X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
שלושה תהליכים מעניינים מתרחשים מזה מספר חודשים, כתוצאה ישירה מחשיפותיו של אדוארד סנואדן את היקף הגישה של שירותי הביטחון האמריקנים למידע פרטי. תהליך אחד טכנולוגי במהותו, השני משפטי והשלישי עסקי. תהליכים אלה, ככל שיבשילו ויתרחבו, עשויים לאתגר את המאמצים לאכיפת חוק ולחימה בטרור ברחבי העולם, לרבות בישראל, ולהקשות עליהם
▪  ▪  ▪
סנואדן. גם מידע פיקנטי [צילום: AP]

שלושה תהליכים מעניינים מתרחשים מזה מספר חודשים, כתוצאה ישירה מחשיפותיו של אדוארד סנואדן את היקף הגישה של שירותי הביטחון האמריקנים למידע פרטי, השמור ומעובד במערכות של חברות אמריקניות גלובליות. תהליך אחד, הוא טכנולוגי במהותו, השני משפטי והשלישי עסקי. שלושתם מיועדים להצר את יכולותיהם של גופי הממשל האמריקני השונים לגשת למידע פרטי למטרות של שמירת הביטחון הלאומי ואכיפת חוק.
סנואדן, מנהל מערכת מחשבים (system administrator), שעבד עבור קבלן משנה של ה-National Security Agency (NSA), העביר ביוני 2013 לידי העיתונאי גלן גרינוולד מה-גארדיין הבריטי עשרות אלפי מסמכים, המתעדים את היקפו הנרחב של איסוף המידע הפרטי על-ידי שירותי הביטחון האמריקנים מחברות גלובליות אמריקניות, דוגמת Google, Facebook, Microsoft, Apple, Yahoo ודומיהן. מהמסמכים עולה, כי באישורו של בית משפט מיוחד לענייני מודיעין, הפועל מכוחו של חוק ה-FISA (Foreign Intelligence Surveillance Act), נבנו ממשקים להעברת מידע אוטומטית מהחברות למחשבי ה-NSA. המידע שהועבר הינו מקיף, וכולל בקשות חיפוש מידע ממנועי חיפוש, דואר אלקטרוני, מסרים מידיים, וידאו, שיחות VOIP, מסמכים שונים, וכן מידע על אודות מידע (metadata) לגבי כל אחד מפריטי המידע הנ"ל (ממי נשלח, למי, מתי, מאיזו כתובת IP וכד'). בנוסף, סנואדן כלל בגילויו פרטי מידע פיקנטיים על-אודות המעקב של ה-NSA אחר מנהיגי העולם, לרבות ממדינות שהן ידידות מובהקות של ארצות הברית.
לכאורה, גילויי סנואדן, היו אמורים להטריד בעיקר פעילי זכויות אזרח, החרדים לפגיעה בזכויות חוקתיות של אזרחים אמריקנים וזרים, ובכללן הזכות לפרטיות, להליך הוגן ולחופש ביטוי. בפועל עולה שסוכני השינוי העיקרי הפכו להיות חברות הטכנולוגיה הגלובלית.
עם שחרורה של הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה לטלפונים הסלולריים IOS8 על-ידי חברת Apple, זו הודיעה, כי בגרסה זו ייושם מנגנון הצפנה למערכת המסרים המידיים והשיחות שלה (iMassage ו-FaceTime), המונע מהחברה לפענח את תוכן התקשורת ואינו מאפשר לה לגלות מידע לרשויות אכיפת חוק. במקביל, חברת Google תכלול בגרסה החדשה של מערכת ההפעלה לטלפונים סלולריים Andorid פתרון דומה. גם אפליקציית WhatsApp, שנרכשה על-ידי Facebook, הודיעה על יישום של מנגנון הצפנה דומה במערכת העברת המסרים שלה. Google ו-Yahoo דיווחו, כי הן פועלות לאפשר ללקוחותיהן ליישם הצפנה במסגרת שירותי הדוא"ל שהן מספקות. עוד ועוד חברות מצהירות על יישום של פתרונות טכנולוגיים למניעת יכולתן לשתף פעולה עם השלטונות ולמלא אחר צווים המתקבלים מהם, גם אם צווים אלה מאושרים על-ידי בית משפט.
