סגור
מוצרי חלב
מוצרי חלב של יטבתה. צפוי מחסור? ( צילום: אוראל כהן)

בלעדי
רגע לפני שבועות: תקלה במחלבת יטבתה השביתה זמנית את ייצור מוצרי החלב

בעקבות זאת, המחלבה באזור הערבה לא היתה מסוגלת לקלוט חלב גולמי. למרות שהתקלה טופלה, השפעתה תמשך גם בשבוע וחצי הקרובים, מה שיקשה על המתחרות לספק את מלוא הביקוש בשל הסמיכות לחג השבועות

מחסור במוצרי החלב של יטבתה לפני חג שבועות. לכלכליסט נודע כי תקלה במחלבת יטבתה של שטראוס, השביתה בשבועיים האחרונים את ייצור מוצרי החלב של המחלבה הפועלת באזור הערבה. בעקבות התקלה, המחלבה לא היתה מסוגלת לקלוט חלב גולמי, והעבירה אותו לייבוש במתקן שתנובה מפעילה עבור כל הענף. מדובר בתקלה טכנית הקשורה למערכת הקיטור של המחלבה.
בהקשר זה יש לציין כי המחלבות פועלות כשאין מגע ישיר בין הקיטור, המשמש לפסטור החלב, לבין החלב עצמו. במקרה של תקלה, יכול חלב לחדור לקיטור ולזהם את כל המערכת, כיוון שהקיטור מסתחרר בכל מערכת הייצור. משטראוס נמסר, כי "התקלה שהיתה טופלה, האספקה תחזור לסדרה בהדרגה בעוד כשבוע וחצי, גם לנוכח הביקושים הגבוהים".
על אף פרק הזמן הארוך של הטיפול בתקלה, החברה לא עדכנה את הציבור כי צפוי מחסור במוצריה. כיוון שלחלק ניכר ממוצרי החלב חיי מדף של כשלושה שבועות, המחסור לא הורגש באופן מיידי במקררי החנויות, אך השבוע כבר קשה יותר למצוא על המדפים חלק מהמוצרים כמו שמנת מתוקה וחלב. במקביל, התמודדה שטראוס בשבועות האחרונים גם עם תקלה בייצור הקוטג' במחלבת אחיהוד.
עיתוי חג פסח שחל השנה בצמוד לסוף שבוע, יצר מקבץ ארוך של ימים בהם המחלבות לא ייצרו, מה שהוביל בשבוע שעבר למחסור בחלב לשתייה. למחסור זה, התווספה התקלה ביטבתה, שהגדילה את הביקוש למוצרי תנובה וטרה, והשפעתה תמשך גם בשבוע וחצי הקרובים, מה שיקשה על המתחרות לספק את מלוא הביקוש בשל הסמיכות לחג השבועות, שיחול בעוד כשלושה שבועות, ושבו נרשם זינוק בצריכת מוצרי חלב.
מחלבת יטבתה הוקמה בשנת 1962, במטרה לספק מוצרי חלב לתושבי אילת. בשנת 1998 נכנסה שטראוס כשותפה (50%) במחלבה והרחיבה את פעילותה לייצור חלב מועשר, משקאות חלב, שמנת מתוקה, רטבים לפסטה ועוד. המחלבה קולטת חלב גולמי מ-22 רפתות הפועלות בערבה ובנגב.
שטראוס, החברה השנייה בגודלה בשוק המזון ובשוק החלב, פועלת בשוק החלב באמצעות המחלבה באחיהוד המייצרת גבינות, מעדנים, יוגורטים ועוד ובאמצעות מחלבת יטבתה המתמחה במשקאות חלב. על פי נתוני סטורנקסט, בשוק החלב שמכירותיו ברבעון הראשון השנה הסתכמו ב-2.36 מיליארד שקל, עמד נתח השוק של שטראוס על 27.5% לעומת 28.5% ברבעון המקביל אשתקד.