סגור
הפגנה של חרדים נגד גיוס חרדים מחוץ ל לשכת הגיוס ירושלים 11.4.24 3
הפגנה של חרדים נגד גיוס לצה"ל (צילום: EPA/ABIR SULTAN)

מסתמן: עמדת הממשלה לחקיקת חוק ההשתמטות תוגש לבג"ץ בלא דיון מקדים

הממשלה היתה אמורה לאשר מחר נוסח חדש של חוק ההשתמטות לקראת מסירת הודעתה לבג"ץ בעניין, אולם ההצעה לא נכללה בסופו של דבר בסדר היום. הסיבות: טרם הושגה הסכמה על נוסח סופי, ובממשלה לא רצו להעלות נושא טעון כל כך ביום הזיכרון


עמדת הממשלה לחקיקת חוק ההשתמטות תוגש מחרתיים (ה') לבג"ץ בלא דיון מקדים בממשלה. כך מסתמן מדיונים שנערכו ביומיים האחרונים בין משרד רה"מ והסיעות החרדיות. עמדת הממשלה צריכה להיות מוגשת במסגרת תשובת לעתירות נגד אי גיוסם של האברכים.
בתחילה תוכנן שהממשלה תאשר מחר (ד') נוסח חדש של חוק ההשתמטות לקראת מסירת הודעתה לבג"ץ בעניין העתירות נגד אי גיוס החרדים לצה"ל.
ואולם, הצעת החוק לא נכללה בסדר היום לישיבת הממשלה שנשלחה שלשום (א') לשרים. הסיבה היא שעדיין לא הושגה הסכמה על נוסח סופי. כמו כן, בממשלה לא רצו להעלות נושא טעון כל כך על סדר היום ביום הזיכרון.
כזכור, החרדים מתנגדים לקבוע את יעדי הגיוס במסגרת החוק מחשש שיהיה קושי לשנותם באמצעות חקיקה ראשית בכנסת. החרדים דורשים שיעדי הגיוס ייקבעו על ידי הממשלה עצמה, ולא בחקיקה ראשית.
מי שמגבש את נוסח החוק החדש הוא מזכיר הממשלה יוסי פוקס, הכיוון המסתמן הוא שצעיר חרדי המעוניין ללמוד בישיבה ולא ללכת לצבא אכן יעשה זאת. מי שלא ילמד בישיבה יחויב בגיוס.
עוד נשקלת הצעה שלפיה יעדי הגיוס יקבעו לפי מספר האברכים המיועדים ללמוד בכל שנה. כלומר מי שלא ילך ללמוד בישיבה ייכלל ביעדי הגיוס.

--