סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק
אלון מאסק (צילום: Apu Gomes/Getty Images)

ניתוח
האם מאסק ממנף את X כדי לתמוך במנהיגים שיכולים להיטיב עימו?

ייתכן שהמודל העסקי שמייעד מאסק ל-X מורכב הרבה יותר ממה שהוערך עד כה, כך לפי הניו יורק טיימס. על פי ניתוח זה, המיליארדר מתבסס על מינוף הפלטפורמה כדי לקדם מנהיגים, בעיקר מהזרם הפופוליסטי, שבמדינותיהם יש לו עניין עסקי

מאז רכש אלון מאסק את טוויטר (כיום X) לפני כשנה וחצי, ביצע המיליארדר שורת מהלכים שנויים במחלוקת שהביאו לנטישת מפרסמים, ירידה בהכנסות וצניחה בשווי המוערך של החברה. רבים תהו, מה התוכנית העסקית של מאסק לפלטפורמה המתקשה, ואם רעיונות כמו מנוי בתשלום או הפיכתה ל"אפליקציה של הכל" יכולים לייצר הכנסות מספקות כדי לקזז את הירידה בהכנסות מפרסום ולהחזיר את X למסלול הצמיחה.
עתה, כתבה בניו יורק טיימס חושפת שייתכן שהמודל העסקי שמייעד מאסק ל-X פתלתל ומורכב הרבה יותר, ומתבסס על מינוף הפלטפורמה כדי לתמוך בעסקיו האחרים באמצעות קידום ותמיכה במנהיגים, בעיקר מהזן הקיצוני פופוליסטי, שבמדינותיהם יש למאסק עניין עסקי. ונראה שזה עובד לו באופן שיכול להצדיק את 44 מיליארד הדולר שהשקיע מאסק ב-X, גם אם זו לא תייצר לו סנט אחד של רווח ישיר.
בין אם מדובר בנרדרה מודי בהודו, חאבייר מיליי בארגנטינה או ז'איר בולסונארו בברזיל, מאסק לא היסס למנף את כוחה של X על מנת לקדם, להלל ולשבח את המנהיגים, בין אם ישירות ובין אם באמצעות התערבות בכללי השימוש בפלטפורמה באופן שייטיב איתם, ולקצור אחר כך רווחים בטסלה או SpaceX. וכשהבחירות לנשיאות בארה"ב הן במרחק חצי שנה בלבד, יש חשש אמיתי שדפוס זה שזוכה להצלחה בחו"ל ייושם גם בצורה מקומית כדי לתמוך ולקדם את מועמדותו של דונלד טראמפ.
ב-19 בנובמבר, דקות ספורות אחרי שמיליי ניצח בבחירות לנשיאות ארגנטינה, היה מאסק אחד הראשונים לברך אותו. "שגשוג נמצא בעתידה של ארגנטינה", הוא כתב ב-X. למאסק עניין עסקי בארגנטינה מאז 2022, כשאחת מספקיות הלית'יום (רכיב קריטי בסוללות רכבים חשמליים) הראשיות של טסלה הודיעה על כניסה למדינה בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר, ומאז הוא מגלה עניין עקבי במערכת הפוליטית של ארגנטינה.
התמיכה שלו במיליי לא נגמרה בפוסט אחד, ומאסק שיתף ב-X וידיאו של מיליי תוקף את סוגיית ה"צדק החברתי". תמונה שלפיה צפייה בנאום של מיליי עדיפה על סקס הפכה לפוסט הנצפה ביותר של מאסק אי פעם. בינואר, שיתף מאסק נאום של מיליי בפורום הכלכלי העולמי, שהוביל לשטף של תשבוחות מצד דמויות ימניות-פופוליסטיות, ובראשן טראמפ.
בדצמבר, ימים ספורים לפני השבעתו, שוחח מאסק עם מיליי. "הוא מאוד התעניין בלית'יום", אמר נשיא ארגנטינה בראיון לערוץ טלוויזיה מקומי. השניים נפגשו מאז בכמה הזדמנויות: בחודש שעבר ביקר הנשיא במפעל טסלה בטקסס, ובשבוע שעבר נפגשו שוב בוועידה בלוס אנג'לס.
את התמורה של תמיכה פומבית זו קצר מאסק בדמות חקיקה גורפת שמקדם מיליי, ושתקל על חברות זרות לכרות לית'יום במדינה, בין השאר באמצעות מתן תמריצים והטבות מס לתקופה של 30 שנה. בנוסף, מיליי חתם על צו נשיאותי שהסיר את הרגולציה סביב אינטרנט לווייני, וסלל את הדרך לכניסתו למדינה של שירות Starlink של SpaceX. מאסק ניסה להפעיל את השירות במדינה מאז 2022, אך נתקל במחסומים בירוקרטיים. במרץ, זמן קצר אחרי חתימת הצו, הופעל סטארלינק בארגנטינה.
