הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% • בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו • במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 • בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל • למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

יום המסחר בתל אביב ננעל במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ות"א 90 ננעל סביב רמות הבסיס. בלט לחיוב מדד ת"א בנקים 5 שעלה בכ-1.4%. מנגד, מדד ת"א ביומד השיל מערכו 1.2%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-876 מיליון שקלים.

בלטו לחיוב מניות אלקטריאון , סאמיט , אל על , טבע , ואופקו הלת' .

מנגד, פריון נטוורק , דוראל אנרגיה , פריורטק , חברה לישראל  והבורסה לניע בתא  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. התשואה ל-10 שנים עלתה קלות ועמדה על רמה של 4.63% והתשואה על אג"ח לשנתיים ירדה לרמה של 4.26%.

15:26

מניית אל על  מטפסת בכ-3% לאחר שדווח כי חברת התעופה הקנדית אייר קנדה משהה את חזרתה לפעילות בישראל עד ה-5 באוגוסט. תחילה החברה דחתה את החזרה ליולי, עקב מתקפת הכטב"מים האיראנית שהביאה לשיבושים בלוח זמני הטיסות לישראל. 

14:00

המגמה המעורבת בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 יורד ב-0.1%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לשלילה ת"א ביומד שיורד ב-1.5%. מנגד, ת"א בנקים 5 עולה ב-0.5%.

חברת פי.סי.בי , העוסקת בייצור מעגלים מודפסים והרכבת רכיבים אלקטרוניים, מדווחת על התקשרות בהסכם מסגרת רב שנתי לאספקה של מעגלים מודפסים עם יצרן מוביל בארה"ב בתחום הצבאי-תעופתי בהיקף מכירות הנאמד בכ-19 מיליון דולר.

מטעם החברה נמסר כי ההסכם התקבל מלקוח קיים של החברה ונחתם לתקופה בת ארבע שנים, שתחילתה בחודש מרץ 2024 וסיומה בחודש פברואר 2028. להערכת החברה, היקף המכירות למוצרים שבהסכם יסתכם בכ-4.75 מיליון דולר בשנה ומצטרף להסכם מסגרת רב שנתי נוסף, למוצרים אחרים, שהתקבל בתקופה האחרונה עבור הלקוח בהיקף כספי של כ-5.7 מיליון דולר (כ-1.9 מיליון דולר בשנה) לתקופה בת שלוש שנים.

12:35

מניית חברת פלסאנמור , העוסקת בפיתוח מכשירי אולטרסאונד ניידים לשימוש ביתי, מזנקת בכ-17%. זאת לאחר שהחברה דיווחה על הרחבת פעילותה לאיטליה לאחר שהתקשרה בהסכם מחייב ל-4 שנים עם חברת הפצת מוצרים רפואיים במדינה, בנוגע למוצר החברה ה-Pulsenmore ES המספק פתרון לביצוע מקוון של אולטרסאונד ביתי לנשים בהריון. ההסכם שנחתם כולל הזמנת מוצרים ראשונה, בהיקף כספי כולל של 1.6 מיליון שקל (כ-400 אלף אירו).

11:15

המדדים המרכזיים בתל אביב נסחרים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד בכ-0.4%.

חברת רפאל מערכות, העוסקת בפיתוח ובייצור של אמצעי לחימה מתקדמים, לרבות טילים ומערכות הגנה אקטיבית, מדווחת כי חברת מידרוג הותירה על כנו את דירוג Aaa.il לאגרות החוב (סדרות ג', ד' ו-ה') שהנפיקה החברה לצד אופק הדירוג יציב.

במדרוג ציינו כי הערכת האשראי הבסיסית לחברת רפאל נתמכת במיצוב עסקי מוביל ויתרונות יחסיים בולטים בתעשייה הביטחונית בישראל ובתחומי נישה ביטחוניים בעולם, ובפרט, ממיצוב בכיר בתחום הליבה של מערכות הטילים, פודים אלקטרו אופטיים ומערכות מיגון לרק"מ. תמהיל המכירות המוטה לשוק המקומי, יחסית לחברות הביטחוניות האחרות בארץ (כמחצית המכירות והצבר לאורך זמן) מגביל את הפיזור העסקי, אולם לחברה מרכיב ייצוא מהותי, בפיזור בטריטוריות גאוגרפיות שונות, הכולל שווקים מפותחים ומתפתחים בעלי פוטנציאל צמיחה. חשיבותה האסטרטגית של רפאל למשהב"ט ולמדינת ישראל הנה רבה והדבר קיבל אף משנה תוקף נוכח ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

10:20

עמיתי ומבוטחי קבוצת מנורה מבטחים הרוויחו כ-750 מיליון שקל מתחילת השנה לאור העלייה במניית טבע . רק בשבוע האחרון עלתה מניית חברת התרופות בכ-17%, וגם בשעה זו המניה עולה בכ-3%, אחרי שטבע אשררה את התחזית השנתית ודיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה.

