X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בעלי הגישה ש"הפסדנו", או יצאנו ב"תיקו", טוענים שההרתעה שלנו נשחקה וכנראה רואים מהרהורי לבם. מבחן ההרתעה יהיה בעתיד אם החמאס ינסה לחדש את האש בכל צורה שהיא, והעוצמה ה"בלתי מידתית" שבה תגיב ישראל
▪  ▪  ▪
חיילים פלשתינים בעזה. מי ניצח? [צילום: פלאש 90]

"הניהול היה נכון, הפעילות הייתה אחראית (אולי מדי), אך ההתשה והמו"מ פגעו קשות בהרתעה הישראלית. צה"ל מסיים את צוק איתן בשורה התחתונה לא רע, אבל הממשלה לא הגיעה להישג מדיני.
סיכום מבצע בלי מנצחים" - זאת הייתה כותרת סיכום בעמוד הראשון של העיתון "מעריב סוף השבוע", ביום ששי האחרון. זהו סיכום המתמצת את הגישה הגורסת כי המלחמה הסתיימה בתיקו, אם לא בהפסד, והיא טורחת להנחיל אותה לציבור הרחב. בעלי גישה זאת באים מהימין ומהשמאל, וליבת טיעונם הוא כי היה חיוני למוטט ולמגר את החמאס, ובשל "הנהגה רופסת" הדבר לא נעשה.
מנגד, החמאס צוהל כי הוא "ניצח". נוצר מצב פרדוכסאלי בו בעלי הגישה בישראל (של תיקו/הפסדנו) מחזקים את צהלות הניצחון של החמאס ודברי הרהב הפומביים שלהם. אם אציג את הדברים בצורה חדה יותר הרי, שלבטח תעורר מיד התנגדות, אומר כך: מי שטוען שהפסדנו או שהמשחק נגמר בתיקו צריך גם להסכים לדברים שהחמאס ייחס למפקד דף ולפיהם הוא זה שהסכים להפסקת האש ובכך הסיר את המצור מעל שדה התעופה בן-גוריון, והוא זה שאפשר לתושבי עוטף עזה לחזור לבתיהם.
מן הסתם נאמרו הדברים מפי אחת מ-72 הבתולות. האירוניה המצמררת היא שהנהגת החמאס והסברתה מצטטים מדברי חסידי "ההפסד/ תיקו" על-מנת להתגאות ב"ניצחונם"!
דעתי היא כי ניצחנו, לא תיקו ולא בטיח, אולי לא ניצחון מהיר וחזק כמו שהיה מצופה, לא "בזבנג וגמרנו" כפי שהיה במלחמות העבר נגד מדינות ערב. הכרענו את החמאס במובן זה שהוא הרים דגל לבן, איבד הרבה מיכולותיו הצבאיות, יצא מהמלחמה במצב הרבה יותר גרוע משנכנס אליה, יותר מבודד, יותר חלש מדינית, נתון לחסדי ישראל, מצרים, הרשות הפלשתינית ונדבני העולם בכל מה שקשור ליכולתו לנהל את הרצועה על האוכלוסייה המוכה שלה.
דרך אגב, אף פעם לא הכרענו ומוטטנו שום מדינה ערבית, גם במלחמת ששת הימים. מה שקרה הוא שבתהליך ממושך של מלחמות ופעולות גמול הבאנו את מצרים (וגם ירדן) להכרה שבכוח צבאי היא לא תוכל להכניע את ישראל.
ועכשיו אני רוצה להתייחס לשתי קביעות המופיעות בציטוט שהבאתי, והראשונה היא שההרתעה שלנו נפגעה קשות. איני מסכים לחלוטין לקביעה זאת וטוען שהיא שגויה. מדוע? ראשית, איך אפשר לרתום את העגלה לפני הסוסים? האם הרתעה פועלת לא יהיה ניתן יהיה לדעת אלא רק לאחר פרק זמן שיחלוף מסיום המלחמה.
