גאולות פרטיות - לזירוז הגאולה הכללית
|
כדי להצליח בעניין זה של שכנוע המעצמה הנוגעת בדבר לתת גאולה פרטית ליהודים שלה ולאפשר להם לצאת מן השבי - לא די בהפעלת דעת הקהל, שהיא יצירת הכלי הטבעי, אלא יש צורך לפעול בכיוון של הבאת ההשפעה האלוקית בעניין זה, למעלה מן הטבע
|
|
|
'מכם - קורבן לה'
|
לכל אדם יש את ה"נפש הבהמית" שלו, הנפש המחייה את גופו בגשמיות, אך יש בה גם רצונות ומידות רעות ו'בהמיות'
|
|
|
מטבע של אש
|
מצוות "מחצית השקל" נועדה להיות, כפי שאומר הפסוק, "כופר נפשו" של היהודי - "כופר נפש" משמעותו, דבר שבאמצעותו ניתן להציל את כל חייו של האדם
|
|
|
עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים
|
המסר החד והנוקב של אליהו הנביא - לא ניתן להצהיר על אמונה בה', והשתייכות לעם ישראל ולתורתו, ויחד עם כך להאמין "גם" בדברים הסותרים ומתנגדים לתורת ישראל
|
|
|
מנורת הזהב בבית המקדש
|
ברור ומובן, שאין ללמוד מתבליט כלשהו, עתיק ככל שיהיה, קביעת עובדה העומדת בסתירה גמורה למסורת התורה, ואף בסתירה לפשוטו של לשון הכתוב "קני מנורה" - קנים מלשון קני סוף, הגדלים תמיד בקו ישר
|
|
|
|
מתן תורה
|
העולם 'ספג' את הקול האלוקי ולא יכול להתנגד לתורה ומצוות * אין הקב"ה משנה טבעו של עולם ללא סיבה ומבלי שתושג בכך מטרה מסוימת
|
|
|
ראש השנה לאילנות - האדם ועץ השדה
|
הבריאה נחלקת לארבע קבוצות: דומם, צומח, חי, מדבר (-אדם), ברור שהצומח עולה על הדומם בדרגתו, אך החי וכל-שכן ה"מדבר" עולים על הצומח
|
|
|
אישיותם ופועלם של הרמב"ם ואדמו"ר הזקן
|
כ"ק הרבי מליובאוויטש מצביע על כך, שישנם קווי דמיון מובהקים בין אישיותם ופועלם של שני ענקים אלו, הרמב"ם ואדמו"ר הזקן: שניהם כתבו חיבורים הן על חלק ההלכה שבתורה וכן חיבורים חדשניים ועצומים על פנימיות התורה
|
|
|
מה מלמדים אותנו נרות החנוכה
|
מתוך שיחת קודש של כ"ק הרבי מליובאוויטש * ההוראה השלישית אותה יש ללמוד מנרות חנוכה, היא, אסור ליהודי להסתפק בו עצמו בלבד, אלא עליו להאיר את ביתו (משפחתו) וגם את אלה הנמצאים, מסיבה כלשהי, "בחוץ"
|
|
|
כשיפוצו מעיינותיך חוצה
|
חיבור והתאחדות של 'פנימיות' ו'חיצוניות' שהינם דברים נפרדים לכאורה ושונים זה מזה בכל הרבדים, מתאפשרת על-ידי תורת החסידות שמטרתה לגלות את ה'עצם' בתורה, בנשמה, בעם ישראל ובעולם
|
|
|
ביטחון בקב"ה בראי החסידות
|
הביטחון בה' הוא על-ידי עבודה ויגיעה בנפשו, שהיא הגורמת ומביאה את חסדי השם - הבאים כתוצאה מיגיעת האדם לבטוח בה'
|
|
|
על מעלת קירוב יהודים אל הקב"ה
|
נשאלת השאלה האם רבי אלעזר לא ידע שהקב"ה ברא את אותו האדם ושגוף האדם וצורתו הם יציר כפיו של הקב"ה? ועל מה הוא בא בטענה אל האדם?
