X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירוע ביטול השקת הסרט "ראיון, סוף", שהפיקה סוני, ביטא את התממשותו של איום שנחזה זה מכבר - היות השדה הקיברנטי זירת מאבק, הנוספת על אלה המוכרות, בין מדינות
▪  ▪  ▪
לחצים ואיומים [צילום: AP]

הודעתה של חברת סוני, כי ביטלה את השקתו המתוכננת של סרט שהפיקה, "ראיון, סוף", באה בעקבות סדרת אירועים, ששיאם היה ביטול הקרנתו של הסרט ברשתות בתי קולנוע גדולות בארצות הברית. הודעתה של החברה הביאה לידי סיום אירוע קיברנטי, ששילב לוחמת סייבר עם לוחמה פסיכולוגית, אשר איים לגלוש גם לתחום הטרור הפיזי. אירוע זה התרחש בעולם המדיניות, בעולם התרבות, ובזירה המשותפת לשני עולמות אלה - התרבות הפוליטית. משמעותה של התקיפה חורגת מההקשר של העימות בין קוריאה הצפונית לחברת סוני ולארצות הברית וגולשת גם מעבר לתחום הכלכלי - לסוני נגרם נזק כספי אדיר בנוסף על ההפסדים הישירים, כתוצאה מעיכוב הפצתו של הסרט. מדובר בפגיעה בערך יסוד של המערב בכלל וארצות הברית בפרט - חופש הדיבור.
מטרתה של התקיפה, המיוחסת לקוריאה הצפונית, הייתה להרתיע את חברת סוני מפני הפצת הסרט, אשר נתפס בקוריאה הצפונית - ולא בכדי - כלועג לשליט המדינה. הסרט "ראיון, סוף" מציג באור סרקסטי את המשטר הצפון קוריאני ואת העומד בראשו, קים ג'ונג און. תחילה הגיבה קוריאה הצפונית לידיעות בדבר תכניו של הסרט בדרכים דיפלומטיות וביקשה למנוע את הפצתו ואת הקרנתו. בהמשך הודיעה, כי מבחינתה, העלאת הסרט לאקרנים מהווה הכרזת מלחמה וכי לא תבליג על כך. בעקבות הלחצים ביצעה חברת סוני שינויים בתסריט, שאמורים היו "לרכך" את סיפור המעשה. אולם, קוריאה הצפונית לא התרצתה. לקראת יציאתו של הסרט לאקרנים, החל גל תקיפות סייבר על סוני. שיאו של הגל היה פרסום פרטיהם האישיים של העובדים בחברה (משכורות, מספרי ביטוח לאומי, תכתובות מייל); תקיפה של השרתים ושל מחשבי החברה, שהביאה להפסקת העבודה בה למשך שבוע; פרסום באינטרנט של תסריטים ושל גרסאות של סרטים חדשים, שהופקו בחברה, לפני שאלו הופצו לבתי הקולנוע.
התקיפה התבצעה, ככל הנראה, על-ידי חבורת האקרים המכנים את עצמם "שומרי השלום" ומזוהים עם השלטון. למרות שקוריאה הצפונית היא מדינה מבודדת ובעלת נגישות מועטה לאינטרנט, פותחו בה יכולות משמעותיות לפעולה במרחב זה. התקיפה נגד חברת סוני מאששת הערכה בדבר היכולות המתקדמות שברשותה, אשר באו לידי ביטוי בתקיפות קיברנטיות, שנרשמו בקוריאה הדרומית, למשל.
חוסר האונים מול האירוע מאפיין את כלל המערכות בארצות הברית ובמערב בכלל ומעיד על יכולתן המוגבלת של הדמוקרטיות המערביות להדוף תקיפות מסוג זה. תקיפה של חברות ותאגידים פרטיים לצרכי ריגול תעשייתי ומדיני הינה תופעה נפוצה. התקיפות מתבצעות על-ידי גורמים מדינתיים, ארגוני האקרים, הנתמכים ומוכוונים על-ידי מדינות, וכן ארגוני פשע. אולם אפשר שההתרחשות סביב סרטה של חברת סוני מצביעה על התפתחותה של מגמה מאיימת במיוחד. זאת, על יסוד מאפייניה שהיה בהם מן החידוש: שימוש בסייבר לצד איום בפגיעה פיזית וכן אי-בריחה מהודאה באחריות מדינתית לתקיפה ולאיומים.
אירוע הסייבר הנדון שילב לחצים על חברה פרטית ואיומים עליה בזירה הקיברנטית, לצד איום בפגיעה פיזית באזרחים. על-מנת להעצים את אפקט ההרתעה, האיומים לפגוע במפיצי הסרט ובקהל הצופים הועברו תחת הכותרת "זכרו את ה-11 בספטמבר". הועלו רעיונות לאבטח את בתי הקולנוע, שיקרינו אולי את הסרט בעתיד, מפני טרור פיסי אך לא ידוע כיצד תפעל חברת סוני בעניין והאם בידי קוריאה הצפונית "תחמושת קיברנטית" נוספת. עומדת בעינה השאלה האם קוריאה הצפונית הייתה מנסה לממש את איומיה בפגיעה פיסית, אם חברת סוני לא הייתה נסוגה מתוכניתה להשיק את הסרט. לשם כך נדרשות יכולות מבצעיות מורכבות. כך או כך, בשלב זה של העימות, רשמה לעצמה קוריאה הצפונית הישג תודעתי-פסיכולוגי מובהק.
