X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ב-12 בנובמבר פרסמה התקשורת הרוסית, כולל האתר של סוכנות הידיעות הרשמית TASS, ידיעה על אודות הספקתן של מערכות הגנה אווירית מדגם S-300VM למצרים. בשל סגולותיה, המערכת הנדונה נחשבת לאיכותית לעומת מערכות המסופקות למדינות המזה"ת, עד כי היא נתפסת כאמל"ח שאספקתו מפרה את מאזן הכוחות האזורי - הן לגבי מדינות המצויות בעימות ביניהן והן בתרחיש של עימות עם ישראל והמערב
▪  ▪  ▪
משגר ה-S-300 [צילום: AP]

ב-12 בנובמבר 2014 פרסמה התקשורת הרוסית, כולל האתר של סוכנות הידיעות הרשמית TASS, ידיעה על אודות הספקתן של מערכות הגנה אווירית מדגם S-300VM למצרים. הידיעה יוחסה לדברים שאמר סגן מנהל הסוכנות הפדרלית הרוסית ליצוא הביטחוני. לדבריו, ונצואלה הייתה המדינה הראשונה שרכשה מערכת זו ומצרים, היא השנייה. יומיים לאחר מכן פרסמה סוכנות TASS הכחשה, שעל-פיה "טרם נחתם חוזה". בהתחשב בדרג הדובר, שלו מיוחסת ההודעה המקורית, ניתן להניח, כי יש דברים בגו על-אף ההכחשה, ואכן מתקיימים מגעים בין מצרים לרוסיה בנוגע לרכישת המערכת - גם אם טרם נחתם חוזה. ניתן אף לחזק מידע זה בהודעה מטעם המפעל המייצר את התובות של המערכת, ובה נמסר על השלמת יצור 12 יחידות "עבור לקוח זר".
המערכת בה מדובר, היא S-300VM שגרסת היצוא שלה מוכרת בשם Antei-2500 וכינויה במערב הוא SA-23. יש להבחין בין מערכת זו לבין מערכת ה-S-300 על דגמיה השונים (S-300P/PMU1/PMU2, שכינוין המערבי הוא SA-10/20), שהוצעה בזמנו לאירן ולסוריה. מערכת ה-S-300V פותחה בשנות ה-80 על-ידי מפעל אנטיי עבור צבא היבשה הסובייטי, ומסיבה זו כל רכיביה מתנייעים על רכבים זחליים. המערכת המתקדמת כוללת מספר רב של אלמנטים, כולל רכבי פיקוד, כמה סוגי מכ"ם למשימות שונות, ארבעה סוגי משגרים, ו-2 סוגי מיירטים. טווח היירוט המרבי שלה הוא 200 ק"מ וקיים מיירט בעל טווח מוגדל של עד 300 ק"מ. המערכת מצטיינת גם ביכולותיה נגד טילים בליסטיים. כבר בגרסותיה המוקדמות (S-300V או SA-12 Gladiator בכינויו המערבי), היא החזיקה ביכולת נגד טילים, ועל-פי הדיווחים, יכולות אלו שופרו בגרסאות החדשות.
בשל סגולותיה, מערכת ההגנה האווירית הנדונה נחשבת לאיכותית לעומת מערכות המסופקות למדינות המזרח התיכון, עד כי היא נתפסת כאמל"ח שאספקתו מפרה את מאזן הכוחות האזורי - הן לגבי מדינות המצויות בעימות ביניהן והן בתרחיש של עימות עם ישראל והמערב.
במהלך השנים האחרונות נמנעו הרוסים מלספק מערכות דומות (כמו S-300PMU-1/PMU-2) למדינות העימות, גם לאחר שהדבר הובטח ואף נחתמו חוזים להספקתם - כמו במקרה של סוריה ואירן. הפרת הבטחות אלה לוותה בטונים צורמים, כאשר האירנים אף הפעילו בתגובה לחצים משפטיים בינלאומיים נגד רוסיה. הסיבות לאי-הספקתן של המערכות הללו התבססו על שיקולים, הקשורים בסנקציות הבינלאומיות, שרוסיה מחויבת להן לפחות בנוגע לאירן, והתחשבות באינטרסים ישראלים, המבוססת כנראה על הבנות הדדיות לגבי מגוון סוגיות. אם כן, מדוע מופרת עתה הימנעות רוסית זו, דווקא במקרה המצרי?