|
|
|
כל ישראל בסוכה אחת
|
חג הסוכות במשנתו של כ"ק הרבי מליובאוויטש זי"ע * "פרי עץ הדר אלו ישראל... כפות תמרים אלו ישראל... וענף עץ אבות אלו ישראל... וערבי נחל אלו ישראל... אמר הקב"ה, יוקשרו כולם אגודה אחת והן מכפרין אלו על אלו"
|
|
|
|
קול השופר - צעקת הלב הפנימית של יהודי
|
ישנם שני סוגים של צעקות-כאב. כאשר הכאב נסבל עדיין, הוא בא לידי ביטוי במלים * עצם העובדה שהכאב יכול להתבטא במלים מוכיחה, שזהו כאב מוגבל. אולם ישנו כאב עמוק יותר, כאב בלתי-נסבל, שאינו יכול לבוא לידי ביטוי במלים * האדם חש שהמלים הן דלות ועלובות ואינן יכולות לבטא את כאבו הגדול
|
|
|
שני המאורות הגדולים - תשובה עם רוח חיים
|
מצוות התשובה מגלה שיהודי - בכל מצב רוחני בו הוא שרוי - אינו נפרד מאלוקות * גם כשבכוחותיו הגלויים התרחק לפי שעה מתורה ומצוות - בפנימיותו הוא נשאר טוב כפי שהיה
|
|
|
אלול - המלך בשדה
|
חודש אלול מהוה חודש של "מקלט" * כידוע, התורה מצוה להקים "ערי מקלט" * על-פי מצוה זו, כל מי שהורג, חלילה, נפש בשגגה, עליו לנוס לאחת מערי המקלט ובזה להציל את חייו מפני גואל הדם
|
|
|
נחמה כפולה
|
הגאולה תהיה בהידור כה רב ובתוספת כה גדולה עד שיתברר אז לכל, לא רק הכדאיות שבעצם הירידה שבחורבן ובגלות, אלא שתיראה ותורגש אז הכדאיות, התועלת והטובה שישנה בתוספת ובמצבי השיא של הגלות
|
|
|
האהבה הגדולה הטמונה בזמן חושך הגלות
|
מדוע דווקא בשעת "ברית בין הבתרים" בה כרת הקב"ה ברית עם אברהם אבינו ועם ישראל, באה הבשורה על הגלות? גלות היא הרי היפוכה של אהבה, בפרט אהבה בלתי-מוגבלת שלמעלה מהיגיון - מה מקום לדבר עתה על הגלות?
|
|
|
שלושת הצעדים לתפילה אמיתית
|
ראשית יש ללמוד היטב את הדברים, כלימוד סוגיא תורנית הגיונית ושכלית; לא רק לקרוא את הכתוב, אלא להבין היטב את הדברים עד שייקלטו בשכלו על בורים, ואז לחשוב עליהם ולהעמיק בהם שוב ושוב
|
|
|
קול גדול ולא יסף
|
התורה צריכה לחדור לכל חלקי הגוף עד לעקבי הרגלים, כדרך שנאמר באברהם אבינו: "עקב אשר שמע אברהם בקולי", ופירשו שאפילו העקב של אברהם "שמע" את הקול האלוקי!
|
|
|
"שכינה עמהם"
|
הקב"ה נמצא לצדו של כל יהודי, "בכל מקום שגלו" * בכל מצב ובכל סיבה שבה שרוי היהודי, ואפילו כשהוא בודד ויחיד בכל סביבתו - לאמיתו של דבר אין הוא בודד כלל, כיוון שהקב"ה נמצא אתו
|
|
|
"וספרתם לכם"
|
את המטבעות שקיבלה בתמורה, שפשפה היטב עד שהבהיקו תוך כדי שהיא מתפללת שגם מזלם יבהיק ויתנוצץ
|
|
|
"והשיב לב אבות על בנים"
|
היטב העובדה המעניינת שבכל ענייני חג הפסח מודגש מאוד הקשר בין אבות ובנים * ההגדה של פסח בנויה על מצוות "והגדת לבנך", "והיה כי ישאלך בנך", אלו ארבע הקושיות, שכל ההגדה בנויה עליהן
|
|
|