סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ניר צוק מייסד פאלו אלטו
ניר צוק מייסד פאלו אלטו (צילום: ריאן פרויס)

הסטארט-אפים המבטיחים
למרות הכאב, הטוב עוד לפנינו

עלינו לחגוג את יום העצמאות בגאווה למרות שאנו נמצאים בעיצומה של אחת השנים הקשות ביותר שחווינו מאז קום המדינה. החדשנות הישראלית, זו שאפשרה לנו להצמיח תעשיית הייטק משגשגת, היא גם זו שתוציא אותנו מהמשבר שאליו נקלענו 

לפני כארבע שנים משפחתי ואני חזרנו לישראל, אחרי שנים רבות וטובות שבהן חיינו בארצות הברית. כמו רוב הישראלים, לא העלינו על דעתנו כי חמאס יתקוף את ישראל ב־7 באוקטובר ולא דמיינו את המלחמה שתפרוץ בעקבות זאת. ובכל זאת, אנחנו לא מתחרטים על כך ששבנו לארץ.
את יום העצמאות ה־76 של מדינת ישראל עלינו לחגוג בגאווה — על המדינה שהקמנו, על ההישגים שהשגנו, על האתגרים שעמדנו בהם, למרות שאנו נמצאים בעיצומה של אחת השנים הקשות ביותר שחווינו מאז קום המדינה.
התכונה שבעיניי מאפיינת יותר מכל את מדינת ישראל מאז הקמתה היא החדשנות: לכן אנחנו בוחרים לחיות פה. חדשנות סייעה לנו להקים מדינה מאפר השואה, אפשרה לנו להצמיח תעשיית הייטק שהעולם כולו נושא אליה עיניים ושהיא גם זו שתוציא אותנו מהמשבר הנוכחי, חזקים וחכמים יותר. חדשנות היא לא רק ערך כלכלי, היא מרכיב חשוב בחוסן הלאומי שלנו והיא נוכחת בכל תחומי החיים שלנו.
אמת, אנחנו נמצאים כעת במשבר, אולם דווקא בזמנים כאלה, החברות החזקות מתגלות. בעולם ההייטק, למשל, הסטארט־אפים הכי טובים, שהופכים לחברות מצליחות, נובטים דווקא בזמנים קשים. מהרגע הראשון הם מתעדפים רווח ויעילות מכיוון שיש להם משאבים מוגבלים לצד רצון להגיע להישגים במהירות, ומעל לכל עם עצמאות.
1 צפייה בגלריה
מוסף עצמאות 13.5.24 עובדי פאלו אלטו נטוורקס בישראל
מוסף עצמאות 13.5.24 עובדי פאלו אלטו נטוורקס בישראל
עובדי פאלו אלטו נטוורקס בישראל. גם בימים אלה, חברות רבות ממשיכות לצמוח ולגייס עובדים
(צילום: תומר פולטין)
אין ספק שהמלחמה השפיעה גם על תעשיית ההייטק, בין אם בכך שהיא יצרה קושי לגייס השקעות ובין אם בגרימת מחסור בעובדים, שכן אלפים מהם גויסו למילואים. אבל החברות הישראליות עשו, גם הפעם, את מה שהן יודעות לעשות הכי טוב: הסתגלו, השתנו ונרתמו.
לישראלים יש יכולת מופלאה להבין את המציאות ולבצע שינויים הכרחיים כדי להתמודד איתה בהצלחה. לצד זאת, התרומה האדירה של קהילת ההייטק לחברה הישראלית ולביטחון מדינת ישראל הוכיחה שאנחנו לא מנותקים, אלא חלק אינטגרלי ואחד מעמודי התווך של החברה והכלכלה הישראלית. גם בימים אלה, חברות רבות, ובהן פאלו אלטו נטוורקס, ממשיכות לצמוח, לרכוש סטארט־אפים ולגייס עובדים והדבר מעיד כאלף עדים על עוצמת התעשייה.
המלחמה השפיעה גם על תעשיית ההייטק, בין אם בכך שהיא יצרה קושי לגייס השקעות ובין אם בגיוס אלפי עובדים למילואים. אבל החברות הישראליות עשו את מה שהן יודעות לעשות הכי טוב: הסתגלו, השתנו ונרתמו
אני מאמין שמהקהילה הטכנולוגית תגיע גם בשורת הצמיחה והיציאה מהמשבר לדרך חדשה. אני פוגש הרבה חברות ורואה פיתוחים מדהימים, אנשים יוצאי דופן והמון כישרון שכולנו עוד נרוויח ממנו. אנשים שעובדים מסביב לשעון, לפעמים תוך כדי שירות במילואים, כדי להוציא לפועל חזון שיהפוך את החיים של כולנו לטובים, בטוחים ונקיים יותר.
בשבעת החודשים האחרונים חיינו מלאים בעיקר בכאב, עצב, פחד ודאגה. הזמנים לא פשוטים, הכעס והביקורת מוצדקים, וכמובן ששום חג לא יהיה באמת שמח עד שישובו לביתם כל החטופים והחטופות, בריאים ושלמים. אנחנו לא שוכחים זאת לדקה.
אבל לצד הכאב, ואולי בגלל הכאב, מותר לנו להניף ליום אחד את הדגל הכחול־לבן, בעיניים דומעות ולב הומה, לחייך ולהזכיר לעצמנו שהטוב עוד לפנינו. גם מנקודת השפל הזו נדע להיבנות ולהתחזק, בזכות הרוח הישראלית האמיתית של חדשנות, יזמות וערבות הדדית.
ניר צוק הוא מייסד ו־CTO פאלו אלטו נטוורקס