X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לסקרי דעת הקהל, במהלך מערכת בחירות, ובמיוחד בסמוך למועד ההצבעה, יש השפעה על התוצאות. מפלגה בעלת מימון אופטימאלי למטרה זו ובעלת תקשורת אוהדת ומשתפת פעולה היא בעלת פוטנציאל סיכויי הצלחה גדול יותר ממפלגות שאין להן יתרונות אלה
▪  ▪  ▪
סקרים טלפוניים. ערבון מוגבל [צילום: AP]

סקרי דעת הקהל הם המנוע המשפיע ביותר בנוסף לתקשורת. על עיצוב דעות והלכי רוח בציבור. כל מי שמשווק דבר מה, החל במוצרים וכלה בדעות ורעיונות, ניזקק ונעזר בסקרי דעת קהל.
כל סקר נותן ביטוי של אמת בעירבון מוגבל, לזמן נתון מוגבל. בהכנת הסקרים משתתפים בעלי מקצוע מתחומי הסטטיסטיקה, הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה, והפרסום. ישנם סקרים מדעיים, סקרים שיווקיים, ומשאלים שטחיים לא רציניים ברחוב, בטלפון ובאינטרנט.
חלק מהסקרים מתאפיינים באריזה מדעית, וחלקם האחר מתאפיינים במניפולציות מגמתיות של הטיות לתוצאות הרצויות. יש הבדלים בין סקרים מטעם האקדמיה, לבין סקרים המוזמנים והממומנים על-ידי הפוליטיקאים, העיתונאים והמשווקים. לפיכך, לעתים קרובות אנו מקבלים תוצאות מנוגדות לחלוטין בזמן זהה באותו הנושא.
כאשר פוליטיקאים (המשווקים דעות ורעיונות) ויצרנים (המשווקים מוצרים) מזמינים ביצוע סקרים, יש להם ציפיות לקבל תוצאות רצויות למימוש קידום האינטרסים שלהם. ואולם במידה והתוצאות גרועות, הם פשוט לא מפרסמים אותם וזו זכותם.
בפועל, הציבור מקבל מידע אך ורק של תוצאות חיוביות רצויות ליצרנים ולפוליטיקאים. זה סוג של הטעיה והעלמת מידע. עיתונים, ערוצי טלוויזיה ותחנות רדיו עורכים סקרים בנושאים אקטואליים פוליטיים, המשפיעים על הלכי רוח בציבור. לכל כלי תקשורת יש מדיניות תמיכה או ביקורת על מנהיגים וממשלות. הם מזמינים סקרים בזמן ובהיקף הנראה להם למטרות שלהם, ומפרסמים רק מה שנראה להם.
סקרים המבוצעים באמצעות שאלון מפורט, בשיחה פנים אל פנים, (בלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה או באוניברסיטאות ומכוני מחקר) הם אמינים ומוערכים. לעומת זאת, סקרים המבוצעים בחטף בשיחות טלפון הם שטחיים ולא אמינים, ומהווים בפועל פרסום מניפולטיבי. המדובר בסקרים של 5-10 שאלות טלפוניות (חברות מסחריות, בנקים, טלפונים).
הכנת המדגם והיקף הסקר קובעים במידה רבה את אמינותו ותוצאתו. רוב הסקרים כוללים בדרך כלל כ-500 נשאלים. סקרים בהיקפים מסחריים גדולים יותר, נחשבים אמינים ומדויקים יותר. מקורות הנתונים והמידע שעליהם מכינים הסוקרים את מדגם קובעים במידה רבה את התוצאות.
מניפולציה של הטיית תוצאות
מספר גורמים מקצועיים חשובים, קובעים במידה רבה את התוצאות של סקרים: אמנות ניסוח השאלות, סדר הצגתן, ולהטוטים סטטיסטיים. ניתן להגיע לתוצאות הרצויות למזמיני הסקרים, אם משתמשים ב"שאלות סגורות" או ב"שאלות פתוחות". לדוגמה: מי האיש המתאים ביותר, מתוך ארבעת השמות להלן במדורג, מתאים לדעתך להיות ראש משלה? זו שאלה סגורה!
ואולם אותה שאלה ניתן לשאול מבלי לפרט שמות. זו שאלה פתוחה! זו דוגמה להטיית התוצאה לטובת מזמין הסקר. זה לא שקר אך זו גם לא אמת. כל מי שלא מופיע ברשימה השמית ב"שאלה הסגורה" ניפסל מראש.
אומרים שהסוקרים הם ה"נביאים", העיתונאים הם ה"שליחים", המשווקים והפוליטיקאים הם ה"מממנים" והאזרחים הם ה"עבדים". האומנם? במידה רבה של אמת, הסקרים הם חלק מתרבות המסחור והבידור להטיית הציבור לכוון הרצוי.
פרסום סקרים בנושאים פוליטיים בזמני מערכות בחירות, ובמיוחד בסמוך למועד ההצבעה יש להם השפעה רבה ביותר על תוצאות הבחירות. מציאות זו מאפשרת מניפולציה של הטיית תוצאות הבחירות, למי שבידיו השפעה על אמצעי תקשורת ויכולת מימון הפרסומות והסקרים בסמיכות לבחירות.

