מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 • במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס פרסמה הלילה (ו') דוח עדכני לדירוג מדינת ישראל, ובו הדירוג נשאר ללא שינוי על A2 עם תחזית שלילית. זאת לאחר שבפברואר האחרון ביצעה לראשונה הפחיתה את הציון של ישראל מ-A1

הודעה מודי'ס בתרגום לעברית

במודי'ס רואים כרגע סבירות לא גבוהה להורדת דירוג נוספת דירוג נוספת, בכפוף לתמונת המצב הביטחונית. "סביר להניח שהדירוג ירד אם יתגברו הסימנים להסלמה לסכסוך מלא עם איראן באופן ישיר או באמצעות שלוחים כמו חיזבאללה", נכתב בדוח. "בעוד שמודי'ס רואה לתרחיש זה סבירות נמוכה, מדובר בסיכון לא מבוטל". תרחיש הבסיס של חברת הדירוג הוא שהעימות בין ישראל לחמאס והמתיחות עם איראן וחיזבאללה יימשכו. למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי מלא אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים".

עם זאת, במודי'ס מזהירים כי הסכסוך צפוי לפגוע בנתונים הפיסקליים לאורך זמן. הגירעון התקציבי והחוב הממשלתי צפויים לעלות משמעותית בהשוואה לתחזיות קודמות. נכון לעכשיו, הם צופים שהיגרעון השנה יעמוד על 7.8%, כמעט אחוז יותר מההערכה שסיפקו רק לפני מספר חודשים. בין היתר, מציינים במודי'ס כי הוצאות נוספות כגון פתרונות דיור למפונים בצפון הארץ בעקבות העימות, תורמות אף הן לגידול בהוצאות ולהרחבת הגירעון.

המחיר הכלכלי של המלחמה עלול להימשך לטווח הארוך. כך, במודי'ס מציינים כי "באופן כללי יותר, ההשלכות של הסכסוך בעזה על פרופיל האשראי של ישראל יתגלו במשך תקופה, פוטנציאלית הרבה מעבר לתקופת הלחימה בפועל. ההשפעה השלילית על המוסדות והנתונים הפיסקאליים של המדינה עשויה להיות חמורה יותר מכפי שהחברה מעריכה כיום".

בפן החיובי, במודי'ס מציינים את התאוששות סקטור ההייטק הישראלי ברבעון הראשון של 2024, לאחר פרוץ המלחמה. "סקטור ההייטק התאושש באופן משמעותי ברבעון הראשון של 2024, עם השקעות שהגיעו ל-1.74 מיליארד דולר - בדומה לרבעון הראשון של 2023. בנוסף, אין אינדיקציות לירידה בהתעניינות של משקיעים זרים או בכמות האקזיטים", מציינים במודי'ס.

לפני כשלושה שבועות סוכנות הדירוג המתחרה S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל מרמת שיא של AA מינוס לרמה של A פלוס, בתוספת תחזית שלילית שמכוונת הודעות הדירוג הבאות. כעת, הציון של ישראל אצל מודי'ס נמצא דרגה אחת מתחת לציון של בסולם S&P, שגם הוא נקבע על תחזית שלילית. הסוכנות השלישית, פיץ', הסתפקה בסבב הדירוגים האחרונים בהורדת התחזית של ישראל והותירה את הדירוג עצמו ברמה של A פלוס, שלב אחת מעל מודי'ס.

מתקשים לעמוד ביעד הגירעון

דוח ביצוע התקציב שפרסם השבוע משרד האוצר מגלה שהגירעון התקציבי של ישראל עמד בסוף אפריל על 7% - גבוה מהיעד לשנת 2024 כולה, שעומד על 6.6% מהתוצר.

על פי ההערכות, ללא נקיטת צעדי צמצום מהותיים על ידי הממשלה יהיה קשה לראות עמידה ביעד הגירעון. בחברת הדירוג S&P העריכו רק לפני שלושה שבועות כי הגירעון בסוף השנה יעמוד על 8%.

במשרד האוצר ניסו לצנן מעט את החשש מגובה הגירעון, ומסרו כי הנתון הגבוה שנרשם מאפריל נובע מסיבה טכנית במידה רבה - עיכוב בחלק מתשלומי המסים עקב חג הפסח. אילו הם היו משולמים בזמן, הגירעון המצטבר היה מגיע להערכתם לרמה של 6.7% מהתוצר. בהשוואה לארבעת החודשים הראשונים של 2023, זינקו ההוצאות בקרוב ל-36%, כשני שלישים מהם לטובת הוצאות הביטחון. מנגד, ההכנסות ירדו ב-2.2%.

בנק ישראל העריך בעבר כי העלות הכוללת של המלחמה תגיע ל-255 מיליארד שקל במהלך 2023-2025.

כחלק מהצעדים שקבעה הממשלה, נקבעו שורת התאמות תקציביות להתמודדות עם הוצאות המלחמה. המרכזית שבהן היא העלאת המע"מ בשנה הבאה ל-18%, שלפי הערכות אמורה להניב הכנסות שנתיות המוערכות ב-0.35% מהתוצר.

אלא שמתברר שהבור התקציבי גדול ממה שחשבו תחילה. אם לא יתבצעו צעדי צמצום נוספים, הגירעון עשוי להגיע גם ב-2025 לרמה של 7%. כפי שנחשף השבוע בגלובס, באוצר בוחנים צעדים דרסטיים כגון העלאת המע"מ לרמה גבוהה יותר.

בנוסף לכך, גם חלק מהצעדים שאושרו בממשלה טרם עברו הליך חקיקה בשל התנגדות של יו"ר ועדת הכספים משה גפני.