X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט חייב מומחה מטעמו להשיב על שאלות שנגעו לליקויי בנייה שלטעמו לא התקיימו - כדי שהשופט לבדו יוכל להכריע האם הם קיימים או לא
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

סגן נשיא בית משפט השלום באשדוד, גיל דניאל, קבע לאחרונה, כי על מומחה בית המשפט להשיב לשאלות הבהרה ולתמחר עלות ביצוע תיקון ליקויים, אף אם לדעת המומחה ליקויים אלה לא קיימים. בכך שמר בית המשפט על זכויות דיירים רוכשי דירות, והבהיר, כי בית המשפט הוא הפוסק האחרון בנוגע לקיומם של ליקויי הבנייה, הוא ולא המומחה אותו מינה. יש לראות החלטה זו צעד המחזק את אמון הציבור במערכת המשפטית.
מדובר בתביעת ליקויי בנייה שהגיש זוג שרכש דירה מחברה קבלנית. מומחה בית המשפט, המהנדס יעקב דובדבני, בדק את דירת התובעים, ואף כי לא שלל את טענותיהם העובדתיות באשר לממצאים שהובאו בפניו - קבע שחלק מליקויים לא מצדיקים תיקון או פיצוי ולכן לא תמחר את עלות ביטולם.
התובעים ביקשו מבית המשפט לחייב את המומחה להשיב לשאלות הבהרה בנוגע לעלות ביטול אותם ליקויים, אשר לדעת מומחה התובעים יש לבטלם. התובעים לא ביקשו לסתור או לשנות את מסקנותיו של מומחה בית המשפט, אלא להשלים את התמונה כך שבית המשפט יסיק את המסקנות המשפטיות.
התובעים טענו, כי לאחר קבלת התשובה, בית המשפט יהיה חופשי לאשר או לדחות את תביעתם לפיצוי, אך באין תשובה לשאלה "מה העלות", לא יהיה בידי בית המשפט המידע הנדרש לצורך מתן פיצוי, למקרה שהוא יחליט שהצדק הוא עם התובעים וכי גישתו של המומחה שגויה.
בית המשפט לא קיבל את טענת הנתבעת לפיה מדובר בהשגה על חוות דעת מומחה בית המשפט או בהתפלמסות עימה וחייב את המומחה להשיב לשאלות, וזאת משלושה טעמים.
האחד: תמחור העבודות הנדרשות לביטול הליקויים נועד לשרת את המטרה של ביצוע עבודות התיקונים, שכן אם ייקבע בסופו של דבר שהנתבעת מיצתה את זכותה לתיקון הליקויים, הרי ששאלת העלות הכספית תהיה רלוונטית.
השני: בית המשפט הוא זה אשר בידיו הסמכות הסופית לקבוע לעניין קיומו של ליקוי זה או אחר ואופן תיקונו, ולשם כך רצוי שיהיה בפניו מלוא המידע ביחס לתמחור הליקויים.
השלישי: לא ייגרם שום נזק לנתבעת ממשלוח שאלות ההבהרה.
ההלכה היא, כי כאשר צד לדיון הוא בעל גישה משפטית שונה מזו של מומחה בית המשפט, הדרך הסלולה בפניו היא להציג למומחה שאלות הבהרה.
מהסוג שנשאל המומחה בתיק זה על-ידי התובעים. מומחה אינו אמור למדר מידע מבית המשפט, עליו לזכור שההחלטה היא בידי בית המשפט בלבד ושאין הוא מתבקש לחוות דעה בנושאים משפטיים אלא רק בתחומי מומחיותו.
בעניין זה יפים דבריו של השופט דאז אליעזר ריבלין (רע"א 1017/01): "שאלות ההבהרה, כשמן כן הן נועדו להבהיר את האמור בחוות הדעת. ואילו החקירה הנגדית, מטרתה לסתור את המסקנות העולות מחוות הדעת. ולא הרי אלה כהרי זו".
על-פי הפסיקה הקיימת, אפשר להציג שאלות הנראות למומחה היפותטיות, שכן זו הדרך לפרוש בפני בית המשפט את מלוא היריעה, על-מנת שיפסוק בסופו של יום בהתאם לשיקוליו כאשר כל החומר על שולחנו. מן הראוי מומחי בית המשפט יפנימו כללים אלו ולא יגררו את הצדדים להתדיינויות מיותרות.
יש בגישה זו גם משום קידום שמירה על איכות הבנייה ברמה נאותה ועל-פי החוק. בכל מקרה בו בית המשפט מורה לבצע את התיקונים, נחסכים מהציבור ליקויי בנייה. זוהי מטרתם של החוקים והתקנות בתחום התכנון והבנייה, שכן המחוקק דאג לכך שהציבור ייהנה מתנאי מגורים ברמה גבוהה.

הכותבת מייצגת את התובעים בתיק.
תאריך:  15/09/2014   |   עודכן:  15/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף שטח
הסרבנים הגדישו את הסאה ואם עברו על החוק יש להעמידם לדין; הלכנו רחוק מדי בסובלנות כלפי מי שפועלו משרת את אינטרס האויב החמאסי, שיזם מלחמה נגדנו. יש ליזום שיח בינלאומי לבדיקת דיני המלחמה הכובלות ידי המדינות והמנוצלות לרעה ע"י הטרוריסטים
יוסי צרויה
43 יוצאי 8200 שכתבו את המכתב המכפיש הם צבועים וחסרי הבנה בנוגע לאויב הפלשתיני ולעבודת המודיעין שקיבלו עידוד מפעילי שמאל קיצוני שהשתמשו בהם כדי להפיץ את רעיונותיהם    זהו כישלון מע' החינוך האזרחית והצבאית בהסברת מצבה הביטחוני של ישראל. הם עבריינים וראוי שייחקרו ויועמדו לדין משמעתי
איתן קלינסקי
כולנו אחראים, שנתנו להון להכתיב איך יתנהלו חיינו החברתיים והכלכליים בידיעה, שהוא בנוי על כרעי סתירות מבניות של שיטה, המעדיפה הון על פניו של הון אנושי עובד וחי מיגיע כפיו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - לשון כפולה, למידה, חוכמת ותיק, נוח וחותמת גומי
יעקב שטרכר
מערכת הבנקאות הישראלית ריכוזית ולמעשה נשלטת על-ידי הדואופול המכונה: פועלומי    התשובה לדואופול צריכה להיות הגדלת מספר הבנקים, אלא שבמציאות הישראלית של שוק קטן מדי, הפעלת אופרציה בנקאית חדשה צריכה להיות בעלת גודל מינימלי לא מבוטל מבחינת ההשקעה הנדרשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il