תאריך:  09/12/2014   |   עודכן:  09/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסקרים עובדים על המצביעים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
קביעה חסרת בסיס
אהוד פרלסמ  |  9/12/14 12:39
2
קוראים לזה חוק הקבע מס 2
אהרון שחר  |  9/12/14 13:59
3
מדינת היהודים
בורק  |  9/12/14 21:40
4
הגבר היחיד באזור - ביבי
בוזי תינוק מגודל   |  10/12/14 00:30
 
- כמה מקבל טוקבק בשכר לשעה ל"ת
עלחשבוןמשלםהמיסים  |  10/12/14 15:51
5
סקר,סרק סרק! עוד סקר ניסוי על
קורןנאוה טבריה  |  10/12/14 06:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
איתן קלינסקי
רק להטוטן כנתניהו יכול היה לשכנע שלא ניתן להפחית מע"מ על סדרת מוצרי יסוד והנה באבחת רגע של מיקרופון בישיבת סיעת הליכוד ערב פיזורה של הכנסת נשלף המזור לבעיית העוני: הבטחת בחירות שבכנסת ה-20 יורד המע"מ על שורה של מוצרי יסוד
יורי מור
הסקרים מנצלים את הנתונים כדי לנגח את מי שהם לא אוהבים. יש להתחסן בפני הסקרים ולקבל החלטה שאינה תלויה בתוצאותיהם
יורם דורי
תשומת הלב נתונה למגעים בין העבודה לתנועה. צריך לשים לב גם למתרחש בין יש עתיד, ישראל ביתנו ורשימת כחלון. גם זה יכול להיות האיחוד הבא
אברהם פכטר
אפקט הבומרנג בהסתת הבחירות, יכול לפעול לטובת נתניהו. גל ההכפשות שיבוא בעקבות הכרזת הבחירות, יגרום לצונאמי שיביא להגדלת המנדטים של הימין, מתוך ההנחה של הציבור כי רק הימין יכול. ההיסטוריה הפוליטית הוכיחה כי מנהיגים מושמצים זוכים לאהדת הציבור    סיסמת הבחירות של לפיד - ביבי אתה מנותק! תשובת ביבי - לפיד אתה מפונק!
שלמה טל
האמנה האזרחית מציעה שינוי שיטת הממשל כולל בחירות אזוריות ובחירה של ראש ממשלה שיתפקד כמו בארצות הברית - נשיא המדינה. במקביל מוצע שינוי המבחין בין תושב לבין אזרח. זכויות האזרח, ובכלל זאת הזכות לבחור ולהיבחר לרשויות הציבוריות, יוענקו רק לאזרחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il