X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אין ספק שהסרבנות והמרד של 8200 מייצגת פניקה, היסטריה של אלה אשר המציאות אינה מתיישרת עם דעותיהם ותוכניותיהם, מדוע עכשיו? כי בניגוד לעבר כבר אינם יכולים להכפיף את המציאות לאג'נדה אותה יצרו
▪  ▪  ▪
מרד בצה"ל? [צילום: פלאש 90]

האם זוהי הדמוקרטיה בישראל? כאשר אינך מצליח להשפיע אתה הולך ועושה נזקים?
אם צה"ל הוא מכונה, אזי מכתב המרד של הסרבנים הם ברגים שהתעקמו, כל מנהל יודע מה צריך לעשות במקרה כזה: להחליף. המכונה תמשיך. אלא מאי? שהפעם החבלה במערכת התקיימה במקום שעשוי היה לגרום לנזק הגדול ביותר – מערכת הזרקת הדלק למנוע, נחצה קו אדום.
גם אם אנסה להיות חסר הגינות ולהטות את הקו עם עדיפות ענקית לחופש הביטוי שקיבל כאן משמעות מפלצתית לא אוכל להתעלם מהגורמים הבאים:
א. העיתוי המכוון והמתוכנן;
ב. העובדה שעבר פרק זמן נכבד בין המקרים לבין ההחלטה לעשות מעשה;
ג. העובדה שהמוסר כאן נבחר בפינצטה "רק איפה ועל מה שבא לי לדבר";
ד. וכן שהדבר התקיים בקנוניה ולא ביחידים.
כל זאת אינו מוסיף אמינות לאמירתם, אני לא מאמין ביושרם, אין כאן יושר או מוסר, לא דמוקרטי, לא אישי ולא ציבורי. מי שאינו יכול לא חייב לקחת חלק בעשיה, מי שאינו מסוגל ימצא עצמו במסגרות אחרות.
כל עניין הסרבנות מריח כמו חבלה במערכת. גרוע מכך, הרושם הנוצר הוא שאינם בדיוק מבינים את מעשיהם ומובלים באף, דבר כזה לא יכול היה לבוא משום מקום בלי רקע משפחתי, חינוכי ו/או תמיכה אגרסיבית של כוחות פוליטיים.
מספיק משפט אחד של פוליטיקאית לא אחראית בעיצומה של הלחימה "המבצע מיצה את עצמו" כדי לתת רוח גבית ודרבון לסרבנות, צריך רק כתבה קטנה המאשימה את צה"ל ברצח כדי לעורר תהיות אצל המבולבלים, לא, אין כאן הגזמה.
אלו לא עשבים שוטים זהו קצה קרחונית. אומנם זה לא יכול להטביע אוניה אבל יכול לתת הרגשה של אי-נוחות לנוסעים וריח רע. האם בכך שהתייחסנו בקלות ראש למקרים דומים בעבר קיבלנו היום את זה? ומחר אף גרוע מכך? האם בכך שניהלנו משא-ומתן של סחטנות עם עיתונאי ישראלי המחזיק בסודות מדינה קריטיים הכשרנו את הקרקע לחבלה במערכת הצבאית? ומה ההבדל בין ואנונו, ענת קם ומקימי המרד בצה"ל (שפניהם מוסתרות ולא ברור מדוע)?
לא נדע את התשובות עד שננסה אחרת. כמו בתרופות הניסוי כאן לוקח שנים.
הסרבנים מתארים את כישלונותיהם ומציגים זאת כטענה, למשל העובדה שהצוותים (לדבריהם) יושבים ומגחכים על שיחות הטלפון אותם הם מיירטים או טעויות בזיהוי, את מי הם מאשימים בדיוק?
הם מדברים על פגיעה באיכות חייהם של פלשתינים, טענות של פינוק ושמנת, מה היינו מוכנים לתת כדי להציל את שלושת הנערים שנרצחו? הרבה מעבר לקצת אי-נוחות של פלשתינים.
מונעים מצה"ל מלבצע חקירות אגרסיביות שאמורות למנוע את המחבל הבא והרג חפים מפשע אז מה נשאר לנו? גם להאזין אסור?
