X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחרי שהרימה ראש במשך שנים ארוכות ככת המיסטית הגדולה ביותר בישראל - מתגלעים בה עכשיו בקיעים וסדקים, כאשר פעילים בקרבה נוטשים אותה מחמת אכזבה ותסכול
▪  ▪  ▪
רון הובארד. מייסד הכת

במרוצת 45 שנות פעילותה בארץ הצליחה הסיינטולוגיה ללכוד ברשתה רבבות ישראלים תמימים, שהתפתו למצוא בה את "הדרך אל האושר", כפי שהכת המיסטית מתיימרת להבטיח למצטרפים אליה.
חרף פעילותה האינטנסיבית, ככת הגדולה ביותר בישראל, מתגלים באחרונה בשורותיה לא מעט סדקים ובקיעים, שמן הסתם יש בהם כדי לאיים לא במעט על המשך-דרכה. אף שהסיינטולוגיה פועלת במחשכים, כמו כל כת אחרת בארץ, יוצאות סוף-סוף לאור תגובות נזעמות של חברים ותיקים בכת, שהחליטו לקרוא עליה תיגר. הגיעו הדברים לידי כך ששניים מהם אזרו בימים אלה עוז והגישו תביעות לבית המשפט כנגד הכת לאחר שהסתכסכו עימה. עוד לפני כן נודע על חבר נאמן של הכת, שעל-רקע פעילותו בה נשבר ושלח יד בנפשו.
משיחות שקיימתי עם כמה מאנשי הסיינטולוגיה הוותיקים, הביעו כולם אכזבה עמוקה מכך שאינם מצליחים לעמוד ב"דרישות הקשות" שמציבים בפניהם פרנסי הכת - כשהם סותמים ולא מפרשים, מחשש שיבולע להם. אלא שמחקירה קצרה שהצלחתי לערוך, השתמע כי הדברים אמורים בקשיים כספיים הכרוכים בעטייה של מחויבותם לכת.
מרכזי לימוד
בדף-מידע שהוציאה בזמנו מחלקת ההסברה ויחסי הציבור של הכת בארץ נאמר כי הסיינטולוגיה היא נושא לימודי שפיתח ועיבד הוגה הדיעות והמחנך, רון הובארד, הידוע כסופר מדע בדיוני, שהציע לקוראיו "טכניקה מהפכנית של הרפיה", שאמורה "להביא מרפא לכל חולי אי-אורגני, מנטלי ופסיכוסומטי בביטחון מלא ובכל המקרים".
התגובה הנלהבת של הקוראים הביאה להקמתם של "מרכזי-לימוד" לטכנולוגיה החדשה בארצות-הבר. אלא שתגובתם של אנשי הממסד הרפואי, הפסיכיאטרי והפסיכולוגי, הייתה פחות נלהבת, ועד מהרה הכריז עליהם הגורו ובארד כעל אויבים מושבעים של אירגונו ושל המין האנושי בכלל.
תוכנה של הסיינטולוגיה, כפי שהיא מוצגת לחבריה, הוא ידע שימושי ומקיף על החיים והאדם. מטרת הידע הזה היא סלילת-דרך יציבה ותבונית לחופש האדם. למצטרפים אליה מבטיחה הסיינטולוגיה שהיקף תחומי הידע מאפשר למי שמעמיק בה לדעת יותר ויותר כיצד לעשות זאת באופן הגיוני, יעיל והרמוני.
ניסיון אישי
אחד ממאפייני הסיינטולוגיה הוא הדרישה שהאדם הלומד אותה חייב מתחילת לימודיו לבסס את ידיעותיו אך ורק על סמך ניסיונו האישי ומנקודת מבטו שלו. הסיינטולוגיה מבוססת על ההשקפה שבכל הקשור לידע רלוונטי לחיים - האדם יכול לדעת רק את מה שהוא יודע במישרין. מכאן נובע השם סיינטולוגיה, שפירושו "לדעת כיצד לדעת"
לארץ הגיעה הסיינטולוגיה מארה"ב עוד בראשית שנות השבעים של המאה החולפת באמצעות יהושפט גבעון, שהתוודע לה בעת שהותו בלוס-אנג'לס עם שובו ארצה הוא החל להפיץ את הטכנולוגיה הסיינטולוגית ממקום-מושבו בבאר-שבע. הוא התקבל כפרופסור מן המניין במחלקה למתמטיקה באוניברסיטת בן-גוריון ואף שימש זמו מה כיו"ר המחלקה וכמשנה לדיקן.
