X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טוב עשה דיסקין שתמך בבנט אך הוא אינו מגלה דבר חדש רוב הם אינם מרגישים שום צורך לשאול, לבקר ולעמוד על שלהם
▪  ▪  ▪
יובל דיסקין [צילום: שלום ענסי]

תמיכתו של ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, בעצם פעילותו של השר בנט במהלך מבצע צוק איתן, במקומה וראויה לכל שבח. אלא שדיסקין אינו מגלה שום דבר מרעיש. במשך שנים חקרתי את תהליכי קבלת ההחלטות בביטחון לאומי.
צר לי לקבוע שמה שנחשף עתה איננו אלא ידיעות ישנות, עובדות הידועות מזה שנים רבות אך אף אחד לא טרח להקשיב, לתקן ולקדם את מה שאמור היה המובן מאליו. והגרוע מכל: מילא שאדם פשוט מן היישוב מתריע ומתראה מזה שנים רבות אלא שכל ועדות החקירה למיניהן אשר חקרו את המלחמות, המבצעים ומה לא, המכנה המשותף שלהן היה אחד: תהליך קבלת ההחלטות בביטחון לאומי פגום, בלתי יעיל בעליל וחובה קדושה המוטלת על הקברניטים לשנות את התרבות הקלוקלת הזו מיד. אין צורך בניחושים כדי להבין ששום דבר לא השתנה.
ממשלת ישראל הנוכחית ממשיכה את המסורת הגרועה של כל ממשלות ישראל שכיהנו בישראל מאז ועד היום, להוציא מקרים נדירים. האם עובדה זו מנחמת מישהו? אולי כן אולי לא. מאז ועדת אולשן – דורי ועד ועדת וינוגרד, מה נכתב בביקורות של מבקר המדינה לאורך שנים ומה דעתם של ראשי הצבא וארגוני הביטחון האחרים לגבי תפקוד קברניטי המדינה.
צריך ללכת לארכיון, לנבור קצת בפרוטוקולים השונים ולהבין עד כמה החלטורה השתלטה על העבודה המסודרת והעניינית, עד כמה הפוליטיקה הקטנה שולטת הכיפה עשרות שנים ועד כמה המדינאות, במלוא מובן המילה, איננה קיימת.
על-פי עדויותיהם של רבים מבין מנהיגי ישראל לדורותיהם שהיו מעורבים ישירות בקבלת החלטות בביטחון לאומי, וכן של גורמי ביטחון מן הבכירים שהיו ועודם פועלים כיום, עמם שוחחתי ארוכות, תרבות קבלת ההחלטות בביטחון לאומי חייבת להשתנות מן היסוד אחרת האסון מעבר לפינה. ויפה שעה קודם.
מכל העדויות של שרים אשר כיהנו בקבינטים בעבר מתברר שרוב מוחלט של השרים אינו מבין כלל על מה מדברים בישיבות הקבינט. הנתונים המוצגים להם הם נתונים שנועדו למניפולציות שונות כדי לרצות את ראש הממשלה ושר הביטחון. אנשי הצבא, אנשי שירות הביטחון הכללי והמוסד מנסים לשרת היטב את אדוניהם תוך התאמת דיווחיהם והצעותיהם לדעותיו ומטרותיו של ראש הממשלה או שר הביטחון.
גם מעט החומר שהגורמים הביטחוניים מוכנים לנדב לפני הדיון בקבינט אינו מגיע לידיהם של השרים משום שהם עצמם אינם מושיטים את ידם כדי לקחת ולקרוא. הם סומכים על ראש הממשלה ושר הביטחון, וכמובן על גורמי הביטחון אשר מופיעים בפניהם. הם אינם מרגישים שום צורך לשאול, לבקר ולעמוד על שלהם.
כאשר השר בנט מחפש את כל המידע הנחוץ, זועק וצועק שמא הנתונים המובאים בפני הקבינט אינם מדויקים, המערכת כולה קופצת עליו.