ההחלטה המצרית על עסקת נשק רחבת-היקף עם רוסיה באה לאחר שנים רבות של התבססות מצרית על ארצות הברית בתחומי הצבא, המדיניות והכלכלה. תפנית זו מבטאת את עניינה של מצרים בשינויו של מאזן יחסיה עם שתי המעצמות ובצמצום התלות הבלעדית בארצות הברית. זאת, לאחר שמצרים, כמו מספר מדינות נוספות במזרח התיכון, חשה מאותגרת על-ידי הביקורת האמריקנית על הדרך שבה עלתה הנהגתה הנוכחית לשלטון. רוסיה, מצידה, רשמה באמצעות הסכם זה הישג מדיני-אסטרטגי משמעותי, כמו גם כלכלי. מעבר לעניין המובהק בהרחבת הייצוא הביטחוני, השיקול הרוסי המוביל הוא חידוש הדיאלוג עם מצרים וביסוס שיתוף הפעולה במזרח התיכון עם מצרים ושחקנים נוספים באזור. פריצת הדרך הרוסית בגזרה המצרית מהווה תרומה נכבדה לביצור מעמדה האזורי ולקידום האינטרסים שלה מול המערב, בעימות הגלובלי המחריף. אנו עדים להגברת פעילות רוסית במזרח התיכון גם על-רקע המשבר האוקראיני, שתפס את מרכז סדר היום הבינלאומי. רוסיה רואה במציאות שנוצרה במזרח התיכון, לצד חשיבותו האסטרטגית הקבועה, גם הזדמנות להקמת חזית עימות נוספת - לצד זו שהתפתחה במזרח אירופה - על-מנת לאזן את הלחצים שמופנים כלפיה בזירה הבינלאומית.
לפיכך, מימוש העסקה עם מצרים, בפרט משום שהיא כוללת הספקת אמל"ח איכותי חדש, שייתכן, כי היה התנאי המצרי לעסקה כולה, יתרום לשיפור מעמדה הבינלאומי של רוסיה וישמש דוגמה למדינות נוספות במזרח התיכון. כמו-כן עסקה זו תאתגר עד מאוד את האינטרסים של ארצות הברית באזור.
לאחרונה הוזכרה אפשרות לאספקת מטוסי MiG-35 למצרים. אולם אפשרות זו אינה סבירה ביותר, בין השאר על שום המשמעות הדוקטרינרית והלוגיסטית הכבדה האמורה להתלוות לקליטה של מטוסי קרב מתוצרת רוסית בחיל-האוויר המצרי, שלפני כמה עשורים, ובמאמץ רב, עבר לשימוש בציוד אמריקני. במקרה של מערכות הגנה אווירית המצב שונה. מצרים לא נטשה את מערכות ההגנה האווירית הוותיקות שלה מתוצרת ברית המועצות, ובעשור האחרון אף מימשה פרויקט להשבחת מערכות ה-SA-3 הוותיקות. לא ניתן, אם כך, לשלול את האפשרות של קליטת מערכות S-300VM במצרים.
אשר למשמעויות עבור ישראל, מיירט בעל טווח של 200 ק"מ יוכל להגיע בקושי עד תחום ישראל מצידה המערבי של התעלה. אולם, אם יסופקו מיירטים בעלי טווח של 300 ק"מ, או אם תוכנסנה המערכות לשטח חצי-האי סיני, הן תוכלנה לאיים על כל המרחב האווירי של מדינת ישראל.
מעבר לכך, חשוב לעמוד על מרכזיותה של מצרים, כציר אזורי בין המעצמות, כפי שהייתה במשך שנים רבות ועודנה כיום. לא פעם, החלטותיה של המדינה הערבית הגדולה ביותר אשר לברית אסטרטגית עם אחת המעצמות, במיוחד בתקופת המלחמה הקרה, חוללו אירועים בעלי השלכות מרחיקות לכת. די להזכיר את עסקת הנשק הצ'כית ב-1955, שהייתה אחד מהגורמים למשבר סואץ, או את החימוש בנשק נגד מטוסים בתקופת מלחמת ההתשה, שהייתה לו חשיבות מכרעת במלחמת יום הכיפורים. להבדיל, פניית הפרסה המצרית לאחר אותה מלחמה קרבה את מצרים לארצות הברית ובסופו של דבר אפשרה את חתימתו של הסכם השלום בין מצרים לישראל. למרות השוני בין המצב כיום לבין זה ששרר בעבר, מקרים אלה מלמדים, כי יש לקחת במלוא הרצינות את צעדיה של מצרים, על-רקע תפקידה הקריטי באזור.
