סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מוסף עצמאות 13.5.24 מייסדי Exodigo מימין יוגב שיפמן אורליה סטון ג'רמי סוארד ו עידו גונן
מייסדי Exodigo, מימין: אדיר טובי, רובי ליאני, אביב אק שפירא ומתאו שפירא (צילום: Exodigo)

מקום שלישי
"חברות בנייה גדולות עוד לא מזהות את האיום הגדול שלנו עליהן"

ל־Exodigo שפיתחה טכנולוגיה למיפוי של תת־הקרקע, יש שורת לקוחות מרשימה, ובעיקר יומרה גרנדיוזית "לתת פתרון מלא, לשבור את האקוסיסטם הקיים, ולקחת נתח מתקציב הבנייה העולמי"


ב־7 באוקטובר מצא את עצמו ג'רמי סוארד, מנכ"ל ואחד ממייסדי חברת Exodigo, אורז במהירות בגדים וממהר לכיוון עזה. לא רק הוא מיהר אלא גם 60 מתוך 80 עובדי החברה בישראל גויסו, חלקם ליחידות חי"ר מובחרות וחלקם ליחידות המודיעין השונות. עמית שחר, אחד מעובדי החברה ששירת במילואים כלוחם יהל"ם, נהרג במהלך הקרבות. העובדים נותרו מגויסים בין חודש לשלושה חודשים, כאשר באותו זמן הנשארים בארץ ועובדי החברה מעבר לים עבדו באופן מוגבר והצליחו לחתום על לא מעט עסקאות ואף לשכנע את מרבית הלקוחות לא ליישם אותן באופן מיידי. כך שהמלחמה לא רק שלא עצרה את החברה אלא אף לימדה את מנהליה ושאר העובדים להתמודד עם מצבי קיצון זמן קצר יחסית לאחר הקמתה, ובעת שהיא נמצאת בתנופה משמעותית שעצירתה יכולה לגרום נזק לחברה.
אקסודיגו, שכבר גייסה מעל ל־100 מיליון דולר, הוקמה על ידי שורה של בוגרי יחידות 81 ו־8200 ובין המשקיעים בה ניתן למנות את TAU. אלא שבשונה ממרבית יוצאי היחידות הללו, הם בחרו לא להקים עוד חברת סייבר, ובמקומה הקימו חברה שפיתחה טכנולוגיה לייצור מפה תלת־ממדית של תת הקרקע. המפה מופקת באמצעות הדמיה מרובת חיישנים מסוגים שונים, היתוך מידע ובינה מלאכותית. ניתן לזהות במפה תשתיות ומאפייני תת־קרקע שונים, ללא צורך בחפירות שנמשכות זמן רב וכרוכות בעלויות כבדות ובסיכון. החברה מצויה כיום בתקופת מעבר, בין אספקת שירות מלא של סריקה באמצעות מערכת הסריקות שלה לבין השלב הבא, שבו מערכת הסריקה שלה תעבוד באופן עצמאי והיא תהיה חברת מוצר טכנולוגי בלבד.
2 צפייה בגלריה
מוסף עצמאות 13.5.24 טכנולוגיה שפיתחה Exodigo מיפוי תת קרקעי
מוסף עצמאות 13.5.24 טכנולוגיה שפיתחה Exodigo מיפוי תת קרקעי
הטכנולוגיה שפיתחה החברה למיפוי תת־קרקעי
(צילום: Exodigo)
הפתרון מאפשר למתכננים ומהנדסים לקבל תמונה מלאה של כל מה שנמצא מתחת לאדמה, כולל מיפוי של תשתיות נטושות, שאינן מופיעות במפות קיימות. זאת בנוסף לדיגום של מאפייני תת־הקרקע - למשל חללים שיצרו קברים או בולענים. בעתיד תספק החברה אף הרכב של שכבות קרקע, מפלסי מי תהום ועוד.
עם לקוחות אקסודיגו נמנות חברות ענק גלובליות שמנהלות את הפרויקטים הגדולים בעולם בענפי התחבורה, האנרגיה ותכנון וההנדסה. רשימת הלקוחות בארץ כוללת בין היתר את חברת החשמל, נת"ע, נתג"ז, הרכבת הקלה בירושלים, נת"י, חוצה ישראל, נתיבי איילון, קצא"א ומקורות. בעולם אקסודיגו עובדת עם ענקיות אנרגיה כדוגמת National Grid, עם חברת החשמל והגז של קליפורניה (PG&E), ומובילות אירופיות כחברות הגז הלאומיות של איטליה וצרפת – Italgas ו־GRDF. לקוחות מתחום התחבורה הן רשויות תחבורה ומטרו מובילות, בהן LA METRO ו־HOUSTON, ופרויקט הרכבת הגדול בבריטניה HS2. בנוסף החברה משתפת פעולה עם חברות תכנון והנדסה מובילות בעולם.