הנה מקבץ מקרי מן ההתבטאויות על תהליך קבלת ההחלטות בביטחון לאומי של אנשים בכירים מאוד במערכת הפוליטית והביטחונית שכיהנו לפני שנים רבות: "חובבנות, מבוססת על אלתור ורתיעה ממיסוד" (אבא אבן); "אין כל מיסוד של תהליך קבלת ההחלטות והוא שונה ממקרה למקרה ומאדם לאדם" (מרדכי גזית); "רוב ההחלטות התקבלו כהחלטות לא אחראיות, מקריות, לא שקולות ולא מבוססות על בדיקה וניתוח של האלטרנטיבות" (שלמה גזית); "אין בישראל תהליך קבלת החלטות מסודר בשום שטח...מנושאי חברה וכלכלה ועד לביטחון אין שום תהליך מסודר, הכל שולפים מן השרוול...אנו מדינה מתנהלת ולא מנוהלת" (מאיר עמית). ויש עוד ועוד אך קצרה היריעה כדי להביא את כולן.
למען היושר האינטלקטואלי ראוי גילוי נאות אחד: לא זו בלבד שאיני נמנה עם תומכיו של בנט אלא ההפך הוא הנכון. ברם, במצב שבו שר עושה את עבודתו כחבר קבינט, הוא ראוי להערכה.
יש להפריד את הסוגיה הזו מסוגיית ההדלפה שמיוחסת לרב הראשי הצבאי לשעבר, אבי רונצקי. עצם מעשהו הוא פשוט ניצול לרעה של דרגתו והמסורת הקלוקלת, הבלתי סבירה של התערבות קצינים במילואים במלחמות או מבצעים שהם לא נקראו אליהם. ההתנדבות הזו והשתתפות בדיונים רגישים ביותר, ללא רשות וללא סמכות, שיחות עידכון עם מקורבים או חברים הפועלים כחוק וניצול המידע למטרות זרות, כל אלה חייבים להיפסק. זו נורמה פסולה מכל בחינה שהיא.
אבל במדינה שבה קצין בכיר שנזרק מאחת היחדות הסודיות ביותר, מורשה להיכנס, לעשות בה כבשלו, תוך תמיכה של ראש המערכת, ומנצל את המידע לעסקיו הפרטיים, הכל כמובן לפי החשדות המועלים ולכאורה, אין להתפלא שמישהו עוטה את מדיו ללא רשות וללא סמכות ומסתובב בין דיון לדיון ומדווח לחבריו מן הפוליטיקה, גם כאן לכאורה.

תאריך:  18/09/2014   |   עודכן:  18/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיסקין צודק לחלוטין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ברור וצפוי שהצ'לו יתמוך בדיסקי
קורןנאוה טבריה  |  18/09/14 13:27
2
במשך שנים רבות בכל המלחמות
rehvot  |  18/09/14 14:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רביבה בן-זאב
עמותת אלו"ט, בשיתוף עם אנשים טובים וגופים איכפתיים גייסו את כל המשאבים ועשו למען האוטיסטים: בית שיחיו בו ויהיו מוגנים בין כתליו גם כאשר הוריהם יזדקנו וילכו לעולמם
עמי דור-און
לתפקיד הרמטכ"ל במדינה בעלת נתונים אסטרטגיים כבדי משקל ובעייתיים כמו ישראל, דרוש מפקד צבאי מנוסה וחכם מן המעלה הראשונה. אנחנו לא זקוקים לרמטכ"ל "נחמד" שמנסה לרצות את כולם. מן הטעם הזה חשוב ביותר שראש הממשלה יצלול לעומק הבעיה הניצבת כיום בפני ישראל וישאל את עצמו מה הפתרון הנכון
עו"ד חיים שטנגר
קיימת חשיבות רבה להגדרתה של דירת מגורים, אם וככל שתתקבל ההצעה שמקדם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, למסות מי שבבעלותם, שלוש דירות מגורים או יותר, בעת ובעונה אחת. יושם אל לב ויודגש, כי עניין לנו בדירות מגורים ולא בדירות, שאינן משמשות, כדירות מגורים
איתמר לוין
כמו בנושא הגוף המבקר את הפרקליטות, גם ברפורמה בלשכת עורכי הדין הולכת לבני נגד אינטרסנטים בעלי כוח    המהלכים בנושא ההסמכה וההתמחות חשובים ונכונים, אם כי ראוי לטפל בעורכי הדין גם בהמשך הדרך
איתמר לוין
חמש הערות בשולי כתב האישום נגד פינטו: הצדיק הזה יודה בגניבת 1.2 מיליון דולר מנזקקים, הוא גם יודה שהיה מוכן לאיים ברצח, אין מענה לשאלה מהיכן ידע על חקירה סמויה, יש תמיהות קשות סביב אפרים ברכה - ועדיין ההסדר ראוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il