סגור
נעם סולברג שופט בית המשפט העליון - חדש
השופט נעם סולברג (צילום: אלכס קולומויסקי)

בלעדי
נדחתה העתירה בנוגע לטקס המשואות: "אם יכלול תעמולה, ניתן לטפל בכך בדיעבד"

 יו"ר ועדת הבחירות השופט נעם סולברג דחה את העתירה שדרשה ממנו לצפות מראש בטקס הדלקת המשואות שישודר הערב, כדי לוודא שאינו כולל תעמולה פוליטית; לדבריו, "חזקה על השרה רגב, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת שיפעלו בהתאם לדין"

יו"ר ועדת הבחירות לכנסת, שופט בית המשפט העליון נעם סולברג, דחה את העתירה שדרשה כי יצפה בטקס הדלקת המשואות - שהוקלט השנה ללא נוכחות קהל - לפני שידורו הערב, במטרה לוודא כי אינו כולל תעמולה פוליטית.
העתירה הוגשה נגד השרה מירי רגב, האחראית על הטקס, במטרה למנוע ממנה, מהממשלה ומראש הממשלה בנימין נתניהו, "לעשות שימוש בטקס לקידום אישי של פוליטיקאים הדוברים והמשתתפים בו".
השופט סולברג דחה כאמור, בהחלטה שניתנה אמש, את הדרישה להעביר אליו או לערוצי התקשורת מראש את הקלטת הטקס כדי שניתן יהיה לחתוך קטעים העולים לכדי תעמולת בחירות אסורה.
בהחלטתו כתב יו"ר ועדת הבחירות כי "העותרים לא הניחו תשתית עובדתית שלפיה טקס הדלקת המשואות לשנה זו יכלול תעמולת בחירות. בנסיבות אלו לא קמה עילה להיעתר לעתירה". הוא הוסיף כי "חזקה על השרה רגב, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת שיפעלו בהתאם לדין, ושגורמי הבקרה ציינו בפניהם את ההגבלות. מובן שאם יתברר כי נעשתה תעמולת בחירות במהלך הטקס, קיימים כלים לטיפול בכך בדיעבד".
בסיום החלטתו הוסיף השופט סולברג משאלה לפיה "תקוותי היא שבכלל, אך בפרט בעת חשוכה זו, כשאנחנו נתונים במלחמה, לא יעשה איש לעירוב מין בשאינו מינו, למחלוקת ולתעמולת בחירות בתכני הטקס".
את העתירה הגישה קבוצה של אנשי עסקים, אקדמיה ופעילים חברתיים מוכרים, באמצעות עוה"ד חגי קלעי, אוהד רוזן ועוז פנחס. לטענתם, מפעולות הממשלה עד כה עולה כי מדובר ב"מקרה מובהק, שבו ברורה לחלוטין כוונת המשיבים להפוך את הבמה הציבורית שהם מנהלים מכח חובות האמונים לציבור – לאתר תעמולה", וזאת חרף האיסור בחוק דרכי תעמולה, שאוסר להשתמש בנכסי ציבור לצורך תעמולת בחירות.
בעתירה נטען שרגב והממשלה החליטו השנה, באמצעות הוראת שעה, "לסטות מדרכי הניהול הקבועים בדין ולשנות את טקס הדלקת המשואות מן הקצה אל הקצה" – וזאת בניגוד לדרכי הניהול של הטקס הממלכתי הקבועים בדין כדי להבטיח את היותו טקס ממלכתי ונקי מהשפעות פוליטיות.
לדברי העותרים, החלטות ממשלה שהתקבלו לאחרונה ביצעו לטקס הדלקת המשואות "מתיחת פנים", וזאת "תוך שינויים קרדינליים בכלל היבטי הטקס: דרכי ניהולו, המשתתפים בו, מספר מדליקי המשואות, ומעל הכל בזהות הגורם המוסמך להחליט על שינויים אלו – כלומר, ריכוז הסמכויות בידי השרה רגב ולא כבעבר בידי ועדת שרים.
המדינה באמצעות עוה"ד נטע אורן ויונתן סיטון ממחלקת הבג"צים בפרקליטות, ביקשה לדחות את העתירה, בנימוק ש"העותרים לא ביססו את טענתם לחשש מפני שימוש בטקס לצרכים אישיים ופוליטיים כתוצאה מן השינויים שנערכו במתכונתו".
לדברי המדינה, השינויים שנערכו השנה במתכונת הטקס נערכו בהתאם להחלטות הממשלה, בשל המצב הביטחוני. עוד נטען כי "טקס המשואות הוא אירוע ממלכתי מרכזי, אשר אינו כולל היבטים אישיים או פוליטיים ובפרט אינו כולל היבטים תעמולתיים אסורים. השינויים שנערכו השנה המתכונת הטקס אינם מקיימים כשלעצמם היבט תעמולתי דומיננטי או בכלל".
עוד טוענת המדינה כי אין אפילו "תשתית עובדתית מינימלית" לביסוס הטענה שהטקס חורג מהפסיקה והנחיות היועמ"שית הרלוונטיות באשר לאיסור ביצוע תעמולת בחירות אסורה, או חשש לכך שמצדיק הוצאת סעדים כה חריגים. לטענתה, הצווים שביקשו העותרים הם "מרחיקי לכת", וייתכן שהיו רלוונטיים בתקופת בחירות, וגם זאת רק בנסיבות חריגות, "אך בעת הנוכחית, אינם מבססים תשתית לשינוי בהתייחסות לטקס המשואות, בהשוואה לאופן בחינתו מדי שנה".
יו"ר ועדת הבחירות, כאמור, קיבל את עמדת המדינה ודחה את העתירה. הוא קבע כי ניתן לראות בטקס כ"נכס הציבור" ולכן "אין לעשות בו שימוש לצורך תעמולת בחירות".
לגבי השאלה האם תוכן הטקס השנה כולל תעמולת בחירות אסורה, השופט סולברג כתב כי באופן טבעי, העותרים לא יכלו להציג בשלב זה ראיות בדבר תוכן הטקס שאינו ידוע מאחר שהוא טרם שודר, ואולם הזכיר כי המשיבים (השרה רגב, הממשלה, היועמ"שית) הבהירו בתשובתם, וגיבו זאת בתצהיר, שמרבית הטקס נכתב בידי גורמי מקצוע, המודעים לאופי הממלכתי של הטקס. אולם, הוא מציין כי ישנם שני קטעים שאינם עוברים ביקורת מוקדמת: נאום יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ונאום ראש הממשלה בנימין נתניהו – "כך תמיד, ולא רק השנה".
יו"ר ועדת הבחירות אימץ את תשובת המדינה שציינה שהניסיון מלמד על כך שאין תעמולת בחירות בנאומים אלה, וכי "מסורת זו של ממלכתיות עשויה ללמד על הצפוי השנה".
השופט סולברג כתב עוד כי הטקס הוא חלק משגרת לוח השנה הישראלי, וכי השנה "אמנם נערכו בו שינויים רבים", אולם מציין כי "לשינויים אלו ניתנו הסברים" על ידי המדינה, שהבהירה שאלה נעשו השנה בהתאם להמלצות גורמי המקצוע או כתוצאה מדיונים בהשתתפותם, וכי השרה רגב לוותה בידי גורמים מקצועיים, כולל הייעוץ המשפטי. לכן, לדבריו, "החשש מפני שימוש חריג באירוע שגרתי – התעמעם מאוד".