סגור
סניף של סטארבקס ב ניו יורק
סניף של סטארבקס בניו יורק. ירידה בתנועת הלקוחות המזדמנים (צילום: rblfmr/Shutterstock)

יוקר המחיה מבריח את האמריקאים מרשתות ההסעדה

מרשת מאכלי הים רד לובסטר ועד ענקית הקפה סטארבקס, השפעות האינפלציה והריבית מורגשות היטב במסעדות דרג הביניים. אנליסטית: "הצרכנים חוששים שהאינפלציה, האבטלה והריבית נמצאות במסלול לא טוב" 

בהשפעת האינפלציה והריביות הגבוהות שהגדילו את נטל החובות, רשתות הסעדה ברחבי ארצות הברית נקלעו למשבר.
לפי נתונים שאספה חברת Placer.ai, בשנה שעברה נרשמה ירידה של כמעט 5% בתנועת הלקוחות לעומת שנה קודם לכן. המגמה הזו בולטת גם במרכזים העירוניים המובילים, כאשר לפי חלק ממפעילי המסעדות, העסקים לא התאוששו אחרי הקורונה, והחברות מתקשות לפרוע הלוואות שנטלו במהלך הסגרים.
קליפורניה הובילה ב־2023 במספר המסעדות שנסגרו, עם 379 סניפים ובראשן רשתות סאבוויי, סוויטגרין, סטארבקס ובלייז פיצה. עוד בחמישיה הפותחת: טקסס, ניו יורק, פלורידה ואילינוי.
לפי דיווח בסוכנות בלומברג, רשתות שנהנו מפופולריות רבה נמצאות עתה תחת לחצים גדלים והולכים. כך, רשת מאכלי הים רד לובסטר שוקלת הגשת בקשה להגנה מפני נושים ואילו רשת המזון האמריקאי TGI Fridays הודיעה בחודש שעבר על תוכנית להתמזג עם הזכיינית הבריטית שלה Hostmore בעסקה בשווי 220 מיליון דולר. הרקע למשבר: התייקרות עלויות השכר כמו גם מספר גדל והולך של צרכנים הבוחרים להדיר רגליהם ממסעדות. רד לובסטר, שנוסדה לפני 56 שנה בפלורידה ומפעילה 649 סניפים, התפרסמה בזכות אווירה לא פורמלית ומנות דגל כמו שרימפס מטוגן ולחמניות צ'דר. TGI Fridays, שהפעילה 700 סניפים, נאלצה לסגור השנה 36 סניפים בארצות הברית בשל האטה בפעילות.
לפי דו"ח שפרסמה באחרונה סוכנות הדירוג מודי'ס, התלות של מגזר מסעדות הביניים במשקי בית בעלי הכנסה נמוכה יותר פירושה כי בסיס הלקוחות הושפע באופן חריף במיוחד מעליות המחירים. הרשתות הללו "מרגישות את עיקר הלחץ", ציין דניס קנטלופו, מנכ"ל חברת הייעוץ ודירוג האשראי פאלס רייטינגז, בשיחה עם בלומברג. לדבריו, החברות הללו צריכות גם להיערך לאפשרות של משבר ארוך טווח, שכן הצרכנים הזהירים לא ימהרו לחזור לרשתות ברגע שהתרגלו לאכול בבית.
הדו"חות האחרונים הציגו ירידה בהכנסות עבור רשתות מכל הסוגים. כך למשל, בסיקור דו"חות רשת הקפה סטארבקס מצביעים בחברת ניטור השכר PYMNTS על "תוצאות מאכזבות ברבעון השני של 2024 בעקבות ירידה בתנועת הלקוחות המזדמנים". ההכנסות ירדו ב־1% ברבעון השני לעומת המקביל אשתקד, כאשר בכמה סניפים אף נרשמה ירידה של 4%.
סימן נוסף לעומק המשבר מגיע ממדד סנטימנט הצרכנים שפרסמה החודש אוניברסיטת מישיגן, שרשם צניחה של כ־13% לעומת חודש קודם לכן. הסוקרים ציינו כי 67.4 הנקודות שעליהן עומד כעת המדד הן הקריאה הנמוכה ביותר בששה חודשים. "הצרכנים רואים כעת התפתחויות שליליות במספר ממדים", ציינה מנהלת המחקר ג'ואן הסו. "הם חוששים כי האינפלציה, האבטלה ושיעורי הריבית נמצאים כולם במסלול לא טוב בשנה הקרובה".
נתונים של PYMNTS מראים כי החששות הללו מוצדקים, שכן העלאות השכר נמוכות מקצב האינפלציה באופן עקבי. "רק 38% מהעובדים צופים העלאות שכר השנה לעומת 43% שציפו לכך ב־2023", ציינו ב־PYMNTS מוקדם יותר החודש. "מי שחיים ממשכורת אחת לשנייה ומתקשים לשלם חשבונות, הם פסימיים אפילו יותר. רק 29% מהם מצפים להעלאת שכר בשנה הקרובה".
בניגוד למגמה הרווחת, רשת המסעדות המקסיקנית צ'יפוטלה דיווחה בחודש שעבר על עלייה במכירות. "החל בצרכנים בעלי הכנסה נמוכה ועד לשכבת הביניים ובעלי ההכנסה הגבוהה, רשמנו עליות בכל המגזרים", ציין המנכ"ל בריאן ניקול בשיחה עם משקיעים. בהתאם, מניית החברה זינקה ב־44% מתחילת השנה ל־3,239 דולר. לעומתה, מניית סטארבקס צנחה ב־18.7% ל־76.1 דולר.

גם המזון המהיר יקר מדי: מקדונלד'ס תשיק ארוחה מוזלת ב־5 דולרים

ברקע משבר יוקר המחיה שהאט את תנועת הלקוחות, ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס נערכת להשקת ארוחה מוזלת ב־5 דולרים. לפי סוכנות בלומברג, הארוחה עשויה לכלול מקצ'יקן או מק'דאבל עם צ'יפס ומשקה. ענקית המשקאות קוקה קולה הציעה להשתתף במימון.
בשיחה אחרונה עם משקיעים, מנכ"ל מקדונלד'ס כריס קמפצ'ינסקי אמר כי על החברה "לחדד את המיקוד בנושא העלויות", שכן לדבריו, בכל שכבות ההכנסה גוברת המודעות לחיסכון בהוצאות. לפי אתר FinanceBuzz, ארוחת המבורגר עם גבינה במקדונלד'ס עולה כעת כ־11.9 דולרים לעומת 5.39 דולרים לפני עשור.
ביום שישי שעבר עם פרסום ההודעה על הארוחה המוזלת טיפסה מניית מקדונלד'ס ב־2.7%, העלייה היומית החדה ביותר מאז ינואר 2023. לעומתה, וונדי'ס ובורגר קינג נסחרו בירידות. מתחילת השנה נחלשה מניית מקדונלד'ס ב־7.4% ל־275 דולרים.
הרשת עשויה להתקשות לשכנע את הזכייניות להציע את הארוחה המוזלת, לאחר שמוקדם יותר השנה רובן סירבו מחשש לאובדן הכנסה. העניין בעייתי במיוחד בקליפורניה, שם חוק חדש מחייב לשלם לעובדי מזון מהיר 20 דולרים לפחות לשעה. מאז נכנס החוק לתוקפו באפריל, הסניפים במדינה העלו מחירים.
חדשות החוץ