נציין כי בתחילת שנת 2023 הסתכמה ההחזקה במניית טבע של מנורה מבטחים עבור העמיתים בכ-900 מיליון שקל. כך שיחד הגדלת החזקה באמצעות רכישות נוספות של המניה, התשואה החיובית הגבוהה הביאה לכך שהחזקות קבוצת מנורה מבטחים במניה חצתה את הסך של 2 מיליארד שקל.

10:06

שבוע המסחר בתל אביב נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס.

בולטות לחיוב מניות נובה , טבע , נייס , טאואר , ואו פי סי אנרגיה .

מנגד, קמטק , אנלייט אנרגיה , אנרג'יקס , ביג  והפניקס .

08:23

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. גם ביום חמישי האחרון המסחר בבורסה ננעל בעליות שערים:  מדד ת"א 35 עלה ב-0.9%, ומדד ת"א 90 ב-0.4%. מדד ת"א טכנולוגיה בלט לחיוב בעלייה של כ-2.2% בעקבות דוחות חזקים מהצפוי של מספר מהחברות הדואליות, שפורסמו בימים האחרונים - קמטק , נובה , טאואר , סאפיינס  ועוד.  מתחילת השנה מדד הטכנולוגיה רשם תשואה נאה של כ-11%.

מניות דואליות נוספות שפרסמו דוחות היו אורמת  וסאפיינס  שנסחרו בעליות, ולייבפרסון  שזינקה בשיעור דו-ספרתי, אחרי שהגיעה בשבועות האחרונים לשפל של יותר מעשור.

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה" 

מדד ת"א 35 ריכז עניין ביום חמישי לאחר שנגע בשער של 2,000 נקודות וסיים בכך שבוע מסחר חיובי כשעלה בכ-3.3%. מתחילת השנה עלה המדד בכ-7.5%, בזמן שמדד S&P 500 עלה בארה"ב בתקופה זו בכ-10%.

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס פרסמה ביום שישי בלילה דוח עדכני לדירוג מדינת ישראל, ובו החליטה להותיר את הדירוג האשראי של ישראל ללא שינוי על A2 עם תחזית שלילית. זאת לאחר שבפברואר האחרון ביצעה לראשונה הפחתה של הדירוג של ישראל מ-A1. 

במודי'ס רואים כרגע סבירות לא גבוהה להורדת דירוג נוספת דירוג נוספת, בכפוף לתמונת המצב הביטחונית. "סביר להניח שהדירוג ירד אם יתגברו הסימנים להסלמה לסכסוך מלא עם איראן באופן ישיר או באמצעות שלוחים כמו חיזבאללה", נכתב בדוח. "בעוד שמודי'ס רואה לתרחיש זה סבירות נמוכה, מדובר בסיכון לא מבוטל". תרחיש הבסיס של חברת הדירוג הוא שהעימות בין ישראל לחמאס והמתיחות עם איראן וחיזבאללה יימשכו. למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי מלא אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים". 

בוול סטריט, המסחר ננעל ביום שישי האחרון בעליות קלות. מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.3% בסיומו של השבוע הטוב ביותר שרשם מתחילת השנה. מדד ה-S&P 500 ננעל בעליות של כ-0.2%, הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס. בסיכום שבועי, הדאו ג'ונס עלה ב-2.1%. מדד S&P 500 והנאסד"ק עלו ב-1.8% וב-1%  בהתאמה.

מניות השבבים נסחרו במגמה מעורבת בסוף השבוע האחרון. אנבידיה  קפצה בכ-1.3%, סופר מיקרו קומפיוטר  ירדה בכ-0.1%, קוואלקום  עלתה בכ-1%, מיקרון  זינקה בכ-3% ו-AMD  ירדה ב-0.3%. 

