סגור

בג"ץ מאפשר את תחילת חקירת מבקר המדינה בצה"ל ובשב"כ

הרמטכ"ל וראש השב"כ ביקשו מבג"ץ לעכב בחודש את ההחלטה בנושא חקירת המבקר על מחדל 7 באוקטובר במערכת הביטחון, אבל השופטת כנפי-שטייניץ כתבה שאינה רואה בכך טעם. המבקר דורש מצה"ל לשתף עכשיו פעולה עם החקירה 

שופטת בית המשפט העליון גילה כנפי-שטייניץ החליטה שלא להיענות לעתירה להוציא צו בינים זמני שימנע את חקירת מבקר המדינה על מחדל 7 באוקטובר בצה"ל ובשב"כ.
בכך נדחתה הבקשה המפורשת של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר לדחות את החלטת בג"ץ בבקשה עד 8 ביוני, דבר שהיה דוחה את הביקורת בפועל בחודש. לדברי השופטת, "לא ראיתי ליתן בשלב זה סעד ארעי".
ההחלטה עוסקת בבקשה לסעד זמני ואינה החלטה בשאלה האם למנוע את החקירה. אבל בפועל היא מעמידה את מערכת הביטחון במצב שתפר חוק אם לא תשתף פעולה עם החקירה בחודש הקרוב.
בתגובה פרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודעה כי הוא "מצפה מהרמטכ"ל ומכלל הגורמים המבוקרים להורות לאנשיהם לקיים את החובה המוטלת עליהם מכוח חוק-יסוד מבקר המדינה ולשתף פעולה באופן מלא עם נציגי משרד מבקר המדינה, בדומה לגופי הביטחון האחרים". עוד נאמר כי "מתכונת הביקורות בצה"ל נקבעה באופן מדורג לאחר שיח של חודשים רבים עם הרמטכ"ל ונקבע מנגנון המתאים עצמו להתפתחויות מלחמתיות".
התנועה לאיכות השלטון יחד פורום חומת מגן לישראל, הכולל בכירים לשעבר בזרועות הביטחון, במערכת הביטחון ותנועת אומ"ץ עתרו לבג"ץ נגד כוונת המבקר לערוך ביקורת על מחדל ה-7/10 במהלך המלחמה ובטענה שאת המחדל צריכה לבדוק ועדת חקירה. המדינה הודיעה ביום חמישי לבג"ץ כי היא תומכת בעתירה כיוון שלעמדת גופי הביטחון קיום ביקורת של מבקר המדינה על המלחמה בעזה בעת הזו, יוביל ל"פגיעה משמעותית ביכולת התפקודית של גופי הביטחון ולפגיעה בלחימה".
מבקר המדינה הזהיר בתגובה לבג"ץ שהתנגדות צה"ל לביקורת על מחדלי 7 באוקטובר "עלולה לסכל על ביקורת עליו במשך תקופה ארוכה". הוא תקף בחריפות את צה"ל וקבע כי "הלוואי שהגורמים הרלבנטיים היו קשובים לביקורת עד 6 באוקטובר". עוד ציין שעריכת הביקורת היא חובה כלפי הרוגי המלחמה.
אנגלמן חשף שמזכיר הממשלה יוסי פוקס כבר מנצל את עמדת מערכת הביטחון כדי להימנע מהעברת מסמכים לביקורת. המבקר גם טען שאין צורך להמתין להכרעה בבקשה לצו ביניים לגבי השלב הראשון בביקורת, שכן הוא עוסק בנושאים אזרחיים ומדיניים, וצה"ל הוא מבוקר משני בשלב זה.