מערכת היחסים בין מאסק לראש ממשלת הודו נרדרה מודי החלה ב-2015, עת ביקר מודי במפעל טסלה במישיגן. לפי הניו יורק טיימס, למאסק עניין ארוך שנים להכניס את טסלה להודו, אך מס של 100% על רכבים חשמליים מיובאים הפך את פעילות החברה במדינה ללא כדאית. ניסיונות מסורתיים לשנות את הרגולציה כשלו שוב שוב. אחרי רכישת X, החל מאסק למנף את הפלטפורמה (שנחשבת לפופולרית בהודו ושבה יש למודי 98 מיליון עוקבים) כדי לקדם את מטרותיו.
כאן, מאסק לא הסתפק בפוסטים משבחים. בינואר 2023 החלה X לחסום קישורים לסרט תיעודי של ה-BBC, שבחן את חלקו של מודי במהומות הינדו-מוסלמיות בגוג'ראט ב-2002. ביולי, משכה X תביעה שהגישה נגד ממשלת הודו שנה קודם לכן בגין דרישות להסרת תכנים שונים. בינואר השנה, כתב מאסק ב-X שהודו צריכה להתמנות לחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם.
חודשיים מאוחר יותר, הודו הכריזה שהמכסים על מכוניות חשמליות שעלותן גדולה מ-35 אלף דולר (מודל 3 של טסלה עולה 39 אלף דולר) יופחתו מ-100% ל-15% בלבד, ושבכוונתה להשקיע חצי מיליארד דולר בייצור רכבים חשמליים במדינה. באפריל, טסלה כבר החלה לבחון אתרים אפשריים למפעלים בשלוש מדינות בהודו.
בברזיל, משטרו של בולסונארו אישר ב-2021 לסטארלינק לפעול במדינה במה שתואר בניו יורק טיימס כהליך מזורז במהלכו התבקשה סוכנות החלל המקומית שלא להתערב. מאסק, בתמורה, הגיע לברזיל להופעה משותפת עם בולסונארו, במהלכה הודיעו השניים על חיבור 19 אלף בתי ספר מרוחקים לאינטרנט באמצעות סטארלינק (התוכנית לא יצאה לפועל). תמיכה זו לא סייעה לבולסונארו בבחירות לנשיאות באוקטובר 2022, שאותן הפסיד למועמד השמאל לואיז אינסיו דה סילבה.
ואולם, לאחר הבחירות תומכי בולסונארו החלו להשתמש ב-X על מנת לקדם קונספירציה שלפיה שופטים מקומיים היטו את הבחירות בכך שהורו לפלטפורמות מדיה חברתית להסיר פוסטים וחשבונות ימניים. מאסק עצמו תדלק טענות אלו. "ייתכן שהצוות בטוויטר נתן טיפול מועד למועמדים מהשמאל", הוא כתב ב-X בדצמבר 2022, בלי להציג שום ראיה אף שכבר השלים אז את רכישת הפלטפורמה. בהמשך הוסיף: "ייתכן שלטוויטר היו אנשים בצוות בברזיל בעלי הטייה פוליטית חזקה". הוא גם השתמש ב-X כדי לתקוף יריבים פוליטיים של בולסונארו.
לא רק זאת אף זאת, שני עובדים לשעבר ב-X אמרו לניו יורק טיימס שמאסק התערב בהחלטות לגבי אלו פוסטים על תוצאות הבחירות בברזיל יישארו ואילו יוסרו. הוא גם הורה להפסיק לאכוף את כללי הבחירות של הפלטפורמה במדינה, ובכללם מדיניות שאסרה הפצת מידע מטעה על תוצאות הבחירות, והורה להסיר רק פוסטים המעודדים ישירות למעשי אלימות. רסן משוחרר זה היה, ייתכן, בין הגורמים לכך שבינואר 2023 תומכי בולסונארו הסתערו על הקונגרס ומשרד הנשיא.
בעצרת שערך בולסונארו בריו דה ז'ניירו באפריל, רבים מתומכיו הניפו שלטי תודה למאסק, והוא עצמו כינה אותה "האדם שמשמר את החירות האמיתית בשביל כולנו". בולסונארו מתעד לשוב ולהתמודד בבחירות לנשיאות ב-2026. אם יזכה, אפשר להניח שימצא דרכים נוספות, מהותיות יותר, לגמול למאסק.
אם המינוף של X כדי לקדם את עסקיו עבד למאסק ברמה הבינלאומית, אין לו סיבה לחשוב שזה לא יעבוד גם ברמה המקומית. אחד הצעדים הראשונים שעשה עם השלמת רכישת X היה להחזיר לפעולה את חשבונו של טראמפ, שנחסם ב-2021 על רקע עידודו לניסיון ההפיכה בקפיטול ב-6 בינואר. מאסק החזיר לחיים גם חשבונות של משתמשי ימין קיצוני אחרים, שעתה מקדמים את טראמפ או את עמדותיו. עתה, כשמערכת הבחירות בארה"ב מתחממת, בהחלט ייתכן שמאסק יבצע מהלכים שונים, מלפני ומאחורי הקלעים, כדי לקדם את מועמדותו של טראמפ. זאת, בתקווה לקצור את הרווחים בחלקים אחרים של האימפריה העסקית שלו אם טראמפ ינצח בנובמבר. רווחים אלו יוכלו אולי, סוף סוף, להצדיק את 44 מיליארד הדולר שהושקעו ב-X.