X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביטול חוק המסתננים אינו מוצדק מבחינה חוקתית ועובדתית. בג"ץ ממשיך לפלוש לתחומה של הרשות המחוקקת, והפעם הוא עושה זאת דווקא על חוק מידתי וראוי
▪  ▪  ▪
אלו לא פליטים [צילום: AP]
   רשימות קודמות
  נתניהו משתק את ישראל
  חולדאי - מנהיג חלוּפי לנתניהו
  פרדיגמה חדשה למיגור טרור
  מדינת ישראל בפלונטר
  ישראל – על פרשת דרכים
חסרות לנו בעיות?
פרופ' ארנון סופר: "לפני שפותחים את השערים, צריך להבין שישראל היא המדינה הצפופה ביותר במערב. תופעת האלימות גואה, תאונות דרכים מתרבות בכבישים, קשיי חינוך, הצפת בתי משפט בתיקים - כל אלה הם ביטוי לכך. המהגרים רק מרעים את המצב. יש לנו בעיות משלנו עם אוכלוסיות הבדואים (בנגב) ושילוב העולים מאתיופיה. מדוע אנו לוקחים על עצמנו בעיות חדשות?"

במדינת ישראל מתבצעת מאז 1992 "מהפכה חוקתית", שכוללת אקטיביזם-שיפוטי, חקיקה שיפוטית, פרשנות שיפוטית מרחיבה והפעלת שיקול דעת שיפוטי מרחיב על-ידי בג"ץ. תהליך זה התגבר בעקבות חקיקת חוקי היסוד כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק.
שני חוקים אלה אינם חלק מחוקה תקפה, מאחר שמעולם לא התקבלה עד כה חוקה במדינת ישראל. לשני חוקים אלה, שבהם סעיפי יציבות ונוקשות - מיוחסת חוקתיות-על על-ידי שימוש בפרשנות הפסיקתית המרחיבה של בית המשפט העליון, בעיקר בשבתו כבג"ץ.
לכאורה, בין היתר, יש בהם מעין "הסמכה-חוקתית" לביטול חוקים באקטיביזם ובחקיקה שיפוטיים. הדברים הלכו והתגבשו בפסיקה בהדרגתיות בעיקר מאז נשיאותו של אהרן ברק. כן נדונו תהליכים אלה בהרחבה בכתבים משפטיים תיאורטיים. צריך לציין ששני החוקים האמורים חוקקו בהליך רגיל, מבלי שהמחוקקים שחוקקו אותם, בקוורום קטן, התכוונו לכאורה לחוקקם כחוקים חוקתיים, שהם בגדר חוקה.
אנומליה ייחודית לישראל
בבג"ץ קיימת מגמה מתמשכת של יצירת "התנגשות" בין הרשות המחוקקת והמבצעת לבין זו השופטת. תופעה זו הולכת וצוברת תאוצה תהליכית. הכל בהעדר חוקה ו/או בהעדר קיום בית משפט לחוקה ו/או בהעדר קיום חוק יסוד חקיקה שיקבע גבולות וסייגים להתנגשות הרשויות. אין בחקיקה הישראלית "פסיקות התגברות", הנוגעות לביטול חוקים בידי בג"ץ, כך שיהיו לרשויות המחוקקת והמבצעת פררוגטיבה שלטונית להעביר חוקים מתוקנים לאחר פסיקת בג"ץ. וכדי שלא ייפסלו פעם נוספת, כפי שקרה הפעם עם חוק המסתננים.
תופעת בג"ץ קיימת בישראל בלבד, כתוצאה מהאנומליה של העדר חוקה, שבה שרויה מדינת ישראל מאז הקמתה. צריך לציין שקיום בג"ץ במתכונתו הנוכחית מותנה בלגיטימציה ציבורית רחבת היקף. ככל שהחלטות בג"ץ שנויות יותר במחלוקת ציבורית נורמטיבית וערכית, כך תפחת הלגיטימציה, הסינכרון והסינרגיה בהתייחסות החברה הישראליות אליו, דבר שיפגע במעמדו ויאפשר לממשלה ולכנסת לשנות את מעמדו בחקיקה או בחוקה עתידית.
בבג"ץ מתקיים זרם סופר-אקטיביסטי של זכויות אדם, במקביל לגישות של שופטים אחרים שלא סוברים כך. רק גיוון ומיתון עמדות יסודיות ועקרוניות בו יחזק את מעמדו הציבורי-הלגיטימי.
גם המרכז-שמאל הפוליטי צריך להבין שהלך הרוח בציבור נוטה יותר ויותר ל"לאומיות גוברת", ולכן רק רגישות לציבור ולמאווייו, כמו בתקופת מפא"י של דוד בן-גוריון,יתאפשר לו לחזור אי-פעם בעתיד לשלטון. העבודה, מרצ, התנועה ויש עתיד צריכות להבין שרוב הציבור, שהוא הריבון הבוחר, אינו תומך בפסיקות מסוג בג"ץ המסתננים השני, ואין זה נכון מבחינתן לתמוך בפסיקה זו, שכן הדבר מנכר את הציבור ומנציח את נחיתותן הפוליטית.
