X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש רצון בקרב הבוחרים לקיום דיון ציבורי וכלכלי פתוח על חשבון תעמולת הבחירות. כולל דיון בהבטחות כלכליות שמעוררות ספק
▪  ▪  ▪
צריכת נתונים מוגברת. האם היא מועילה? [צילום: AP]

בחירות 2015 מתאפיינות בעליית השימוש בניו-מדיה. מחקרים מראים שהשימוש העיקרי שמועמדים עושים באמצעי הניו מדיה הוא במיוחד ליצירת תקשורת בין אנשים וקבוצות וכן לאיסוף וניתוח מידע. עוד מתברר שבזמן בחירות, עם ישראל אוהב לאסוף ולנתח נתונים עד שנדמה שלא רק שהבחירות נכנסו לעולם הניו מדיה, הבחירות נכנסו גם לעולם הניו-מדידה.
העיתונות הדיגיטלית והפיזית, תוכניות הראיון וחדשות מתמלאים נתונים המודדים כל תנועה של כל נבחר ציבור, כל מפלגה, כל אמירה ונאום. הכל נמדד. הנתונים מציפים אותנו מכל עבר, משתנים בהתאם לכל אירוע ומתאימים עצמם לסוקר ולפלטפורמה שמפרסמת את הסקר. לנתונים יש כוח מאגי, הם נותנים לנו תחושה של שליטה והבנה. כאשר אנחנו מפיצים את הנתונים, אנחנו גם נחשבים "כמומחים" בתחום. לייק על סקר שראינו מעלה אותו לעמוד הפייסבוק שלנו ויכול לשמש בסיס לעוד נתונים. רשת האינטרנט מאפשרת לנו לאתר, להפיץ ואפילו לחשב בעצמינו ולהפוך נתונים לגרפים, בהינף יד. לא פחות מאיסוף מידע אנחנו אוהבים לתת מידע. לענות לסקרים, לאפשר לאפליקציות שונות לאסוף עלינו מידע ולאפשר לנתונים אלו להיות חלק מקמפיינים מתוזמנים היטב.
הנה דוגמה קצרה על נתוני בחירות:
חברת "ויגו" פרסמה שיותר מ-200 אלף גולשים כתבו 800,000 פוסטים בנושא הבחירות. מסתבר שהתחום המדיני-ביטחוני מעניין יותר מ 65% מהנשאלים, אבל התחום החברתי כלכלי מעניין כמעט 70% וש 55% מהאזכורים של נתניהו קשורים לתחום הביטחוני ו-45% לתחום הכלכלי. בנט מצוטט רק ב 30% מהאזכורים בתחום החברתי-כלכלי למרות שכיהן כשר הכלכלה בממשלה האחרונה. אביגדור ליברמן (65% מהאזכורים) ולבני (60%) מזוהים יותר עם הנושא הביטחוני-מדיני, ואילו הרצוג (60% מהאזכורים), לפיד (65% מהאזכורים) וכחלון (75%) מזוהים בעיקר עם התחום החברתי-כלכלי. לפיד וכחלון שמתמקדים בנושאים כלכליים במסע הבחירות שלהם מעבירים תשומת לב כלכלית ספקנית לגבי אפשרויות הביצוע של הבטחותיהם.
נאמנות מפלגתית והצבעת נשים
סקר של מינה צמח ומנו גבעקבע ש39% מהבוחרים נאמנים למפלגתם, 27% התאכזבו והחליטו להעביר את הצבעתם למפלגה אחרת, 17% מתלבטים למי להצביע, ו-6% לא יצביעו.
חברת און לייף וחברת המחקר Zeta Toolsפרסמו מחקר על נשים בבחירות 2015 וטוענות שמעל 35% מהנשים יצביעו עבור הבית היהודי. 20% מהן תצבענה עבור "יש עתיד", אם כי 78% מהנשים שהצביעו ליש עתיד בבחירות הקודמות לא בטוחות ששוב יצביעו.