אמנם, מצרים אינה מהווה כיום מדינת עימות של ישראל, אולם להכנסת המערכת המדוברת לאזור, מעבר למשמעויות המבצעיות, עשויות להיות השלכות תקדימיות. האירוע הזה עשוי לסמן נקודת התחלה של מגמה שעלולה להתפשט למדינות עימות. על כן יש להניח, שהשיקול הישראלי נלקח בחשבון על-ידי רוסיה וכי אין בכוונתה להרחיק לכת בנושא זה מעבר למצרים, שאינה מסכנת ממשית את האינטרסים הישראלים. אולם קשה לחזות האם תישמר הבנה זאת בין ישראל לרוסיה לאורך זמן.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 637 (2.12.14)
צבי מגן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי. הצטרף לסגל המחקר של המכון ביולי 2009 לאחר יותר מעשרים שנה בהן שימש בתפקידים שונים בשרות החוץ של ישראל. מ-1993 ועד 1997 כיהן כשגריר ישראל באוקראינה, בשנים 1999-1998 שימש כשגריר ישראל ברוסיה. מ-1999 עד 2006 עמד בראש ארגון "נתיב". מ-2006 עד 2009 עמד בראש המכון ללימודי אירואסיה במרכז הבינתחומי בהרצליה. שרת באגף המודיעין בצה"ל וסיים את שרותו בדרגת סא"ל. ב-2012 ראה אור מזכר שכתב - רוסיה במזרח התיכון - מדיניות במבחן, מזכר 118, המכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב, ת"א, יוני 2012. ב-2013 ראה אור מזכר נוסף של מגן - Russia and Israel in the Changing Middle East - Conference Proceedings, Zvi Magen and Vitaly Naumkin, Editors, Memorandum No. 129, July 2013.
יפתח ש. שפיר עומד בראש פרויקט המאזן הצבאי במזה"ת במכון למחקרי ביטחון לאומי. במשך למעלה מ-10 שנים היה עורך משנה של הפרסום השנתי "המאזן הצבאי במזרח התיכון" בו היה אחראי על החלק הכמותי. כיום הוא אחראי על דפי הנתונים הכמותיים של המאזן הצבאי במזה"ת באתר האינטרנט של המכון. שפיר גם עוקב אחר נושאי טכנולוגיה צבאית מודרנית, כולל טילים בליסטיים, טכנולוגית חלל והגנה בפני טילים בליסטיים במזה"ת. בשנת 1993 הצטרף מר למרכז יפה למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת ת"א, כחוקר בפרויקט הביטחון האזורי ובקרת הנשק שפעל אז במרכז בניהולו של פרופ' שי פלדמן. הוא עסק בנושאי תפוצת נשק השמדה המונית במזרח התיכון. לפני הצטרפותו למרכז יפה שירת מר שפיר כקצין בחיל-האוויר. (הוא סיים את שירותו בדרגת סא"ל). למר שפיר רקע נרחב בטכנולוגיית מידע ובחקר ביצועים. מחזיק בתואר ראשון בפיסיקה ובכימיה מן האוניברסיטה העברית בירושלים, ובתואר שני במנהל עסקים מבית הספר למנהל עסקים ע"ש רקנאטי שבאוניברסיטת ת"א (עם התמחות בטכנולוגיית מידע וחקר ביצועים).
תאריך:  03/12/2014   |   עודכן:  03/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הספקת מערכות הגנה אווירית למצרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסבר רציני ומקיף
ירון זכאי 1  |  4/12/14 22:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יהודה דרורי
ירדן תגיש הצעותיה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני לאו"ם, ככל הנראה ללא חידושים    ההצעה היחידה ההגיונית קשורה להשתלטות ירדנית על שטחי יו"ש, בהסכמת ישראל והקמת "ממלכה האשמית"
איציק וולף
שופט בית המשפט העליון טען כי ערכי השוויון המופיעים במגילת העצמאות אינם מתממשים במציאות    "פסקה אחת מדוח ועדת אור שמסכמת: אזרחי המדינה הערבים חיים במציאות בהם הם מופלים לרעה"
אברהם בן-עזרא
כל תושבי מדינת ישראל שווים מבחינת חובות אזרחיות וזכויות אזרחיות, הניתנות להם מכוח מילוי חובותיהם. אי-אפשר להפריד בין השניים. ייתכן שקיים קושי בשלב ביניים בו קבוצה מסוימת לא ממלאה חובותיה כשאר האוכלוסייה, אך המטרה היא שוויון מוחלט בפני החוק ויש לחתור להשגתה
עידן יוסף
ראש עיריית אשקלון טוען שהחלטתו לא להעסיק פועלים ערבים בבניית מרחבים מוגנים לילדי הגנים נובעת ממניעי ביטחון אישי ולא מגזענות    במערכת הפוליטית מגנים
עופר וולפסון, עידן יוסף
ישראל, ירדן וארה"ב קיימו פגישה משולשת לא מתוכננת ברבת-עמון, בניסיון לשנות את נתיב ההסלמה המתגבר ביחסי ישראל והפלשתינים    לפני הפגישה נועד קרי בנפרד עם אבו מאזן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il