להמחשה: כאשר אני מתאגרף עם יריב, מכה אותו כהלכה, והוא ממשיך להתאגרף, סיבוב אחר סיבוב, זה לא נוגע להרתעה. רק לאחר סיום הקרב, היריב יספור את השברים, ינתח עם מאמנו את הקרב ויחליט האם בכלל כדאי לו להתמודד איתי שנית, או שעליו להתכונן היטב, ללמוד את נקודות התורפה שלי, לחזק את נקודות החוזק שלו, ולאחר פרק זמן (שבו פעלה עליו ההרתעה) לדרוש קרב גומלין.
במאבקיה של מדינת ישראל היא השתדלה תמיד להאריך את משך ההתרעה ולנסות ולשמרה ולחזקה עד כמה שניתן. כי בסופו של דבר ההרתעה, המתבססת על נשק קונבנציונאלי (להבדיל מנשק גרעיני) היא זמנית ויחסית. ולכן, המבחן העליון של ההרתעה בעתיד מול החמאס יהיה בשני מצבים, לדעתי:
האחד, כאשר החמאס יווכח בעוד חודש-חודשיים שהמו"מ בקהיר אינו מביא לו שום הישג ממשי, לא נמל, ולא מעבר רפיח פתוח לרווחה, לא כספים, והוא מצוי במצב של חנק- הוא יחליט לנסות ולפתוח מחדש באלימות. השני, כאשר בלי קשר לשיחות, החמאס וארגוני הטרור יחליטו להתחיל לחפור מנהרה או לטפטף ירי, לשטחים פתוחים למשל.
ואז, אם התגובה הישראלית תהיה מוחצת (בדומה למהלכים הצבאיים בשבוע האחרון של המבצע, ועם הצהרה, למשל, שחיי כל ההנהגה הפלשתינית המדינית יהיו מעכשיו כמו חייו של בן-לאדן), אזי נוכל להיווכח אם ההרתעה הישראלית פועלת ומחוזקת. מאידך-גיסא, אם במקרים האלו, אם ישראל לא תגיב בזמן, או תגיב בצורה "מידתית", או אז באמת תישחק ההרתעה שלנו.
ובאשר לקביעה כי הממשלה לא הגיעה להישג מדיני. זאת קביעה שפשוט אינה עומדת במבחן העובדתי. ראשית, המלחמה נמשכה 50 ימים. היא הייתה יכולה לדעתי להיות קצרה יותר, אבל זה הישג מדיני מהמעלה הראשונה! לא הייתה החלטה של מועצת הביטחון הקוראת לנו לסגת, המגנה אותנו; לא היה עלינו לחץ בין- לאומי אחר להפסיק את הלחימה; לא היה לחץ ערבי; גורדי שחקים נפלו בעזה, וזה לא הביא ללחץ.
שנית, התהדק הקשר האסטרטגי עם מצרים; שלישית, ישראל הדפה בהצלחה יוזמה ממאירה של טורקיה וקטר שתכליתה להביא הישגים סוחפים לחמאס. יוזמה זאת זכתה לתמיכה של ארה"ב, והשד יודע למה, ובשל כך ישראל נאלצה "לריב" עמה ועם שר החוץ שלה. עדיף לריב עם בעל ברית מאשר להסכים לנזק ביטחוני ומדיני לישראל ברמה האסטרטגית; רביעית, ישראל עמדה בנחישות על עמדותיה והתוצאה הייתה שהחמאס וויתר על כל דרישותיו, כולן! ובהקשר זה, ישראל, במסגרת היוזמה המצרית, לא התנתה לרגע את הפסקת האש בפירוז הרצועה!
חמישית, רוסיה של פוטין שמרה בזמן המלחמה על "דממת אלחוט"; והאיחוד האירופאי יצא לראשונה בהצהרה הנוחה לישראל והתומכת בפירוז הרצועה. מה יהיה בהמשך, משיתחילו שיחות קהיר והוועידות השונות על מתן סיוע הומניטרי לרצועה ? נחכה ונראה.
