X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מול עמדת ביבי ובוגי המצדדת ב"הסדרה" עם חמאס דרך מצרים, בנט ולבני שוללים זאת ודוגלים במהלך ישראלי חד-צדדי של הפסקת אש, בלי לדבר עם החמאס, ולהתבסס על ההרתעה הישראלית. המודל שלהם היא "עופרת יצוקה" שהסתיימה בלי שום הבנות ושיג ושיח עם החמאס והחזיקה מעמד כמעט 4 שנים. הם כנראה שכחו את ההיסטוריה
▪  ▪  ▪
השר נפתלי בנט מבקר בכפה עזה[צילום: פלאש 90]

מה היא "אסטרטגית היציאה" מהמלחמה? האסטרטגיה של השלישיה המובילה (ביבי, בוגי ובני) היא "הסדרה" עם החמאס דרך מצרים; ליברמן ואחרים דוגלים בהכרעת החמאס עד שיאלץ להניף דגל לבן.
ישנה אסטרטגיה שלישית של בנט וציפי לבני המתנגדת ל"הסדרה", הדוגלת במהלך ישראלי חד-צדדי של הפסקת אש וסיום המלחמה, בהתבסס על ההרתעה הישראלית. לבני רוצה כמובן להכניס את אבו מאזן ואת הקהילה הבינלאומית לרצועה, מה שלא עולה על דעתו של בנט, אך העיקרון של תפיסתם הוא זהה: החמאס אינו בר שיח, לא איתו יושגו הבנות להסדרה.
תפיסה זאת מביאה כמודל הראוי לחיקוי את מבצע "עופרת יצוקה" שבסיומה לא היו שום הבנות עם החמאס. עובדה, טוענים התומכים בתפיסה זאת, שעברו כמעט 4 שנים עד מבצע "עמוד ענן" (נובמבר 2012), אך למרות שבסיומו הושגו הבנות/הסדרה עם החמאס (באמצאות מצרים של ה"אחים המוסלמים בראשות מורסי) עברו רק 19 חודשים ונאלצנו לצאת למבצע "צוק איתן".
אז לפני שאחווה דעתי על התפיסה הזאת (בנט/לבני) אני רוצה להתמקד "בעופרת יצוקה", ולהעמיד דברים על דיוקם ההיסטורי ולא להפכם לאגדות לביסוס אסטרטגיה נוכחית.
ובכן, 4 עובדות היסטוריות מרכזיות:
הראשונה, קודם כל לא הייתה הפסקת אש חד-צדדית (למרות שישראל הודיעה על כוונתה זאת). למה? כי הייתה החלטה של מועצת הביטחון (ארה"ב של ממשל בוש ממש בימיו האחרונים נמנעה) ב-16 ינואר 2009 שקראה להפסקת אש ולנסיגה ישראלית מהרצועה. יומיים לאחר מכן הודיע החמאס כי יקבל את הפסקת האש בתנאי שישראל תיסוג תוך שבוע ימים. ישראל, בראשותו של אולמרט, אכן יצאה מהרצועה אחרי שבוע ימים, בלי שום הבנות והסדרה.
השנייה, אותה החלטת מועצת הביטחון (מספר 1860) קראה לכל המדינות למנוע העברת נשק ותחמושת בלתי חוקיים לרצועה. מה זה היה שווה? כלום!
וזה מביא אותנו לנקודה השלישית: ולכן שרת החוץ שלנו, ציפי לבני, כרתה מזכר הבנה עם קונדוליזה רייס, מזכירת המדינה האמריקנית, על שיתוף פעולה אזורי (כולל עם נאט"ו) למניעת הברחות נשק וחימוש לרצועה, והקמת מנגנון פיקוח. מה יצא מזה? כלום!
והרביעית היא הנותנת ואותה חייבים לשנן ולזכור טוב: מהרגע שישראל נסוגה הירי מרצועת עזה לא פסק, כמו גם ניסיונות הפיגוע. להמחשה: בשנת 2009 - 158 רקטות ; 2010- 103 רקטות; 2011 -375 רקטות; 2012 (עד "עמוד ענן") - 787 רקטות. מספרים דומים של פצצות מרגמה נורו כל שנה.
