X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד שהבעלים של ישראל היום יושב הרחק מעבר לים, האינטרסים הכלכליים שלו ממש אינם בישראל, ויש גם להניח שאת רוב זמנו אינו מקדיש לתכנים של העיתון שבבעלותו; לגבי נוני מוזס - ההפך הוא הנכון
▪  ▪  ▪
נוני מוזס. השפעתו עדיין ניכרת [צילום: בוצ'צ'ו]
   עידן יוסף
כבל שוקל לקדם את החוק נגד ישראל היום

איציק וולף
היועמ"ש: הצעת חוק 'ישראל היום' אינה חוקתית

המחר הנשקף לישראל היום
ראובן לייב
האם קרוב סופו של החינמון רב התפוצה? מבחנו הגדול יהיה רק אם וכאשר יידרש למכור את עצמו לציבור הקוראים. או אז ייחשף סוף-סוף הסוד הגדול ויתגלה לעין כל כמה מקוראיו הנאמנים בהווה ימשיכו לשמור לו אמונים גם להבא
לרשימה המלאה

תקשורת: חוק סתימת הפיות
ד"ר רון בריימן
קואליציה של יריבי נתניהו מכיוונים שונים, התגבשה סביב הנאור-המאור הגדול, ח"כ כבל, המוביל את חוק הכבלים על ישראל היום, כדי לסתום את פיו של עיתון המואשם - שומו שמיים! - באהדה יתרה לראש הממשלה נתניהו
לרשימה המלאה