כן, אני לא שוכח שישנם קולות רוטנים על החמצת הזדמנויות, לכאורה, ליוזמות מרקיעות שחקים של ועידה בינלאומית או ברית אזורית, או עוד רעיונות- על מסוג זה. מעניין שמי שחושב כך, גם צידד בכיבוש הרצועה ומיגור החמאס.
ולבסוף משהו מה"היסטוריה". מצחיק להיזכר כי ההישג המדיני הגדול ביותר שחסידי "עופרת יצוקה" של אולמרט מתגאים בו הוא ש- 6 שרי חוץ אירופאים הגיעו לירושלים לאחר המבצע! כן,הם הגיעו הישר מועידה בינלאומית שנערכה בשרם א- שיח' על המבצע ושאליה ישראל לא הוזמנה!

תאריך:  01/09/2014   |   עודכן:  01/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההרתעה הישראלית לא נשחקה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
בניגוד לעיתונאים מטעם עצמם ל"ת
תענוג לקרוא אותך  |  1/09/14 18:27
2
הו, תמימות קדושה.
אהוד פרלסמן  |  1/09/14 18:41
3
נצחון יוכרז רק ברגע שיורידו
ספוילר  |  1/09/14 23:45
4
שאלה
אביתר בן-צדף  |  3/09/14 12:17
5
המבחן יושג במלחמה הבאה
אהרון שחר  |  3/09/14 18:38
 
- האםבעד מכת מנע על אירן&חיזבלה?
ע_הראל  |  3/09/14 21:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
שולמית קיסרי
עם שלא יודע את זכויותיו ומעניק לראש הממשלה הנבחר, הערצה כמו שקיבל הפריץ או השליט בגלות - לא ראוי לשום דבר. עד שלא ילמד לעמוד על דעתו ולדרוש את המגיע לו, ימשיכו להוריד עליו גזרות של מיסים ויכול לצפות למלחמות עתידיות, ומי יודע מה עוד מחכה לאזרח הזה
עמוס אריכא
הופעותיו של ראש הממשלה היו כתבלין ביזיוני מכל הבחינות לצלילי אריית הסיום באורטוריית המערכה האחרונה. מאמציו הנלעגים של נתניהו להציג עצמו כמצביאה של ישראל המנצחת, אינם אלא ניסיון נואש ופארודי להציל עצמו מפסק דינה של ההיסטוריה
אברהם פכטר
זה הזמן לחיבוק גדול לתושבי הדרום ויישובי עוטף עזה. זה הזמן לחיבוק - לצה"ל כולו לחיל האוויר ומתכנני ומפעילי "כיפת הברזל" בפרט. לממשלה והקבינט - ניתן חיבוק רק אחרי שנראה תוצאות ממשיות בשטח. לגבי התוצאות - עם הגעה להסכם הפסקת אש עוד ידובר, יסוקר ויפורש. הניצחון של חמאס - הוא ניצחון פירוס
עידן יוסף
השר לפיד מציע להתנות את שיקום רצועת עזה בפירוזה, ולצד זאת לקיים ועידה אזורית בה יהיו שותפות מדינות המפרץ, מצרים וערב הסעודית
ד"ר גדי אשל
מה שברור הוא, שבכל התרחישים, אדמה שישראל מוסרת ל"פלשתינים", גם מוכיחה להם את צדקת דרכם - דרך מלחמת השמד בישראל, ובכך מתדלקת את הג'יהאד, וגם מגויסת מיד למלחמה בה
רשימות נוספות
מת מפצעיו לוחם הצנחנים שחר שלו  /  איציק וולף
הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי בתקציב  /  איציק וולף
פיקוד העורף: חזרה מלאה לשגרה  /  איציק וולף
הפתרון: מלווה ביטחון במקום מיסים וקיצוץ  /  אלעזר לוין
מה חושב לוחם חמאס?  /  גרשון אקשטיין
מחיר המטרה  /  אפרים הלפרין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il