ניתוח|האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה" 

חברת הביוטק נובה-וקס  זינקה ביותר מ-96% לאחר שהכריזה על עסקה בהיקף של מיליארדי דולרים עם יצרנית התרופות הצרפתית Sanofi לצורך פיתוח משותף של חיסון לקורונה החל מהשנה הבאה. החברות גם יפתחו זריקות משולבות נגד נגיף הקורונה והשפעת. 

עוד ריכזה עניין מניית בנק ההשקעות הגדול ביותר בארה"ב, גולדמן זאקס , ששברה שיא כשנסחרה במחיר של 458.75 דולר לאחר שסיים את השבוע בעלייה של 3.8%. מניית הבנק עלתה במשך ארבעה שבועות רצופים, וטיפסה בכמעט 17% בחודש האחרון כשהוסיפה לבדה 431 נקודות למדד הדאו ג'ונס.

עונת הדוחות בוול סטריט מתקרבת לסיומה ועד כה כ-92% מחברות מדד ה-S&P500 פרסמו את תוצאותיהן הכספיות לרבעון. רווחי החברות במדד הציגו צמיחה של כ-5.4% בממוצע, הקצב הגבוה ביותר מאז הרבעון השני של 2022 (5.8%). האנליסטים אופטימיים לגבי התוצאות העתידיות כאשר בסיכום 2024 מצפים לצמיחה של כ-11.1% ברווחים.

בשבוע הקרוב, בוול סטריט יפורסמו בין היתר הדוחות של הקמעונאיות וולמארט  והום דיפו , חברת המסחר המקוון עליבאבא  וחברת הציוד לשבבים אפלייד מטריאלס . בין המדווחות יהיו גם חברות ישראליות שנסחרות בארה"ב, וביניהן חברות הפינטק ריסקיפייד  ונאייקס , וכן רדקום  המספקת פתרונות לתעשיית הטלקום.

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״ 

2. שוקי האג"ח

במסחר בשוק החוב המגמה הייתה מעורבת, וביום חמישי נסחרו המדדים המובילים - תל גוב לאיגרות החוב הממשלתיות ותל בונד לאיגרות חוב קונצרניות - סביב שערי הפתיחה שלהם.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, ממשיך להמליץ להחזיק את התיק המקומי במח"מ בינוני, כאשר את הטווחים הקצרים-בינוניים הוא ממליץ להחזיק באמצעות האפיק השקלי, ואת הטווחים הבינוניים-ארוכים הוא ממליץ להחזיק באמצעות האפיק הצמוד. הוא ממליץ גם לרכוש אג"ח ממשלתיות בריבית משתנה.

מעלות העלתה את דירוג החוב של חברת התקשורת פרטנר ל-ilAA מינוס בשל שיפור ביחסים הפיננסיים.

בשוק האג"ח האמריקאי, אגרות החוב הממשלתיות נסחרו ביציבות ביום שישי האחרון. גם בשבוע האחרון התשואות נסחרו ביציבות כאשר התשואה ל-10 שנים נותרה ברמה של 4.5%. בכל הנוגע לתמחור הריבית בשווקים, נראה כי השוק מפנים כי הפחתת ריבית ראשונה על ידי הפד תיקח עוד זמן כשהתחזיות עומדות על הפחתה ראשונה בחודש נובמבר. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שבוע מסחר תנודתי נוסף נרשם בשוק המט"ח המקומי כאשר ביום שישי האחרון השקל התחזק קלות מול המטבעות הזרים. שער הדולר-שקל נסחר סביב רמה של 3.72 שקלים ושער האירו-שקל עמד על 4 שקלים. בסיכום שבועי, הדולר התחזק מול השקל בכ-0.3% והאירו התחזק בכ-0.4%.

מחיר חבית נפט מסוג ברנט נסחרה ביום שישי במחיר של כ-82.8 דולר, לעומת יותר מ-90 דולר לפני כמה שבועות. בבנק לאומי ציינו השבוע שהירידה במחיר בשבוע האחרון נבעה בין השאר מעלייה במלאי הנפט המסחרי בארה"ב.

להערכתם, השוק מגלם הסתברות נמוכה יחסית להסלמה רחבה במזרח התיכון שתשפיע על מחירי הנפט. הערכה נוספת היא שהבית הלבן ינהג בזהירות ביישום סנקציות על איראן, כדי לא להסתכן בעלייה חדה של מחיר הנפט בשנת בחירות.

