סגור
רון חולדאי ראש עיריית תל אביב יפו
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי. העירייה דורשת מיזמים בניית דירות להשכרה אבל פועלת אחרת כשהיא בעלת הקרקע (צילום: גבריאל בהרליה)

בלעדי
עיריית ת"א רוצה לבטל את תוכנית המגדל בגלילות בגלל הדרישה לדיור להשכרה

הוועדה המחוזית צימצמה את מספר הקומות בתוכנית מגדל בלו מ-80 ל-60 ואישרה בנייה של 150 דירות להשכרה ארוכת טווח לצד משרדים, במקום 315 דירות למכירה ומשרדים שהעירייה מבקשת. כמחצית מהקרקע שייכת לעירייה ובמקום להגיש התנגדות החליטו בעירייה למשוך את התוכנית 

עיריית תל אביב פועלת למשוך את התוכנית לבניית מגדל בלו למשרדים ומגורים בצומת גלילות על שטח שכמחציתו בבעלותה. עמדה זו התקבלה בתגובה להחלטת הוועדה המחוזית תל אביב מינואר השנה לצמצם את מספר הקומות במגדל מ-80 ל-60, ולאפשר רק 150 דירות להשכרה ארוכת טווח במקום 315 דירות למכירה שהעירייה ביקשה. ההחלטה של הוועדה מפחיתה את שווי המגרש במאות מיליוני שקלים, אך מוסיפה מאות דירות להשכרה.
המגדל שבמחלוקות מתוכנן בחלקה שמצפון לקמפוס של חברת WIX שנבנה על ידי ישראל קנדה. המגרש שעליו מבקשים לבנות מגדל הוא בבעלות משותפת של עיריית תל אביב שלה 45% מהשטח וחברה פרטית בבעלות אסי טוכמאייר וברק רוזן, בעלי השליטה בישראל קנדה.
העירייה הגישה תוכנית עם 80 קומות, 32 מהן למגורים והיתר למשרדים. במתווה הזה שווי המגרש כמיליארד שקל, והחלק של העירייה הוא כ-450 מיליון שקל. הוועדה החליטה לאפשר בניית 60 קומות, 45 קומות מהן למשרדים ו-15 קומות דיור להשכרה ארוכת טווח. במתווה הזה ההערכות הן כי השווי של המגרש כולו יהיה לכל היותר כ-500 מיליון שקל, והחלק של העירייה 225 מיליון שקל.
באותו דיון הוחלט לאשר את הפקדתה של התוכנית על פי המתווה שהציעה הוועדה המחוזית. כעת העירייה אמורה להפקיד בפועל את מסמכי התוכנית עם התיקונים הנדרשים, ואז צריכה להיות תקופה של כחודשיים שבה אפשר להגיש התנגדויות לתוכנית. בהליך ההתנגדויות העירייה יכולה לנסות ולשכנע את הוועדה להוסיף קומות או דירות, אבל בעירייה בחרו לשבור את הכלים. ביום רביעי הקרוב יהיה דיון בעניין בוועדה המקומית, ועל פי המסמכים שצורפו לדיון מהנדס העיר ממליץ למשוך את התוכנית משום שהיא שונה מהמתווה שהעירייה מבקשת. בשלב זה העירייה לא מוכנה לקדם את התוכנית אם המתווה שהיא מבקשת לא יאושר. העירייה מעדיפה למקסם את הרווחים שלה ממכירת דירות יוקרה על פני הוספת דירות להשכרה לטווח ארוך. זאת למרות שכיום בכל תוכנית שיזמים פרטיים מגישים לעירייה היא עצמה דורשת להוסיף דיור להשכרה במחיר בר השגה. כעת כשהעירייה חובשת את כובע היזם היא פועלת באופן הפוך. יתרה מכך, במקום להגיש התנגדות, כפי פועל כל יזם, העירייה החליטה לשבור את הכלים.
לעיריית תל אביב יש סמכות לאשר כל תוכנית שהיקף הבנייה שבה תואם לתוכנית המתאר של העיר. אלא שעל פי תוכנית המתאר של תל אביב, במגרש שבצומת גלילות אפשר לבנות בניין עם 15 קומות בלבד. אישור תוכנית בהיקף גדול יותר של זכויות בנייה מחייב פניה לוועדה המחוזית. במקרה הזה תל אביב הגישה את התוכנית לוועדה תחת שני כובעים - כעירייה שיש לה ועדה מקומית לתכנון וגם כיזם, משום שהיא שותפה ברווחים שהמגדל יניב.
בדיון בינואר הסביר מהנדס העיר אודי כרמלי כי נחוצים שטחי משרדים בצפון העיר כדי למנוע מתושבי האזור נסיעות מיותרות למשרדים מרוחקים. הוא הוסיף כי ליזמים לא תהיה יכולת כלכלית לבנות את מגדל המשרדים, אם לא יאפשרו להם למכור את מאות הדירות המבוקשות. בוועדה המחוזית פקפקו בעמדה הזו, משום שקשה להאמין שבמקום כל כך מרכזי אי אפשר למכור או להשכיר משרדים ברווח. למשל, מעברו השני של כביש החוף בונה כעת חברת ביג מגדל משרדים ללא מגורים, וכמה קילומטרים צפונית לשטח, בהרצליה פיתוח מגדלי המשרדים משיאים רווחים נאים ליזמים.
בוועדה לא השתכנעו מעמדת של העירייה והסבירו כי כבר עתה אפשר לבנות בניין משרדים של 15 קומות, ואם רוצים להוסיף לו עוד קומות ולהגדיל את הרווח היזמי הרי שזה צריך לבוא עם תועלות ציבוריות בדמות דיור להשכרה.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "מטרת הדיון בוועדה המקומית בנושא מגדל בלו היא דיון בדיווח על החלטת הוועדה המחוזית מינואר שהתקבלה בניגוד להחלטת הועדה המקומית. באשר לתוכנית, הוועדה תדון בנושא ותקבל החלטה".