במקביל מתעמתות החברות הגלובליות עם צווי הממשל בשדה המשפטי. חברת Microsoft החלה לפני מספר חודשים לנהל הליך משפטי בעקבות צו שהוציא שופט בית משפט שלום בניו-יורק לבקשת רשויות אכיפת חוק אמריקניות לקבל מידע על אודות לקוחות שלה, המאוחסן בשרתי החברה באירלנד. שרתים אלה פועלים תחת משטר משפטי אירופי וצו בית המשפט האמריקני סתר, בהיבטים מסוימים, זכויות של הלקוחות על-פי דין זה. Microsoft החליטה להביא צו זה להכרעה משפטית בערכאה הגבוהה ביותר האפשרית מבחינתה, בטענה, כי אין לממשל האמריקני סמכות חיפוש ותפיסה של תקשורת הנעשית במדינה זרה. עמדה זו נתמכה במשפט על-ידי תאגידים גלובליים נוספים כ-Apple, cisco ועוד, שהתייצבו לצדה של Microsoft.
השדה השלישי בו מתרחש, ככל הנראה, שינוי הוא המרחב העסקי. לאחר שנים של פיתוח מודלים עסקיים, שעיקרם היה מתן "שירותי חינם", דוגמת Facebook, Google ו-Twitter, המממנים את עצמם באמצעות מתן נגישות למידע האישי של המשתמשים ושירותי פרסום מקוונים על בסיסו, ייתכן שמתחיל להיווצר שוק של אספקת שירותי הגנת פרטיות לאזרחים. תהליך זה נמצא בראשיתו, אך קרנות הון סיכון מדווחות על אודות גידול בחברות הזנק הפועלות בתחום זה.
המוטיבציה של החברות הגלובליות לערוך שינויים טכנולוגיים במוצריהן וליישם הצפנת מידע של לקוחותיהם, כמו גם האתגר המשפטי הכרוך בבקשות לגילוי מידע בבית המשפט, נובעים מהבנתן של חברות אלה, כי עסקיהן בנויים על אמון המשתמשים. החשש שהן נתפשות כ"משתפות פעולה" עם גופי מודיעין ואכיפת חוק אמריקניים רבי עוצמה מחייבת אותן לשדר ללקוחותיהן, כי הן שומרות על האינטרסים שלהם. עסקים אשר יספקו שירותי הגנת פרטיות רואים מולם שוק למוצרים, שיגנו מפני המדינות וכן מפני התאגידים הגלובליים, האוספים את המידע הרב על אודות האזרחים.
ההיסטוריה של ההצפנה המודרנית מלמדת, כי המצאות אקדמיות ויישום עסקי שלהן יכולים לגרום 'כאבי ראש' לגופי מדינה, כפי שקרה עקב פיתוח תפיסת ההצפנה במפתח ציבורי על-ידי diffie ו-hellman בשנות ה-70 (וגם פיתוח אלגוריתם ייצור מפתחות ההצפנה RSA בעקבותיו). דוגמה נוספת, היא ההתנגדות שחווה ממשל קלינטון בשנות ה-90 בשל יוזמת ה- clipper chip להכניס מנגנון מובנה של דלת אחורית בחומרה המאפשרת תקשורת.
על-רקע זה, ניתן לזהות מספר תהליכים, אשר התקדמותם עשויה לפגוע קשות בלחימה בטרור ואכיפת חוק במרחב הסייבר: התהליך הראשון, הוא המשך הפיתוח והיישום של אמצעי הצפנה והגנת מידע, הנתונים לשליטתם הבלעדית של משתמשי הקצה, פועלים באופן מבוזר ואינם נדרשים לפונקציות ניהול מרכזיות לצורך פעולתן. ככל שאמצעים אלה יסתירו, בנוסף לתוכן התקשורת, גם נתוני metadata, הרי שיהיה קשה למפות ולזהות את הפעילות המתרחשת ובוודאי לבדל אותה מפעילות תמימה, שהיא עיקר השימוש ברשת האינטרנט. אמנם, לאחרונה נחלו רשויות אכיפת החוק האמריקניות הצלחה בהתמודדות עם פעילות פלילית, שנעשתה תוך שימוש בשירותי הרשת האנונימיים של TOR, אך נדרשים לכך משאבים רבים ופרצות שימצאו עשויות להיסגר.
התהליך השני, אשר ניצניו החלו לפרוח מיד לאחר גילויי סנואדן, הוא פיתוחם של שירותי אינטרנט מדינתיים, כלומר, כאלה שסמכות השיפוט והאכיפה לגביהם, היא של מדינה ריבונית, שכן הם פועלים במדינה הריבונית בלבד ורוב המשתמשים בהם, הם אזרחיה. עדויות ליוזמות כאלה נרשמו, למשל, באירופה, רוסיה וסין. מעבר להשפעה העסקית של מגמה זו על חברות גלובליות, המשמעות האכיפתית היא, כי כדי לקבל מידע לצורך לחימה בטרור או אכיפת חוק משירותים מקומיים כאלה, ידרשו גופי אכיפת החוק למנגנון של סיוע אכיפה ומודיעין בין מדינות - על המשמעויות הפוליטיות והבינלאומיות של הסדרים מסוג זה. בחדירה סמויה לשירותים אלה טמונה, כמובן, סכנה למתיחות בין-מדינתית בשל הפרת הריבונות הכרוכה בכך.