4. מאקרו

בשבוע הקרוב יפורסמו בעולם מספר נתוני מאקרו בולטים, בהם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל בארה"ב; נתונים הנוגעים לשוק התעסוקה בארה"ב ובבריטניה; מדד המחירים לצרכן בגרמניה ובצרפת; מדד המחירים ליצרן בארה"ב; שיעור האבטלה בגוש האירו והתוצר המקומי הגולמי שם לרבעון הראשון. גם ביפן יפורסם התמ"ג לרבעון הראשון. בארה"ב יפורסמו גם נתונים הנוגעים לייצור התעשייתי.

בישראל יפורסם בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל; מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס מרחיב: "לפי הקונצנזוס, המדד צפוי לעלות ב-0.6% והקצב השנתי צפוי לרדת מ-2.7% ל-2.5%, בעוד לפי התחזית שלנו, המדד צפוי לעלות ב-0.4% והקצב השנתי צפוי לרדת ל-2.4%. הסעיפים שצפויים לתרום לעליית המדד הם תחבורה ותקשורת על רקע עלייה צפויה במחירי הטיסות לחו"ל ועליית מחיר הדלק.

"בנוסף, סעיף הארחה, נופש וטיולים צפוי לעלות בחדות כתוצאה מהביקוש המחודש בפסח לצד היצע מוגבל כתוצאה משהיית המפונים בבתי מלון. מנגד, מחירי המזון צפויים לרשום ירידה קלה כתוצאה מהמבצעים השונים לחג פסח, ובנוסף, האינדיקציות השונות הצביעו על ירידה במחירי פירות וירקות, וזאת למרות העלייה העונתית בחודשי אפריל.

"מבחינת בנק ישראל, קצב האינפלציה השנתי אמנם צפוי להתמתן מעט, אך הציפיות קדימה נמצאות סביב הגבול העליון שכן המלחמה ממשיכה לייצר לחצים אינפלציוניים לצד זעזועים בהיצע. בנוסף, אי הוודאות עדיין גבוהה כפי שמשתקף מפרמיית הסיכון של המשק במקביל לתנודתיות גבוהה במטבע. כל אלה מובילים אותנו להעריך כי בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי גם בהחלטה הקרובה בסוף החודש".

עוד נתונים שיפורסמו בישראל בשבוע הבא יהיו לגבי סחר החוץ של ישראל וכן השינוי במחירי הדירות למרץ. בבורסה בת"א יהיה שבוע מסחר מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות.

5. תחזית

לאחר שחברת ARM  הציגה דוח רבעוני חלש שעלול לסמן על האטה בביקוש לבינה מלאכותית, בבנק אוף אמריקה דווקא אופטימיים לגבי חברת השבבים וצופים לחברה צמיחה מוצקה עם פוטנציאל גדול יותר: "ARM צופה צמיחה שנתית של 20% ויותר בהכנסות עם שיפור מתמיד ברווח התפעולי. הניתוח הפיננסי מעריך פוטנציאל הכנסות של 2.50-3 דולר למניה עד שנת 2026".

לפי הבנק ARM מובילים באימוץ AI: "המעבר לטכנולוגיית v9 עם תכונות בינה מלאכותית (AI) ואבטחה מוגברת מניע צמיחה עם שיעורי תמלוגים כפולים בהשוואה לגרסאות קודמות. ARM צופה 500bps (אחוזים) אימוץ של v9 בכל רבעון".

בבנק מציינים שהחברה מייצרת תזרים מזומנים חופשי גבוה במיוחד - 32% מהמכירות בשנה שעברה עם תחזית לזינוק ל-40% ויותר תוך שנתיים. "נתון זה מציב את החברה מעל רוב חברות התוכנה ומניות המוליכים למחצה המובילות".

גורמי סיכון של החברה הם תנודתיות גבוהה במניה חשיפה לסין ולמחזוריות: "המניה צפויה להישאר תנודתית בשל מכפיל רווח גבוה, היצע המסחר המוגבל ומבנה בעלות מניות מרוכז. ARM חשופה לשינויים בהגבלות סחר אמריקאיות על עסקאות עם סין (19% מהמכירות ברבעון האחרון). יתר על כן, התמלוגים של ARM תלויים במכירות יחידות בשווקי צריכה העוברים שינויים מחזוריים".