בראשית העשור השלים עיתונו של הטייקון נוני מוזס 15 שנים כמחזיק בהגדרה הרשמית, שנקבעה על-ידי רשות ההגבלים העסקיים, "מונופול". ואז זה נפסק. בשנת 2010 הוסר התואר המפוקפק מידיעות אחרונות, לאחר שהפופולריות של ישראל היום גדלה, ושוק התקשורת כבר לא היה שייך לו בלבד.
חברת הכנסת הוותיקה לשעבר, תמר גוז'נסקי ממפלגת חד"ש, אמרה לי בשנת 2004 (עת הייתי כתב ברשת ב') ש"מונופול בתחום התקשורת שונה ממונופול בתחום הבמבה".
גוז'נסקי, שפעלה רבות בשיתוף עם ד"ר יובל שטייניץ נגד מונופוליזם של בעלי הון בתקשורת, התכוונה לכך שכל מונופול הוא רע לאותו תחום, אולם מונופול תקשורתי הוא קטלני לכל המדינה. מונופול בכל תחום, מאפשר למונופוליסט לעלות מחירים מעבר למחירים בשוק מאוזן, ובכך לפגוע בצרכנים, וכן להוריד משכורות ולפגוע בעובדים. המונופול גם חונק כל חדשנות, שיפור וקידמה בשוק, והאינטרס העיקרי שלו הוא לשמור על המצב הקיים. לפיכך הנזק לצרכנים והעובדים הוא כלכלי בעיקרו.
בתחום התקשורת הנזק הוא גם כלכלי, אולם הנזק הכלכלי שתואר הוא כאין וכאפס לעומת נזקים נוספים, שבראשם הנזק הקריטי לדמוקרטיה.
לטייקון השולט במונופול תקשורת יש למעשה מונופול על האמת, בדומה לשליט בדיקטטורה. נציגי ציבור תלויים בו כדי להגיע לבוחריהם, חברות ועסקים תלויים בו כדי להגיע ללקוחותיהם והוא קובע את תדמיתם בציבור. כמו-כן, גם המתמודדים על תפקיד רם, או בעלי תפקיד רם, עשויים להפסיד או להרוויח את תפקידם בתלות בידיעה חדשותית או בכתבה כזאת או אחרת שתתפרסם ערב הבחירה ותשנה את תדמיתם. כך קצינים בכירים במשטרה, מפקדים בצבא, שופטים, פקידים בכירים וכמובן שרים בממשלה. השאלה החשובה לגבי כל אחד מהם היא עד כמה מצא חנו בעיני הטייקון השולט בתקשורת.
נוני מוזס אף לא התבייש להגיע לדיונים של ועדות הכנסת שבהן התקיימו הצבעות שיש לו עניין בהן, ולהסתכל בעיניהם של הח"כים המצביעים - כך שיזכרו את המחיר... הצבעה כרצונו עשויה לזכות בכתבת תדמית מחניפה והצבעה הפוכה מסכנת בשאלות רטוריות קטלניות בעיתונו לגבי יושרם...
פועלים במחשכים
כך, פועלם של גוז'נסקי ושטייניץ בתחילת שנות ה-2000 נגד הון ועיתון, והחוק שהציעו נגד בעלויות צולבות בתקשורת, נחסם באגרסיביות (לאחר שעבר בקריאה הראשונה) על-ידי הטייקון ואנשיו - הח"כים הנאמנים למלך, כגון פורז שהיה יו"ר ועדת הכלכלה, ובתרגילים מנהלתיים מוסס את החוק בשנת 2002. גם במהלכים משפטיים מתערב הטייקון - ובגדול - עד היום, כפי שקורה בבירור בתמיכה של ביטאונו למען אולמרט. למעשה, במשך 15 שנה, כדברי המשל, אם נוני החליט לכתוב על עיסוקה המפוקפק של אחותו של פלוני, העובדה שאין לו אחות לא שינתה דבר.
כל זאת כמובן במחשכים - כי הרי איך תדעו אם אין מי שידווח על כך... וזאת התשובה לקוראים רבים ששואלים לגבי תקופת המונופול של נוני מוזס - "איך לא ידענו". ודאי הרגשתם שדברים רעים קורים, אבל את האצבע המאשימה כיוונתם למקום הלא נכון - למקום שבו הפנס מאיר (למשל פוליטיקאי כלשהו שנוח לתקשורת להתריס נגדו, כי אינו מוכן להדליף), ולא ליד שמחזיקה את הפנס (במקרה שלנו - הטייקון מוזס).
גם כיום, ללא מונופול, מתנהג כך הטייקון, אך בהשפעה פחותה. אומנם עדיין ריכוז הכוח שבידיו בלתי נסבל ביחס לצורך בביזור התקשורת במדינה דמוקרטית, אולם לפחות יש גם גורם משמעותי נוסף שיכתוב אחרת.
סוף הדמוקרטיה?
ודבר נוסף; בעוד שהבעלים של ישראל היום יושב הרחק מעבר לים, האינטרסים הכלכליים שלו ממש אינם בישראל, ויש גם להניח שאת רוב זמנו אינו מקדיש לתכנים של העיתון שבבעלותו, לגבי נוני מוזס ההפך הוא הנכון. כאשר כל ידיעה חדשותית בעיתון מונופוליסטי בכוחה לטלטל רווחיות של ענף כלכלי שלם, קיים אינטרס כלכלי חזק, לא בריא ואף משחית במעורבותו האישית של הטייקון בתכני העיתון. מעורבות שמשפיעה ישירות על רווחיו מעסקיו האחרים. חנן עזרן ז"ל סיפר לי פעם, כי כאשר היה "כתב הבית" של נוני מוזס, שלח אותו מוזס לכתוב כתבה נגד עליית מחירי הנייר. גילוי נאות (כשם התוכנית של עזרן בערוץ 1 בזמן שסיפר לי) לגבי האינטרס של בעל העיתון והמטרה שהוגדרה לשלוחו - לא היה בכתבה.
ולגבי טענותיה של השרה ציפי לבני על קו אידיאולוגי ואישי מנחה בישראל היום - גם אילו הייתה טענתה נכונה, הרי המסקנה המתבקשת הפוכה - במצב של עיתונים בעלי קו פוליטי יש צורך בהוספת גורמים נוספים לצורך פלורליזם ואיזון ולא במתן כל השוק על מגש של כסף (תרתי משמע) לגורם תשקורתי אחד.
במצב של מונופול, כל אמצעי תקשורת אחר שמנסה להרים ראש ללא הסכמתו מרגיש את נחת זרועו ההרסנית, במיוחד כשמדובר בטייקון כוחני כמו מוזס. בכך שומר הטייקון על מלוכתו ומונע צמיחה של עיתונים נוספים. כך קרה למשל כאשר ידיעות ומעריב התקינו האזנות אסורות אחד לשני, היה זה משום מה נמרודי, יו"ר מעריב, שישב על כך בכלא חודשים ארוכים, ודווקא נגד מוזס אף לא הוגש כתב אישום. העיתונאי אמנון דנקנר ז"ל רמז בזמנו בעניין על הקשר של פרקליטות המדינה, ההון והעיתון כשילוש שפעל בשיתוף פעולה.
קשה לי לשפוט פוליטיקאים הנאלצים לתמוך בחוק לסתימת פיות של מוזס - הם בסך-הכל חרדים על מקומם ופרנסתם בזמן שבעל ההון והכוח נושף בעורפם. אך אם כך היום, מה יהיה אם אכן יצליח לחזור לכס המונופוליסט, הלא הוא כס הדיקטטור... אז אם אתה לא איתם - אתה לא קיים.
אם כך, הציבור הבלתי תלוי הוא זה שצריך ללחוץ ולהתקומם נגד החזרת המונופול, שמשמעותו תהיה, בסופו של דבר, הקץ לדמוקרטיה.

