סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 12.4.24
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

הממשל הטיל מכסים על יבוא סיני בהיקף של 18 מיליארד דולר

המהלך כולל בין היתר הגדלה של המכסים על רכב חשמלי מ-25% ל-100%, על פאנלים סולאריים - מ-25% ל-50% ועל מוצרי פלדה ואלומיניום מסוימים - מ-7.5% ל-25%; האמריקאים חוששים מקצב הייצור הסיני, שעלול להציף את העולם בסחורות, בפרט בתחום האנרגיה הירוקה

ממשל ביידן הודיע היום (ג') על המכסים החדשים שהוטלו על יבוא סיני בסך של 18 מיליארד דולר. הבית הלבן מסר שהעלאת המכסים חיונית כדי להגן על התעשייה האמריקאית מפני תחרות לא הוגנת.
החל מהשנה, הממשל יכפיל פי ארבעה את המכסים על כלי רכב חשמליים סיניים, מ-25% ל100%. המס על פאנלים סולאריים יוכפל מ-25% ל-50%, והמכסים על מוצרי אלומיניום ופלדה מסוימים יעלו ביותר מפי שלושה, מ-7.5% היום ל-25%. הנשיא ג'ו ביידן הנחה גם את נציבת הסחר קתרין טוי להכפיל ביותר מפי שלושה את המכסים על סוללות ליתיום עבור כלי רכב, ועל סוללות ליתיום לשימושים אחרים. החל מ-2025 המכס על שבבים סיניים יעלה מ-25% ל-50%.
מכסים חדשים יוטלו על גם מחטים ומזרקים רפואיים סיניים, וכן על מנופים ימיים, כך כתב הבית הלבן בדף מסרים שפרסם. כפפות גומי רפואיות ומכונות הנשמה יזכו גם הם למכסים חדשים.
כמה מוצרים, כמו סוללות, יזכו העלאות מכסים מדורגות יותר. הבית הלבן אמר שהדבר נועד חלקית כדי לתת ליצרנים האמריקאים זמן להגביר את היקף הייצור עד לרמה שמספיק סוללות מיוצרות בארה"ב כדי לעמוד בביקושים המקומיים.
"סין מייצרת בקצב וכמות שעולים בהרבה על אומדן הביקוש העולמי העתידי", כך אמר פקיד ממשל בכיר אתמול. "הדבר הולך להציף את השוק העולמי באספקה שפוגעת ביכולת שלנו להקים יכולת ייצור מקומית ומותירה את כולנו בכל העולם יותר פגיעים לכפייה כלכלית".
רשויות שונות הזהירו לאחרונה מסובסידיות שנותנת סין לייצור אנרגיה ירוקה. לדבריהן הסובסידיות של בייג'ינג עוזרות לחברות לייצר עודף של מוצרי אנרגיה ירוקה כמו פאנלים סולאריים וכלי רכב חשמליים שעולים על הביקוש הקיים. אם חברות לא יוכלו למכור את העודפים באופן מקומי, פקידים אמריקאים הזהירו כי הן עשויות להטיל אותם לשוק העולמי, ולהקשות על תעשיות אנרגיה ירוקה שנמצאות בחיתוליהן במדינות אחרות.