מזל טוב, בלפור חקק
|
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם * כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
|
|
|
בצילו של האב ולאור מורשתו
|
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
|
|
|
על כוס קפה בלי מאפה
|
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה * הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
|
|
|
אלטנוילנד תל אביב ואוטופיה בירושלים
|
הספר "אלטנוילנד" תורגם לעברית לראשונה על-ידי נחום סוקולוב שבחר לקרוא לו בעברית "תל אביב". בתנ"ך זוהי עיר בבבל, וזהו שם סמלי המבטא תל חורבות שזוכה לפריחה באביב
|
|
|
המשוררת שכתבה שירים מתוך אכסטזה
|
על המשוררת אמירה הס במותה * אמירה נקשרה מאז ילדותה אל האם ואל תפילותיה, ולדבריה התפללה גם בעברית כשפנתה אל צדיקים ואל מלאכים. אולי לכן, לא פעם השירים של אמירה נקראים כתפילות
|
|
|
מחווה לדמותו של אליהו הכהן
|
לנו היושבים עלי אדמות, קשה הפרידה מחוקרהזמר העברי אך אני משער לעצמי, שבקרב פמליה של מעלה שם נמצאים גם אנשי המילה, המשוררים והאמנים, הייתה התרגשות לקבל את פניו
|
|
|
מורה מן הילדות כדמות מכוננת
|
הרצל ואני ירשנו רבּות מן המורשת המשפחתית, מדמויות הסבים שלנו * אך נקודת הפתיחה שהביאה אותנו לעולם הכתיבה, הייתה הספר שכתב אדון סגל, בהיותנו בכיתה ד'
|
|
|
הצדק הוא מושג מופשט בתל אביב
|
המחבר כותב כביכול סיפור בדיוני לחלוטין, אך נצמד לחומרי ארכיון של בתי המשפט המתעדים תיקים באפילה, סודות מן המחשכים של העיר העברית הראשונה
|
|
|
אישה אינה נולדת אישה
|
שרשרת המסירה הנשית של שושנה קרבסי * השירים בספר זה מגובשים יחד למסמך של זהות: אמירות חברתיות על מעמד הנשים בחברה * שם הספר אינו מקרי: "שרשרת המסירה"
|
|
|
רגע לפני הבכי, על סף השיר
|
ספר שיריו של דורון מנשה מותיר אותנו נפעמים: פרופ' למשפטים כותב שירה, לא פסקי דין * הוא לא מבקש בשיריו לדון בראיות כדי למצוא צדק משפטי * הוא מבקש את ליבה של השירה
|
|
|
לנשים דרשניות יש הרגשה בפרשה
|
המשוררת עדנה ויג פרסמה בעבר את דרשותיה על כל פרשות השבוע בדואר אלקטרוני וגם ברשת החברתית 'פייסבוק', ועתה הגיעה השעה לעשות את הצעד המתבקש: היא פרסמה קובץ דרשות בשם "הרגשה בפרשה"
|
|
|
החייל האמיץ מצפרו
|
הסופר עמנואל בן סבו התוודע לפרשת גבורתו של טוראי נתן אלבז ז"ל, ולאחר שהתברר לו שסיפור גבורה זה אינו ידוע לרוב הציבור, קם לעשות תיקון: הוא כתב ספר לילדים על סיפור הגבורה של נתן אלבז ז"ל ובכך נגאל זכרו של גיבור זה
|
|
|
|
רחפנים עד מעבר היבוק
|
נצמדתי לרחפן שקיבל את השם "היהודי הטוב" * כיהודי טוב, חשבתי לעצמי, שעליי לראות את העתיד טוב יותר מקודמיי * החכמים שקדמו לי בדורות העבר צפו בירושלים וראו בה "תשעה קבּין של יופי" * הרחפן שלי מחפש איך להפוך את הקבּין לשְבבים ולמקורות אנרגיה שיועילו לשמה הטוב של ירושלים, בכל הסינדרומים של ירושלים, שחוברו בכל השׂפות
|
|
|
חג פּורים ומשמעותו עבורי
|
קבעו חכמינו בתלמוד בבלי: "משנכנס אדר, מרבּין בשׂמחה" (תענית כ"ט עמוד א) * מצוות המגילה הן באות מ': מגילה, משתה ושׂמחה, משלוח מנות ומתנות לאביונים
|
|
|
צנעא וירושלים כמציאות רוחנית אחת
|
עיון בשיר "ירושלים וצנעא" מאת ברכה סרי * השיר מתאר את המעבר מצנעא לירושלים ואת הזיקה בין שתי הערים כישות אחת * בזהותה של הדוברת חוברות שתי הערים והופכות למציאות אחת בתוכה
|
|
|
מול פני הלבנה
|
מגיל צעיר הבטנו בלבנה, ואבותינו סיפרו לנו שמחזור הלבנה מסמל את עמנו בגלגולי ההיסטוריה, מחזורים של נפילה והתחדשות
|
|
|
לוחות טקטוניים בשירה של יבחר גנאור
|
כמה משוררים יש לנו, שמקבלים השראה מיחידות סלע שונות בתוך הנוף? בקריאת שיריו של יבחר גנאור, אנו מתמרנים לא פעם בין דולומיט קרסטי ובין קירטון רך
|
|
|
פּרשת "לך לך" - סיפור העם והמשפחה
|
השיר שהתחיל בפרשת "לך לך" ובהקבלה בין הסב ובין אבי האומה אברהם אבינו, הסתיים בניכּור * הגלות היא לא פיזית: הסב עלה אל הארץ, אך הוא חווה בה גלוּת תודעתית
|
|
|
הנציב הראשון ליהודה ב'שבת נחמו'
|
פרשת 'ואתחנן', הפטרת 'נחמו'* בזיכָּרון הציוני צרוּב הנציב העליון הראשון, שהגיע לכאן בימי המנדט הבריטי, הרברט סמואל, וצרובה גם הופעתו ב"חורבה" ב'שבת נחמו', שנת 1920, אב תר"ף
|
|
|
בגלל השמלה
|
אמר אבי למשפחתו: "יפה הכלה לי, ממני ובי * יפה היא בעיניי, בחירת לבּי" * אמרה מרסל אחותו של אבי: "יפה היא" * לא ידעו כולם איך נשבה אבי בקסם הנערה (היא אמי), לא ידענו גם אנו את הסוד ימים ושנים
|
|
|
שולחן לארבעה וסיפור חיים אחד
|
הסיפורים של נורית אלדר-רייכר באים לחשוף תקופה, לחשוף סביבה תרבותית, לברר תוך חשבון פנימי כואב מה נותר מזה עכשיו בבגרותה
|
|
|
|
נצחון גדול
|
הספר מספר את סיפור הגבורה של בנימין לילדי ישראל, הינו הספר השמיני בסדרת הספרים מעצבי הזהות לילדים ונוער * שיחה מרתקת עם עו"ד נפתלי ורצברגר, בנם של עטרה מאושוויץ ובנימין ממאוטהאוזן, על השתיקה שהופרה רק בזכות הנכדים, על פרוסת הלחם האחרונה ועל האבא שלא ויתר וניצח
|
|
|
מאדים ונוגה במחזה "נשוי בנס"
|
מחזה שהוא קומדיה על משבר גיל הארבעים במגזר של הכיפות הסרוגות * המחזה הוא תוצר של "תיאטרון עמוקה", והוא מוצג במרכז האמנותי "תיאטרון מזיא"
|
|
|