אין ספק שיש צורך בנתונים. חוקרים יכולים לנתח מידע מועיל על כיוון הסנטימנט (ההרגשה הכללית של הציבור) בקרב המצביעים. ניתן לנבא את סדר היום הציבורי ואת צרכי הציבור מתוך נתונים. אנחנו מכירים טוב יותר את המועמדים מתוך הנתונים והסקרים.
לנתונים יש גם חשיבות למועמדים עצמם. המועמד יכול להבין את מידת ההיכרות של הציבור עם עמדתו ופעולותיו. מפלגה יכולה להבין מה הציבור דורש ממנה, ולהבין איך לפנות לקהל. לא פחות חשוב לדעת את מקומם של המתחרים בתהליך הבחירות. ככולשתהליך הבחירותמתקרב נתחיל לראות יותר נתונים על יותר נושאים ואנשים מהרבה מקורות.
אבל בואו רגע נעצור ונחשוב. האם אנחנו באמת צריכים כל כך הרבה נתונים כל הזמן מכל עבר כדי לקבוע עמדה? האם צריכת הנתונים המוגברת מועילה? או שעלינו לצרוך נתונים בצורה ממוקדת יותר ולהשאיר יותר מקום בניו מדיה לשמוע את המועמדים, לדבר בינינו, להתייעץ ולהחליט? נראה שיש רצון לדיון ציבורי ופחות לתעמולת המועמדים ולהבטחותיהם כלכליות שספק יקוימו.

הכותב הוא מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), נשיא איגוד האינטרנט.
תאריך:  04/02/2015   |   עודכן:  04/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נגמר השקט התחילה הניו מדידה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
איסוף הנתונים מטריד
הילה ויסמן  |  4/02/15 16:35
2
הצבעת הנשים נזילה ברגע האחרון
ד"ר גיא זמר  |  4/02/15 17:02
3
איסוף הנתונים והמידע יעיל וזול
ישראל בלאו  |  4/02/15 17:27
4
להבטחות פוליטיקאים איני מאמינה
אילנה סימון  |  4/02/15 18:48
5
הניו מדיה מאפשרת פילוח מדויק
בתיה ראובני  |  4/02/15 21:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
אפרים הלפרין
אנו מצד אחד רוצים להכיר את המתמודדים בבחירות ומנגד אנו קושרים להם את הידיים עם מגבלות מאוד קשות על מימון הבחירות, ואז ייתכן מאוד שנוצרים מעקפים לא חוקיים או על יד החוק. הפתרון המיטבי - שקיפות
מנחם רהט
בני בגין נתפס כנציג אותנטי של המחנה הלאומי, אבל לפעמים שוכח את שולחיו ומתקרב למרצ
איציק וולף
השופט סלים ג'ובראן הוציא צו מניעה לחלוקת סלסלות פירות במסגרת תעמולת הבחירות בעקבות עתירה שטענה כי מדובר בתעמולה אסורה על-פי החוק    דרש את תגובת הבית היהודי עד לשעה 10:00
איתן קלינסקי
פעילי הימין בישראל אינם נזעקים למסיבת עיתונאים היסטרית, כשמיליוני דולרים שנצברו מרווחי תעשיית ההימורים - מושקעים באופן חוקי בעיתון בישראל. אני מסופק אם החוקיות הזו הייתה מסתדרת אם הכספים היו מיועדים לעיתונות התומכת ברעיון של שתי מדינות לשני עמים
ראובן לייב
התמונה מתבהרת מרגע לרגע: מהפך הוא, בינתיים, חלום בהקיץ. בראש ההרכב הקואליציוני הבא יעמוד הליכוד, בהנהגת נתניהו. ישתרכו אחריו כל יתר תומכיו - מהבית היהודי, כולנו, ישראל ביתנו והמפלגות החרדיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il