סגור
כרזת פרסום ל שיין ב אמסטרדם
כרזת פרסום לשיין באמסטרדם (צילום: Dutchmen Photography/Shutterstock)

אז הבטיחה: בספקיות של שיין עדיין עובדים 75 שעות בשבוע

ארגון זכויות העובדים השוויצרי עקב אחר הדו"ח החריף שלו משנת 2021 על התנאים בספקיות של חברת האופנה המהירה, ומצא כי שעות העבודה המוגזמות עדיין נפוצות, למרות ההבטחה שלה לנקוט צעדים מיידיים. לדברי שיין, "לא מדובר בבעיה ייחודית לנו, אך אנו מחויבים לשיפור המצב"

עובדים של חלק מהספקיות של ענקית האופנה הסינית שיין (SHEIN) עדיין עובדים 75 שעות בשבוע, למרות הבטחות החברה לשפר את תנאיהם. ארגון זכויות העובדים השוויצרי, פבליק איי (Public Eye), עקב אחר הדו"ח שלו שיצא בשנת 2021, אשר מצא כי צוותים בשישה אתרים בגואנגג'ואו עבדו שעות נוספות מוגזמות. לטענת הארגון, שראיין 13 עובדים משישה מפעלים בסין המספקים לשיין, תופעת השעות הנוספות המוגזמות עדיין נפוצה. שיין אמרו כי הם עובדים קשה כדי לטפל במה שעלה בדו"ח של פבליק איי, ועשו "התקדמות משמעותית בשיפור התנאים".
מאז נוסדה ב-2008, גדלה שיין במהירות והפכה אחד מהעסקים המקוונים שצמחו במהלך הסגרים של מגיפת הקורונה. הנוסחה שלה היא מגוון רחב של בגדים זולים, מלווים בקמפיינים באינסטגרם, טיקטוק ומדיה חברתית נוספת – הפכה אותה לאחת מקמעונאי האופנה הגדולים בעולם. היא מסתמכת על אלפי ספקים של צד שלישי ויצרנים קבלנים סמוך למשרדים הראשיים שלה בגואנגג'ואו, ומסוגלת ליצור פריט חדש תוך שבועות, במקום חודשים. עם זאת, עובד שעובד במכונות תפירה במשך 20 שנה אמר לפבליק איי: "אני עובד מדי יום מ-8 בבוקר עד 22:30 בלילה, ולוקח יום חופש אחד בכל חודש. אני לא יכול להרשות לעצמי עוד ימי חופש, כי זה עולה יותר מדי".
בקיץ 2023 רואיינו 13 עובדי המפעל שעבדו באתרי ייצור ממערב לכפר ננקון באזור גואנגג'ואו בדרום סין. פבליק איי, לא חזרו לאותו מקום של הראיונות המקוריים, בטענה ש"האווירה הייתה מסוכנת מדי" בשל תשומת הלב התקשורתית לדיווח הראשוני שלהם. מרואיינים, בני 23 עד 60, אמרו שהם עובדים בממוצע 12 שעות ביום, לא כולל הפסקות לארוחות צהריים וערב, ובדרך כלל עובדים שישה עד שבעה ימים בשבוע.
קוד ההתנהגות של שיין לספקיה קובע שאסור לעובדים לעבוד יותר מ-60 שעות שבועיות, כולל שעות נוספות. כאשר העלו פבליק איי לראשונה את הנושא ב-2021, הבינו בשיין כי מדובר בבעיה למותג, ובתגובה לדו"ח האחרון אמרו, כי שעות עבודה ארוכות במגזר הן "אתגר משותף שמותגים, יצרנים ושחקנים אחרים באקוסיסטם חייבים לעבוד יחד כדי לפתור". הם הוסיפו כי לא מדובר בבעיה ייחודית לשיין, אך היא מחויבת למלא את חלקה כדי לשפר את המצב בשרשרת האספקה שלה".
בנוסף טענו העובדים ששכרם כמעט לא השתנה מאז פרסום הדו"ח הראשון והוא נע בין 6,000 ל-10,000 יואן לחודש (כ-1400-800 דולר בחודש). בפבליק איי אומרים כי השכר הבסיסי לעובדים בניכוי גמול השעות הנוספות הוא 2,400 יואן (330 דולר). לפי Asia Floor Wage Alliance, שכר המינימום בסין הוא כ-6,500 יואן (900 דולר). עוד הוסיפו העובדים, כי על כל טעות שהם עושים בעבודתם, הם אחראים לתקן את הבגד על חשבונם.