הכותב שימש בעבר ככתב במספר כלי תקשורת, כיוזם, עורך ומשדר תוכנית רדיו. לשעבר חבר הנהלת האגודה לזכות הציבור לדעת. כיום מהנדס תעשיה + MBA - מנהל בתחום מערכות מידע.
תאריך:  05/11/2014   |   עודכן:  18/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החוק למען מונופול נוני מוזס
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מילא תומכי החוק ממפלגת העבודה
מילא  |  5/11/14 19:45
2
כבל הרס את ערוץ 7 כיום
אברהם מערב השומרו  |  9/11/14 08:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת העיתונים
צ'לו רוזנברג
אם מתחילים בסגירתו של עיתון אחד מטעמים פוליטיים-אידיאולוגיים בכסות טענות בלתי רלוונטיות או פחותות חשיבות מזו של קיום העיתון, מחר יגיע תורם של עיתונים נוספים
עידן יוסף
יפסיק לצאת לאור בימים ראשון עד חמישי וייצא לאור רק בסופי-שבוע מסיבות כלכליות
עידן יוסף
נתוני סקר TGI חציון 1 לשנת 2014: נמשכת מגמת הירידה בקריאת עיתונים    לראשונה שיעור קריאת עיתונים בסוף השבוע זהה לקריאת עיתונים ביום חול    מגמת עלייה קלה בהאזנה לרדיו
יואב יצחק
עיתון ישראל היום בבעלות אדלסון מנהל קמפיין כדי לסכל הצעת חוק שנועדה לחסלו    את הצעת החוק מובילים כמה חברי כנסת, ובראשם איתן כבל ואיילת שקד    ידיעות אחרונות ובראשו ארנון מוזס הוא העומד מאחורי הצעת החוק    ברשימה שלהלן ננסה לתת תשובות: מה בין רע לרע יותר    וגם, ננסה להסביר: מי כאן הדיקטטור
אריאל י. לוין
בנט מסביר מדוע הוא תומך בחוק שימנע מישראל היום להיות חינמון: אין לו מודל כלכלי אפקטיבי    משרד הכלכלה יציע ליזמים שירות עד הבית כדי להקים עסקים קטנים ולהתגבר על הרגולציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il