בשנה הקרובה, שאמורה להיות שנת הפריצה המשמעותית של החברה, היא מתכוונת להכפיל את מספר עובדיה, כאשר בסוף 2024 היא צפויה להעסיק כ־230 עובדים בכל רחבי העולם. ב־2023 חתמה אקסודיגו על חוזים בכ־10 מיליון דולר, ועל פי הערכה תחתום על חוזים נוספים השנה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.
על השאלה מדוע לא בחר ללכת במסלול הסייבר הרגיל של חבריו ליחידות 81 ו־8200 אומר המנכ"ל סוארד כי "יש לך שתי אופציות כשאתה מקים סטארט־אפ: אחת, האם לפתח את התוכנה הכי טובה בעולם, והשניה היא לפתור בעיה. אנחנו מחפשים לפתור את הבעיה, ואנחנו מנסים לפתור את כולה, לא משנה מה זה דורש, כמו החברות שבונה אילון מאסק. אני מאוד מתחבר לתפיסה שלו.
תסביר.
"מאסק לא בונה חללית ומוכר אותה לנאס"א, הוא מוכר אותה לחלל; הוא לא בונה סוללה חשמלית אלא רכב חשמלי. כדי להיות חברת ענק אתה לא יכול לבנות פיצ'ר. בעולם הסייבר אפשר להקים חברות פיצ'ר, כי הן לעתים פותרות בעיה. אני רוצה לפתור את כל הבעיה, אני רוצה שהיא תהיה ענקית ואחפש פתרונות בעולם הטכנולוגיה.
"המטרה היא להפוך את אקסודיגו לחברה טכנולוגית כדי להשתלט על עולם לא טכנולוגי. בעולם הבנייה שאני נמצא בו עכשיו, 100 החברות הכי גדולות לא כוללות כמעט חברות טכנולוגיה, למעט אוטודסק. בעוד שבכל התחומים האחרים יש כמעט אך ורק טכנולוגיות, בעולם הבנייה צריך להחליף את מה שהם עושים, אי אפשר להוסיף אלא ממש לשבור את האקוסיסטם הקיים. כיום אני עושה את זה רק במפות של תשתיות, אבל עושה שם הכל. אני ארצה להרחיב את זה לכבלים והרכבי קרקע ולא רק זיהוי תשתית, גם להנדסה ומינרלים. אני מחפש לראות איזה שיעור מתקציב הבנייה העולמי אני לוקח".
מה ההבדל באופן הפעולה שלכם לעומת המתחרים?
"יש לנו מתחרה שמחפשת איך לעשות הכל באמצעות תוכנה ואנחנו מחפשים לתת פתרון מלא, וזו למעשה לא תחרות. יש את המהיר וזול – חברות שמספקות רק תוכנה – ויש את הפרימיום, שזה אנחנו. אבל אצלנו אין את הסיכון לטעויות בבדיקת הקרקע לעומת התוכנות, וזה הבדל גישות עצום. אם הייתי מגייס גיוס ראשון בשפל אולי לא הייתי מצליח ואז אולי הייתי בוחר להתחיל בפתרון תוכנה. אבל הקמתי את החברה כך כי ידעתי שאוכל לגייס מספיק כסף לחברה יחסית יקרה".
ממי אתה שואב השראה לחזון כזה גדול?
"מחברות כמו אמזון, שעושה הכל. בחברות כמו שלנו ההתחלה יותר מסוכנת, ולכן ככל שהזמן עובר הסיכוי להקים חברה ענקית גדל. ועדיין, זו תהיה טעות למכור את אקסודיגו, מתוכנן לנו מסע מאוד קשה, ואני מביט על תקופת זמן של עשור קדימה. בתחום שלי אין הרבה חברות. המתחרות הן חברות ההנדסה הגדולות, ואותן אני רוצה להחליף. אם יש מצב שחברה כזו תרצה לקנות אותנו זו תהיה הצלחה גדולה לנו, אבל הן עדיין לא מזהות בכלל את האיום שלנו. עצם קבלת הצעה מהן היא הבנה שלהן שאני הולך לקחת להן את השוק. ייקח עוד זמן עד שניקח את השוק, אבל בישראל זה יכול לקרות כבר בשנתיים הקרובות. ביצענו מספיק הוכחות היתכנות בארץ. ישראל היא מקום משמעותי מאוד בתשתיות וכל החברות המובילות בעולם פועלות כאן. רק פרויקט המטרו יזרים מאות מיליארדי שקלים לתחום".