זה נראה כאילו שחלומו המבעית של ג'ורג' ארוול בספר "1984" קורם עור וגידים, זכורה לי פיסקה מהספר המתארת ילדה שהסגירה את אביה לשלטונות כי לא מילא אחר ההוראות בקפדנות (שם מדובר על התעמלות בוקר מול מצלמות האח הגדול למשל), הסופר לא חסך מאתנו את מראה עיניה של הילדה הרושפות שנאה ונוצצות מאושר כאשר באו נציגי השלטון משטרת המחשבות לקחת את אביה לטיפול בשטיפת מוח ולתיקון העיוות, לכאורה צודקת הילדה שומרת החוק, האם גם כאן ישמח ליבם של הסרבנים לראות במפלתנו אם וכאשר ניפול? האם גם כאן סוף-סוף יצליחו לאנוס את דעתם שהיא מיעוט על הרוב? תמות נפשי על פלשתינים?
בעניין הזה אני מעדיף חינוך לערכים על פני אכיפה. אבל אנחנו מדינה ללא גבולות מוסכמים אז איך נקבע מוסכמות? במדינה שבה לא ברורה הלגיטימיות של צה"ל בעיני אחדים, במדינה שזכות קיומה מוטל בספק אצל אחרים במדינה שבה לא כולם שרים את ההמנון ומניפים דגל ביום העצמאות איך נדע להציב ערכי מוסר?
אם מישהו מחפש "לתפוס" אותם (את הסרבנים) עוד לפני ההתגייסות לצה"ל הרי זה נועד לכישלון, כשם שלא היה אפשר לדעת על וואנונו או ענת קם לא נדע גם כאן ולא בטוח שהם עצמם יודעים.
אין כאן "יורי" ואני לא מאמין "בתסמונת הזדהות עם האויב" כשם שנאנסת מתאהבת באופן פסיכוטי בשוביה.
מה שכן יכול להשפיע זה לימוד ערכים אוניברסאליים ואבסולוטיים שאין עליהם וויכוח, החינוך לדמוקרטיה - דמוקרטיה ולא אנרכיה, הבנת הערך 'מדינה' - המדינה שלי, משפחה, מצפן אישי, צלם אנוש - ולא בצלם.
או אז יש סיכוי שהבלבול והפאניקה שתפסה צעירות וצעירים אלה יחד עם שאר מכפישי ומפיצי השקרים על מדינת ישראל תדע לעצור בקו אדום או? שיחצו אותם תוך לקיחת אחריות על כך,
כמו שזה נראה כרגע אין להם מה להפסיד, יצליחו? מצוין, לא יצליחו? לא קרה כלום.
במקרה אחר אם היו יודעים שעבודתם והמוניטין שלהם ואמינותם תיפגע, האם גם אז היו פועלים? כנראה שלא. איך אפשר לסמוך במקום עבודה על נער שמרד במערכת כל כך סודית וקריטית?
לא נדע מי הם כי הם מסתתרים.
האם אנו מסמנים לדור הצעיר את הגבולות והקו האדום? האם העמדנו קווים כאלה בכלל? הקו היחיד הברור להם הוא הקו הירוק.
אם מנהל בית ספר מאוד גדול וותיק בתל אביב מעביר מסרים ברוח זו משך שנים לתלמידיו ומיעוטם עומדים ליד הבקו"ם ומנסים לשכנע צעירים לסרבנות, אנחנו בישלנו את זה.
אם אותו מנהל בית ספר אינו מאפשר לצה"ל להיכנס לבית הספר להכנת הנוער לקראת גיוס כנהוג ברוב מוסדות החינוך בישראל, אז מה בדיוק אומר אותו המנהל?
איני מצפה שביום אחד יעלם הסיכוי לסרבנות והמרד בצה"ל אבל בחור צעיר או מן ענת קם כזאת יבינו היטב באיזה צד של המתרס הם נמצאים ואיזה מחיר ישלמו, זאת לעומת מצב אבסורדי כאשר מתקיים וויכוח תקשורתי "האם וואנונו חף מפשע" או "חופש הביטוי נוסח ענת קם".