תוך כדי עבודתו האקדמית ניהל גבעון בביתו קורסים לתקשורת-למידה ו"שליטה חיובית", כהגדרת תורת הסיינטולוגיה. תוך זמן קמר הוא הקים את "המרכז לסיינטולוגיה בנגב", הצליח ליצור לעצמו שדולה מקומית, שעיקר מניינה אנשי חינוך, בעלי תפקידים מרכזיים ויכולת-השפעה על המערכת. בין היתר הוזמן גבעון להרצות על "יחסי אנוש" ועל "אחריות המורה למעמדו" בהשתלמויות-מורים ובפני מנהלים ומדריכי בתי-נוער, וגם העביר קורסים למדריכי תנועת הצופים ולסטודנטים באוניברסיטה.
כת מניפולטיבית
סניף שני, מרכז לסיינטולוגיה "שלום", הוקם בתל אביב על-ידי חנה שפי, תלמידתו של גבעון, שהשתלמה באנגליה. במרוצת הזמן נרשמו שני הסניפים כאגודה עותומנית שנשאה מאז את השם "|סיינטולוגיה ישראל". מטרותיה, כפי שהוגדרו אז, היו "לארגן, לנהל ולהפעיל פעילויות חינוכיות, תרבותיות, פילוסופיות וחברתיות של הסיינטולוגיה, ובמיוחד לשפר את איכות החיים של הפרט, המשפחה והחברה בישראל".
מאז ראשית שנות השמונים של המאה החולפת, שבהן פורסם דוח הוועדה הבינמשרדית הממשלתית על הכתות המיסטיות בארץ, זרמו מים רבים בירקון. בינתיים הוכרזה הסיינטולוגיה כאחת הכתות המניפולטיביות הקיצוניות והמסוכנות ביותר שפעלו אי-פעם בארץ. היא הוכרה ככת עם אוריינטציה ספק-דתית, ספק תרפויטית, המציעה למצטרפים אליה "אושר, שלווה, משמעות ומטרה".

תאריך:  02/12/2014   |   עודכן:  02/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסיינטולוגיה על הכוונת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל הסיינטולוגיה הינה שרלטנות
חלאמאי  |  2/12/14 08:58
2
בורות או רוע, תבחר, אדון בלוג
אהרון good  |  3/12/14 02:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
לא הדיבורים על "אובדן הדמוקרטיה" ועל ה"הסתה" המתגברת ברחוב היהודי (וכמעט שום מילה על מה שמתרחש ברחוב הערבי) ועל כמה שרע-רע-רע פה, יהרגו את העיתונות הישראלית, אלא המעילה היומיומית שלנו באמון הציבור. מיצינו, היה האיש אומר, ואתה, נחום ברנע (ודומיךָ בתקשורת), מיצית
דוד ווקר
מעורבות המדינה על-פי עקרונות הכלכלה הסוציאל דמוקרטית הינו הרסני פעמים רבות, ודומה לתינוק בריא שיכול ללמוד ללכת אך כתוצאה מעודף עזרה - הוא לא מתנסה בעצמו בהליכה ולעולם לא ילמד לצעוד
עמי דור-און
ברגע שהפכה להיות אמו של הרמטכ"ל, זוכה אמו של אייזנקוט למעמד של "אישיות מבוקשת" וכל אמצעי תקשורת יוכל להשתמש בדבריה כדי לשרת את עמדותיו ולהתייחס אליהם כאילו הם גם עמדתו של הרמטכ"ל
הרצל חקק
אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל ייחדה ערב מרגש למשורר מרדכי טמקין זכרונו לברכה. הנה דברים שנשאתי באותו ערב על שירתו של מרדכי טמקין. את ההשקה המרשימה הנחה דן כנר - וניתן היה לחוש את משק הרוח השבה, שבה להחיות שירים ישנים
רות דיין
שישה מפתחות להצלחה, אשר מתאימים לא רק לגירושים, אלא להתמודדות מול כל משבר בעולם האישי, כמו גם בעולם העסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il