סגור
הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי ו ראש השב"כ רונן בר
הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר (צילומים: דובר צהל , יאיר שגיא)

הרמטכ"ל וראש השב"כ לבג"ץ: לדחות את ההחלטה על הביקורת בצה"ל בחודש

בתשובה לעתירה בבג"ץ טוענים הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר, כי תחילת הביקורת על מחדלי ה-7 באוקטובר בצה"ל תביא להסטת הקשב של המפקדים הבכירים. מתנגדים גם לשתף פעולה בביקורת בנושאים אזרחיים 

נמשך ניסיון מערכת הביטחון להתחמק מביקורת על מחדלי ה-7/10. הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר טוענים בתשובה לעתירה בבג"ץ, כי תחילת ביקורת של מבקר המדינה במערכת הביטחון "תפגע ביכולת הלחימה של צה"ל ותביא להסטת קשב של המפקדים, כולל הדרגים הבכירים ביותר בצה"ל המנהלים את הלחימה. זאת גם בשים לב להמשך המלחמה ולאתגרים הצפויים".
הם מבקשים מבג"ץ לדחות את ההחלטה עד להגשת תשובה מלאה מטעמם ב-8.6, מה שמהווה בפועל דחייה נוספת של הביקורת בחודש.
התנועה לאיכות השלטון יחד פורום "חומת מגן לישראל" הכולל בכירים לשעבר בזרועות הביטחון, במערכת הביטחון ותנועת אומ"ץ עתרו לבג"ץ בנוגע לכוונת המבקר לערוך ביקורת על מחדל ה-7/10 במהלך ומלחמה ובטענה שאת המחדל צריכה לבדוק ועדת חקירה.
המדינה הודיעה ביום חמישי לבג"ץ כי לעמדת גופי הביטחון קיום ביקורת של מבקר המדינה על המלחמה בעזה בעת הזו, יוביל ל"פגיעה משמעותית ביכולת התפקודית של גופי הביטחון ולפגיעה בלחימה".
מבקר המדינה הזהיר בתגובה בתשובה לבג"ץ, כי התנגדות צה"ל לביקורת על מחדלי ה-7/10 "עלולה לסכל ביקורת עליו במשך תקופה ארוכה". המבקר תקף בחריפות את צה"ל, כשהוא קובע ש"הלוואי שהגורמים הרלבנטיים היו קשובים לביקורת עד ה-6/10". עוד ציין שעריכת הביקורת היא חובה כלפי הרוגי המלחמה. הוא חשף שמזכיר הממשלה יוסי פוקס כבר מנצל את עמדת מערכת הביטחון כדי להימנע מהעברת מסמכים לביקורת.
המבקר גם טען שאין צורך להמתין להכרעה בבקשה לצו ביניים לגבי השלב הראשון בביקורת, שכן הוא עוסק בנושאים אזרחיים ומדיניים וצה"ל הוא מבוקר משני בשלב זה. צה"ל טען בתגובה כי "גם שלב א' מתייחס להיבטים ולגורמים רבים בצה"ל, באופן שישליך על תפקודם". הוא מציין ש"במכתב המבקר על הביקורת הצפויה נכללו כ-25 גופים שהוגדרו כ"גופים העיקריים הנדרשים בצה"ל", ביניהם אגף המבצעים, אגף התכנון, זרוע היבשה, חיל האוויר, פיקוד המרכז, פיקוד העורף, פיקוד הדרום וכן לשכות הרמטכ"ל וסגן הרמטכ"ל. זאת, ביחס ל-22 נושאי ביקורת".
עוד נטען: "בנוסף, במכתב שמשתרע על 27 עמודים נכללה טבלה ארוכה ביותר של שאלות בכתב ומסמכים נדרשים, ביניהם בקשות כלליות רבות לקבלת כל המסמכים הנוגעים לסוגיות מסוימות והבקשות בו הוגדרו 'ראשוניות' בלבד. צה"ל מבקש להציג לבית המשפט חומר חסוי על הפגיעה הצפויה".