זה כמו לקבל כדור בראש כי לא דברת עם אבו מאזן, לא פחות, אם אני ובני משפחתי נהיה מוגנים פחות בגלל אותם סרבנים, הרי רולטה רוסית מכוונת לראשי, לא רוצה.
ואחרי הכל נותנים הסרבנים ביטוי חדש לפתגם "הרצחת וגם ירשת" גם נהנים מהרקע הצבאי בקבלת עבודה יוקרתית באזרחות וגם נושכים את היד שהאכילה אותם (חלקם אגב עושים בחו"ל כך שבעתיד יצביעו גם על "בעיה דמוגראפית).
אין ספק שהסרבנות מייצגת פאניקה, היסטריה של אלה אשר המציאות אינה מתיישרת עם דעותיהם ותכוניותיהם, מדוע עכשיו? כי בניגוד לעבר כבר אינם יכולים להכפיף את המציאות לאג'נדה אותה יצרו. החמאס, דאעש, סוריה המתהפכת החיזבאללה אומרים משהו אחר על "בוא נדבר עם אסד על הגולן" ו"צריך לדבר עם אבו מאזן", הצעת מצרים להקמת מדינה פלשתינית בסיני מוציאה אותם מדעתם ונראה כי יעשו הפגנות מול המוקטעה במקרה שאבו מאזן יוותר על החלום שלהם.
המציאות מכה בפרצופם בכל אשר יפנו, לא נותרה ברירה אלא לחבל בצה"ל.
נראה שכאן מתקיימת ההוראה של מרפי יותר מכל: במקום שהשארת פתח לתקלה שם היא תקרה ובזמן הכי פחות נוח או בזמן קריטי.
ובעניין הגבולות והקו האדום ובנושא אחר ניתן לראות כיצד אוזלת יד בטיפול בפיתוי וניצול ילדות גורמת למופע חוזר: שוב זמר, שוב אבא, שוב פיתוי, שוב סמים, שוב אונס, שוב הדחה לזנות והכל תחת צילה של תעשיית המוזיקה, עושים למוסיקאים שם רע. זה לא מקרה. לא העמדנו קו אדום גם כאן, רק הקו הירוק עומד איתן. אם לא נעמיד היום את הגבולות של מחר, אנו מכינים את הדור הבא של הסרסרים והסרבנים מצא את ההבדלים.

תאריך:  18/09/2014   |   עודכן:  18/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהקו הירוק עד לקו האדום
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מדוע הסרבנים מסתירים את פניהם
וורשבסקי  |  22/09/14 10:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק פרנלדס
האם נפילה מגרר היא תאונת דרכים? בית משפט השלום דחה פרשנות יצירתית של חברת ביטוח וקבע שאכן מדובר בתאונה - והנפגע זכאי לפיצוי
אריאל י. לוין
שלושה שבועות עברו מסיום מבצע "צוק איתן" ועד לירי הראשון - בדיוק ממוצע בין הזמן המקביל שחלף אחרי מבצעי "עמוד ענן" ו"עופרת יצוקה"
צ'לו רוזנברג
טוב עשה דיסקין שתמך בבנט אך הוא אינו מגלה דבר חדש    רוב הם אינם מרגישים שום צורך לשאול, לבקר ולעמוד על שלהם
רביבה בן-זאב
עמותת אלו"ט, בשיתוף עם אנשים טובים וגופים איכפתיים גייסו את כל המשאבים ועשו למען האוטיסטים: בית שיחיו בו ויהיו מוגנים בין כתליו גם כאשר הוריהם יזדקנו וילכו לעולמם
עמי דור-און
לתפקיד הרמטכ"ל במדינה בעלת נתונים אסטרטגיים כבדי משקל ובעייתיים כמו ישראל, דרוש מפקד צבאי מנוסה וחכם מן המעלה הראשונה. אנחנו לא זקוקים לרמטכ"ל "נחמד" שמנסה לרצות את כולם. מן הטעם הזה חשוב ביותר שראש הממשלה יצלול לעומק הבעיה הניצבת כיום בפני ישראל וישאל את עצמו מה הפתרון הנכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il