סגור
רכבת ישראל תחנת סבידור מרכז תל אביב 22.10.18
רכבת ישראל

פגיעה בנוף ובערך הנדל"ן: תושבים מתנגדים לתוכנית מסילת הרכבת מכרמיאל לקריית שמונה

הוועדה המחוזית צפון תקיים דיון פנימי במסקנות החוקרת ביחס להתנגדויות הרבות שהוגשו לתוכנית, המחברת את תחנת כרמיאל עם תחנת קריית שמונה, מתוכם יותר מ-20 ק"מ במנהרות. תושבי ראש פינה: "מעבר קבוע של רכבת משא מהירה, כמה פעמים ביום, יכול גם להוות זרז לרעידת אדמה"

הוועדה המחוזית צפון אמורה לדון בישיבתה ב-3 ביוני בהמלצות החוקרת ביחס ל-206 ההתנגדויות לתוכנית מסילת הרכבת מכרמיאל לקריית שמונה. התוכנית כוללת מסילה כפולה באורך של כ-54 ק״מ, המחברת את תחנת כרמיאל עם תחנת קריית שמונה, מתוכם יותר מ-20 ק"מ במנהרות. התיכנון הוא לרכבת מונעת בחשמל במהירות של כ-160 קמ"ש. ההתנגדויות הרבות שהוגשו לתוכנית מלמדות על החשיבות העצומה שיש לפרוייקט מעין זה, בעיקר על רקע הבידוד שנכפה על צפון הארץ עקב המלחמה האחרונה ומאידך, על החששות העצומים שהוא מעורר.
נקודת המוצא של ההתנגדות של המועצה האזורית גליל עליון, שעליה חתום מהנדס המועצה, אדר' אוהד לבנת, היא שמדובר ב"פרוייקט לאומי מהותי להתפתחות הדמוגרפית והכלכלית של אצבע הגליל". ואולם, לבנת טוען שרכבת כבדה תפגע בתבנית הנוף הייחודית של עמק החולה, שמסילת הברזל תהווה חיץ פיזי להתפתחות העירונית של קריית שמונה ואף תסתור את התוכנית האסטרטגית של העיר המקודמת בימים אלה. המועצה מבקשת מהממשלה לבחון מחדש את החלפת המקטע שבין אזור התעסוקה צח"ר (צפת, חצור הגלילית וראש פינה) וקריית שמונה בחלופה של רכבת קלה.
המועצה האזורית גליל עליון מציינת כי היא מתנגדת לקידום התוכנית המופקדת "טרם הצגת היתכנות מוכחת של מסוף מטענים באזור התעסוקה צח"ר". הדרישה היא, וחוזרת על כך גם המועצה המקומית ראש פינה, לחבר מסוף מטענים למסילה המוצעת.
בין המתנגדים לתוכנית, מירב אהרון גוטמן, פרופ' במחלקה לתכנון ערים בטכניון, שגרה בראש פינה. לטענתה, "התוכנית הוגשה והופקדה ללא שנעשה שיתוף ציבור. אנחנו, כהתארגנות של תושבים קראנו את כל מאות העמודים המהווים את פרוטוקול הישיבות ונדהמנו לגלות שהמילה תושבים או אנשים אינה מוזכרת". כך או כך, באזור של ראש פינה תעבור הרכבת בעומק של עשרות מטרים מתחת לפני הקרקע. התושבים חוששים מפוטנציאל הפגיעה בבתיהם. לטענתם: "מעבר קבוע של רכבת משא מהירה, כמה פעמים ביום, יכול גם להוות זרז לרעידת אדמה".
הפרופ' אהרון גוטמן מציינת כי מעבר של רכבת מהירה בתת הקרקע עשוי להביא לפגיעה בשלמות יסודות המבנה של הבית בו היא מתגוררת, למטרדי רעש ורעידה של המבנה, ולקרינה אלקטרומגנטית שתסכן את שלום הדיירים. עוד היא כותבת: "באם הרכבת תוביל כלי מלחמה וחומרי נפץ, הרי שיש בכך סכנה כפולה ומכופלת". ומוסיפה: "מעבר הרכבת יביא לירידת ערך של הבית בו השקענו ועדיין משקיעים את מיטב כספנו וחיינו".
המועצה המקומית ראש פינה, שלחה אף היא התנגדות מפורטת לתוכנית, באמצעות עו"ד דנה יאראק זהרוביץ', ובה היא טוענת כי התוכנית "אינה בשלה". המועצה איתרה שלושה ליקויים עיקריים בתוכנית: מעבר הרכבת במנהרה מתחת לישוב, הסטה של כביש 90 וביטול אחת הכניסות לראש פינה ותוספת משמעותית של כלי רכב שיצטרכו לנסוע דרך המושבה מבלי שיש פתרון תחבורתי נאות ואי התאמה של התוואי למעבר רכבת מטענים.
במועצה המקומית של הישוב נחף עוררה התוכנית תרעומת רבה. עשרות תושבים חתמו על נוסח דומה של התנגדות היוצא נגד הפקדת קרקעות. כך למשל, סרמין עבד אל כרים, הטוענת, באמצעות עו"ד אחמד נזאל, כי "התנהלותה של המדינה והרשויות מטעמה מהווה קיפוח מוחלט של קניינם של תושבי נחף, שהינם אזרחיה הערבים, האמורים להינות לכאורה משוויון זכויות מלא". עוד נרשם: "המשך הזחילה של מפלצת ההפקעה, צפונית לכביש 85, מהווה המשך ברור של תוכנית ייהוד הגליל וחניקת הישובים הערבים".
לתוכנית הועלו גם טענות קונקרטיות על פגיעות נדל"ניות. כך למשל, בעלי הזכויות בקניון הגליל העליון בראש פינה, הטוענים כי הסטת כביש 90 לכיוון מזרח ובניית תחנת חישמול תקטין את החשיפה ותגרום לפגיעה אנשוה במתחם הקניון. חברת גבריאלים, המפעילה את קניון חוצות כרמיאל, טענה כי התוכנית מפקיעה שטח בבעלותה ותמהה על כך שבשטח המופקע מוצעת מסילת ברזל ללא שימושים נלווים נוספים המאפשרים תחנת רכבת פעילה ונגישה. אברהם גרובר, שהוא בעלים, יחד עם אחרים, של חלקה לצד כביש 90, בה מקודמת כעת תוכנית לבניית שכונה חדשה של חצור הגלילית, יצא כנגד העברת קווי חשמל בתחום שכונת המגורים, מה שיביא ל"סיכול תוכנית המגורים ולפגיעה במקרקעין ללא כל הצדקה".
יש להבהיר כי הוועדה המחוזית צפון כבר שמעה את המתנגדים, ושהדיון הקרוב, ב-3.6.24, הוא דיון פנימי במסקנות החוקרת, אדר' דניאלה פוסק.