במילים אחרות "הטפטוף" לא חדל, וחיי תושבי הדרום המשיכו להיות בלתי נסבלים. האירוניה היא שכאשר אהוד אולמרט הכריז ב-7 ינואר על הפסקת אש חד-צדדית מצד ישראל, הוא אמר את הדברים הבאים: "נוצרו תנאים לשינוי מהותי במציאות הביטחונית בדרומה של ישראל. היעדים הושגו והחמאס הוכה קשות". אז, לא נוצרה למעשה מציאות ביטחונית חדשה, החמאס גם "טיפטף" בעוז וגם התעצם, ותושבי הדרום המשיכו לסבול.
זה מה שצפוי להם, לדעתי, גם בעתיד אם ישראל תנקוט במהלך חד-צדדי בנוסח בנט/לבני. "הסדרה" בעקבות מכה קשה ביותר ליכולות הצבאיות של החמאס, תמיד עדיפה על מהלך חד-צדדי. בוודאי אם מרכיביה עונים על כל צרכי הביטחון שלנו. אז מה אם לצורך כך מדברים עם החמאס בעקיפין? באים ואומרים שזה מקנה לו לגיטימיות. טעות!! כאשר דברו אתו בעקיפין אחרי "עמוד ענן" או בעסקת שליט, האם הוקנתה לו לגיטימיות? כאשר אולמרט עשה עמו עסקה ל-6 חודשי הפסקת אש בתיווכה של מצרים, בקיץ 2008, האם זה הקנה לגיטימיות לחמאס בודאי שלא!
נ.ב ישנה כמובן גם האסטרטגיה של השמאל הלא קיצוני, שאינה רלוונטית להחלטות העשויות להתקבל בקבינט .עיקרה: מוכרחים לדבר, הישועה בדיבור, כל האשמה רובצת עלינו גם אם החמאס הוא אכזר.

תאריך:  25/08/2014   |   עודכן:  25/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסטרטגיית יציאה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
האסטרטגיה המועדפת: פעם ביום
אהרון שחר  |  26/08/14 07:47
2
גם לא היתה אסטרטגיית כניסה
דודי30  |  26/08/14 08:57
3
תודה שהזכרת מה שהיה - למי ששכח ל"ת
ר.ב.ז  |  26/08/14 10:44
4
זהירות: מלכודת
מלכודת  |  27/08/14 15:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
עופר וולפסון
בכיר פלשתיני אומר כי כל הפלגים הפלשתינים, בהם חמאס, מוכנים לקבל את תנאיה של הפסקת אש זמנית נוספת, במידה וישראל תעשה זאת    המצרים עשויים לזמן הצדדים לקהיר ביומיים הקרובים
נסים ישעיהו
כאשר נמנעים מלהצביע על הרע ולהגדירו כרע, מתערבבים המושגים ולפיכך לא מצליחים להבחין מי נגד מי ומדוע; מתבלבלים בין טוב לרע ובין חושך לאור. ממילא מתפתחת תופעה מוזרה שעמית נתפס כטורף ולהפך. לענ"ד זהו ההסבר לעובדה שיש אצלנו כמה כאלה שמוכנים להתחבק עם נציגי הרוצחים ובו במזמן מגנים בחריפות את הקורבנות של אותם רוצחים
אפרים כהנא
דרוש חוק צינון ל״פרשנים צבאיים״ שהשתחררו לא מכבר מכוחות הביטחון    לבכירי מערכת הביטחון, שחלקם מילא עד לאחרונה תפקיד פעיל בצמתים רגישים, אסור להביע את דעתם בנושאים מבצעיים ולחשוף את דעתם בפומבי
עמוס גלבוע
מול נתוני "מרכז המידע למודיעין וטרור" החושפים את ההונאה של החמאס וגרוריו ומראים כי כמעט מחצית מההרוגים הפלשתינים הם לוחמים הכתבת עמירה הס מנסה להפחית את מס' הלוחמים ההרוגים
ישראל רוזנבלט
אתר החדשות ynet והכותב ינון בן-דוד לא ראו את 37 השנים שהקדיש יעלון לשירות הקרבי ומצאו לנכון לתארו כפחדן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il