יתר על כן, משום שאיתורם של תוקפים במרחב הסייבר הינה משימה לא-פשוטה לביצוע, ההערכה לגבי זהותם נשארת ברוב רובם של המקרים בגדר השערה בלבד. (עד כה, תקיפות מדינתיות בסקטור הפרטי, שמטרתן הייתה גניבת מידע וריגול עסקי, יוחסו בעיקר לסין). במובן זה הייתה התקיפה נגד סוני אירוע חריג: המשטר בקוריאה הצפונית לא הכחיש, בתחילה, אחריות לתקיפה ורמזים למעורבותו אף נשמעו בתקשורת הצפון קוריאנית. ההסבר לכך הוא, כנראה, שאיפתה של קוריאה הצפונית ליצור משוואת הרתעה גלויה נגד ניסיונות עתידיים אפשריים להכפיש את שמה ואת השליט בה. בהקשר זה יש להדגיש את חולשתן היחסית של דמוקרטיות מערביות בשדה המערכה הקיברנטי. הנשיא אובמה התבטא בנושא - אם כי באיחור מה - וקבל על כי הנהלת סוני לא התייעצה עמו אשר להחלטתה. הוא מסר, כי ארצות הברית לא תסכין לפגיעה בחופש הדיבור והבטיח שתבחר את המועד ואת אופן התגובה לאירוע זה. המשטר הצפון קוריאני אינו חושש, כך נראה, מתגובה קיברנטית (וכל שכן פיזית) מצד ארצות הברית.
מדינות וארגונים, שיכול להיות להם עניין להגביל את חופש הדיבור והפעולה של מדינות וארגונים אחרים, צופים במתרחש ועלולים לעשות שימוש בלקחיה של 'פרשת סוני'. המקרה המדובר התמקד בתעשיית הקולנוע, אך ניתן להניח שמגזרים אחרים, כמו אלה העסקיים-אזרחיים, חשופים לפגיעה דומה שהרי הם אינם בראש סדר העדיפות של ההגנה המדינתית.
אחת המסקנות העגומות העולות מהעימות בין קוריאה הצפונית לחברת סוני, היא, כי מסתמנת מגמה של ניצול יכולות קיברנטיות לשם סחיטה פוליטית. משמעויותיה עלולות לגלוש אל מעבר לגבולותיו של חופש הביטוי. כפי שהמחישה התפתחותו של האירוע המדובר, דינן של תקיפות מסוג זה לחרוג מהזירה העסקית ולערב גם דרגים פוליטיים וממשלות. במילים אחרות, האירוע ביטא את התממשותו של איום שנחזה זה מכבר - היות השדה הקיברנטי זירת מאבק, הנוספת על אלה המוכרות, בין מדינות.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 646 (22.12.14)
גבי סיבוני הוא מנהל תוכנית המחקר: צבא ואסטרטגיה ועורך כתב העת צבא ואסטרטגיה במכון למחקרי ביטחון לאומי, הצטרף לסגל החוקרים במהלך 2005 כהשלמה לפעילותו רחבת היריעה בתחומי ביטחון וצבא. במהלך שירותו הצבאי שירת כלוחם וכמפקד בחטיבת גולני. במסגרת תפקידיו במילואים שירת כראש מטה חטיבת גולני, סגן מפקד של אגד לוגיסטי וראש מטה של אוגדה. הוא משמש בצה"ל כסגן ראש 'המרכז למחקר הפעלת ובניין הכוח - המעבדה התפיסתית' והמתודולוג הראשי של המרכז. סיבוני הנו בעל תוארי B.Sc. ו-M.Sc. בהנדסה מכאנית מאוניברסיטת תל אביב ותואר דוקטור במערכות מידע גאוגרפיות (GIS) מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומשמש כיועץ במגוון תחומים, בהם: טכנולוגיה צבאית, הנדסת מים וסביבה, ניהול סיכונים ומערכות מידע.
דוד סימן טוב הוא חוקר ביטחון סייבר.
תאריך:  22/12/2014   |   עודכן:  22/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סחיטה קיברנטית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין מדוע
אהרון שחר  |  24/12/14 13:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
הבשורה הטובה בה התבשרנו, לפיה אלי ישי מאס בדרעי וחבורתו ופרש כנפיים לאופק חדש, נקי יותר, לאומי יותר, ישר יותר ואמיתי יותר, כזה התואם את תורת ישראל וארץ ישראל, היא בשורה מעודדת לאוהבי העם והארץ
בלפור חקק
המדינה שלנו בחרה להעצים את זכרם של החשמונאים על-פי המסורת הציונית, והמנורה של בית המקדש, המנורה שטיהרו החשמונאים, היא סמלנו: עדיפות הרוח על פני הכוח, כנבואתו של הנביא זכריה
אורנה רב-הון
ההתנגשות הקוסמית בין הפיזי לרוחני קורמת עור וגידים, הם הופכים לאחד, משתלבים זה בזה, רוקדים את ריקוד הצעיפים הנפלא, המסיר מאתנו צעיף אחר צעיף, עד להתגלות הנכספת
איתן קלינסקי
חבל שוועדת הכספים התבזתה בדיון של רגע לפני שעת נעילת הכנסת על העברת 13 מיליון שקל למרכז המבקרים בברקן ולא להתמודדות עם דוח העוני
אפרים הלפרין
לראשונה בחיי השגתי בפני ועדת טירקל בנוגע למינוי כלשהו, מינוי הרמטכ"ל אייזנקוט; ההשגה הזו השאירה בפי טעם מר בנוגע לוועדה עצמה, ולדעתי מחובתי לשתף את הציבור בטעם המר הזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il