התהליך השלישי הוא לחץ ציבורי במדינות שונות להסדיר באופן ברור יותר את הסמכויות ויכולת המעקב של גופי מודיעין ואכיפת חוק, הן ברמה מקומית והן ברמה הבינלאומית. עדות לכך הייתה יוזמה של סנאטורים דמוקרטים, בתמיכת ה-NSA, להגדיר ולגדר את סמכויות המעקב של ה-NSA. יוזמה זו נדחתה בסופו של דבר בשל התנגדותו של הרוב הרפובליקאי בסנאט. בנוסף, הנציבות האירופית מקדמת רגולציה בנושא פרטיות והגנת מידע אישי (data protection), והפרלמנט האירופי קיבל החלטה לפעול לפירוקם של "מונופולים דיגיטליים". אף שלכאורה מדובר בעניינים אזרחיים, ליוזמה זו תהא השפעה נרחבת, שכן היא שמה במרכז את היקף המידע הנאסף בשירותי המידע הגלובליים.
תהליכים אלה, ככל שיבשילו ויתרחבו, עשויים לאתגר את המאמצים לאכיפת חוק לחימה בטרור ברחבי העולם, לרבות בישראל, ולהקשות עליהם. רכיב משמעותי של פעולות ההכנה לפשיעה ולטרור מתקיים היום במרחב הקיברנטי, ומתקיימת בו כמובן עיקרה של פעילות ה-cyber-terror ו-cyber-crime. היכולת לגשת למידע זה בשלבי ההכנות לצורכי מניעה, היא קריטית. על גופי האכיפה והמודיעין להבין את התהליכים והאינטרסים הנוגדים – אזרחיים, טכנולוגיים ועסקיים – ולוודא שמחד-גיסא, הם אינם פוגעים באינטרסים אלה מעל הנדרש, ומאידך-גיסא הם שומרים על יכולת לחימה בפשיעה ובטרור של המאה ה-21.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 643 (16.12.14)
הכותב הוא עמית מחקר בכיר (סייבר, טכנולוגיה ומשפט) במכון למחקרי ביטחון לאומי. הוא גם השותף המייסד בהכהן ושות', משרד עורכי דין המתמחה באסדרה טכנולוגית (פרטיות, אבטחת סייבר, ראיות אלקטרוניות, חתימה אלקטרונית, חופש מידע ונתוני אשראי).
תאריך:  16/12/2014   |   עודכן:  16/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשצורכי הביטחון פוגשים אינטרסים גלובליים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב עמר
ההתייחסות לבוחר כאל מפגר מוחלט שאם רק יראה פטריית פצצה אטומית ייבהל ולא יבחר ב"סכנה". ההתנשאות והבוז כלפי מאות אלפי ישראלים שלא קונים את ההפחדות האמיתיות ושלא רואים בנתניהו דיקטטור מסוכן מעוררים את המחשבה כי אולי אחרי ככלות הכל הביביפוביה אינה קיימת באמת
דייוויד ג' אקר
מכשירים שיכולים לזהות במהירות כל חיידק, נגיף או פטרייה מצויים כעת בפיתוח. רישות המכשירים יאפשר לרשויות הבריאות להציל חיים באמצעות זיהוי מוקדם מתמיד של מחלות מתפרצות
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן-אריה
החלטה של ועדת ערר בשאלה איזה כביש ייחשב כמפריד בין מגרשים, מפעילה בצורה נבונה את שיקול הדעת הראוי בנסיבותיו של המקרה ומונעת הגשת תוכניות שימנעו מתן פיצוי לנפגעים מהן
רו"ח פיטר קושנר
42% מבעלי העסקים מדווחים על ירידה במחזור העסקי בשל עומס ביורוקרטי, 63% מהעסקים הקטנים נסגרים תוך פחות משנתיים. רוב העסקים הקטנים והבינוניים נופלים בגלל ניהול כושל של תזרים המזומנים והנהלת החשבונות. המסקנה המתבקשת - יש להיעזר באנשי מקצוע
ד"ר עמיר לוי
חלק גדול מבוחרי נתניהו באים מהפריפריה שבה הליכוד פגע ישירות כיוון שלא רצה לעסוק בחינוך, בריאות ואיכות חיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il