הנשיא אשר גרוניס קבע בדעת מיעוט בבג"ץ המסתננים, כי אינו מסכים לקביעת הנורמות על-ידי בית המשפט העליון בלבד, ללא השארת מרווח תימרון ממשי לבית המחוקקים. עמדות עקרוניות דומות יוצגו בעבר על-ידי השופטים משה לנדוי, מאיר שמגר, מנחם אלון, אדמונד לוי, יעקב קדמי ואחרים, וכיום בידי אליקים רובינשטיין, חנן מלצר, ניל הנדל, יצחק עמית ונעם סולברג.
בהתייעצות עם האו"ם
כדאי גם להתייחס לנושא עצמו. שני חוקי המסתננים שנפסלו על-ידי בג"ץ, נחקקו בתאום ובהתייעצות עם ארגון הפליטים והמהגרים של האו"ם. רשות ההגירה במשרד הפנים פעלה ופועלת בהתאמה להמלצות האו"ם ובייעוץ משפטי צמוד, כולל בהתייחס להקמת מתקן "חולות" בנגב. הכל נעשה לאור לקחי אירופה מחד וארה"ב בגבול מקסיקו מאידך. כל ההסדרים נעשו כדי למנוע גירוש מהיר ללא בירור מוקדם.
האם ישראל צריכה להיות יותר צדיקה מהאפיפיור? האם עליה לפעול ברוח ארגוני זכויות האדם, שחלקם מושפעים מהלכי רוח פוסט-ציוניים, שלא מסייעים בלשון המעטה לקיימותה ולשרידותה של מדינת ישראל, ואשר יש להניח שבטחונה, חוסנה ולכידותה של ישראל לא עומדים בראש מעייניהם?
החוק למניעת הסתננות משנת 1954 מטיל חמש שנות מאסר על מסתנן- מי שלא נכנס לישראל דרך מעבר גבול חוקי ובאופן חוקי.
אמנות בינלאומיות מחייבות את ישראל לתת מקלט לפליט, שהוא גולה אידיאולוגי על-רקע פוליטי או דתי, שהוא נרדף ושחייו בסכנה. זו לא המציאות הנוגעת לרוב המכריע של המסתננים, שהם מהגרי עבודה לא חוקיים.

תאריך:  10/10/2014   |   עודכן:  10/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פעמיים מסתננים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שופטים אשכנזים מציפים מגורי
גזענים  |  10/10/14 09:29
2
אתה מעודן מדי בכתבה. לטעמי
בני בנקר  |  10/10/14 10:20
3
כוח משחית..וללא בקרה..זה מה
המשוב החסר  |  10/10/14 14:08
4
אפשר גם אחרת
נדב  |  12/10/14 13:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
סולברג כתב, גרוניס ומלצר הסכימו: "לשפיטה נועדנו בבית המשפט; לא לחקיקה"    דחו עתירה שביקשה למנוע מהסיעות החרדיות מימון מפלגות כל עוד אינן משלבות נשים: הנושא - באחריות הכנסת
עידן יוסף
אדלשטיין על ביטול החוק למניעת הסתננות: "אסור להשלים עם מצב שבו כל חוקי הכנסת יהיו על תנאי"
עו"ד עידן אבוהב
פסק דין בג"ץ בנושא המסתננים מהווה רמיסה של כבוד הכנסת והכרזה מקוממת לפיה ישראל אינה מדינה הומאנית    השאלה כעת איננה האם יש שופטים בירושלים, אלא האם יש כנסת בירושלים
עו"ד שמחה רוטמן
בית המשפט העליון חולה בשתי מחלות שאין קשר ביניהן: מחלת האקטיביזם השיפוטי ומחלת הניתוק מערכים לאומיים. השופטים מתייחסים לכל חוק שמתקבל בכנסת כהצעת חוק, שתלויה ועומדת עד להכרעתם. את שתי הבעיות יש לפתור בדרכים שונות
איתמר לוין
ביטול חוק המסתננים יצר בעיה כפולה: במישור הנקודתי מול המסתננים ובמישור העקרוני ביחסי בג"ץ והכנסת. לבעיית המסתננים יש כבר פתרונות חוקיים שצריך להפעיל. לבעיה השנייה, לעומת זאת, דרוש פתרון מקיף ויסודי
רשימות נוספות
סער: נשארנו בלי כלים נגד המסתננים  /  איתמר לוין
דעת הרוב: פגיעה בלתי מידתית בזכויות חוקתיות  /  איתמר לוין
בג"ץ ביטל את חוק המסתננים המתוקן  /  איתמר לוין
יש דין ויש דיין   /  עו"ד תומר ורשה
בג"ץ עוקף חוק   /  איתמר לוין
My Lord, My Lady  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il