סגור
מגדלי המגורים של חברת אוורגרנד מחוז ג'יאנגסו מזרח סין
מגדלי המגורים של חברת אוורגרנד במחוז ג'יאנגסו בסין (צילום: AFP)

"מהלך נועז": סין חשפה את חבילת הסיוע הממשלתית למגזר הנדל"ן

לפי הדיווחים, הממשלה העניקה לרשויות המקומיות אור ירוק לרכוש פרויקטי מגורים מסוימים ולהמיר אותם לדיור ציבורי. במקביל, הבנק המרכזי הכריז על הקלת התנאים לקבלת משכנתאות, הוריד את המינימום למקדמה עבור רוכשי בתים ויקים קרן להלוואות לדיור בר-השגה. באפריל נפלו מכירות הבתים החדשים בסין זה החודש העשירי ברציפות בשיעור החד זה עשור

סין חשפה היום (ו') צעדים תקדימיים לייצוב סקטור הנדל"ן המצוי במשבר. לפי הדיווחים, הצעדים כוללים תוכנית לאפשר לרשויות המקומיות לרכוש דירות ריקות, הקלת כללי המשכנתאות והתחייבות לספק בתים לא גמורים.
המשקיעים מקווים כי הצעדים הללו מייצגים את תחילתה של התערבות ממשלתית נחרצת יותר בסקטור, שתעזור לפצות על העדר ביקוש לבתים חדשים וקיימים, לבלום את האטת המכירות ולהפחית את המלאי הגדל של בתים שלא נמכרו.
בהתאם לדיווחים מתחילת השבוע, הממשלה העניקה לרשויות המקומיות אור ירוק לרכוש פרויקטי מגורים מסוימים ולהמיר אותם לדיור ציבורי. הרשויות יורשו גם לרכוש קרקעות מחברות נדל"ן שנקלעו לקשיים. עבור שלושת החודשים הראשונים של השנה, הבתים החדשים שעמדו למכירה היו בגודל כולל של 395 מיליון מ"ר, עלייה של 24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.


לפי ההערכות של אנליסטים בחברת טיאנפנג סקיורטיס, רכישת כל המלאי הזה תעלה בסביבות טריליון דולר. בהתאם, ריימונד יאונג, כלכלן ראשי לסין בחברת ANZ אמר לסוכנות רויטרס כי הצעדים החדשים מצביעים על כך שהרשויות בסין הבינו שיש לטפל "בדחיפות" בהאטה בשוק הנדל"ן. "מדובר במהלך נועז", הוסיף. "אך נותרה השאלה כיצד תהיה לכל הרשויות המקומיות היכולת הפיננסית לעמוד בדרישות הללו".
במקביל, הבנק המרכזי הכריז על הקלת התנאים לקבלת משכנתאות, והוריד את המינימום למקדמה עבור רוכשי בתים בפעם הראשונה מ-20% ל-15%. כמו כן, הבנק הודיע כי יבטל את קביעת שיעורי הריבית המינימליים על משכנתאות, כך שהמחוזות יוכלו לקבוע על דעת עצמם את שיעור הריבית על הלוואות לרוכשי בתים בפעם הראשונה והשנייה. הבנק המרכזי גם יקים קרן של 300 מיליארד יואן (41.5 מיליארד דולר) למימון הלוואות לדיור בר-השגה.
המשבר בסקטור הנדל"ן החל כבר ב-2021 ומאז מספר חברות גדולות נקלעו לחדלות פירעון, בראשן אוורגרנד. הרשויות הורידו מספר פעמים את שיעורי הריבית על המשכנתאות ואת שיעור המקדמות בניסיון להקל את המצב. עם זאת, באפריל מכירות הבתים החדשים נפלו, זה החודש העשירי ברציפות, ב-0.6% לעומת מרץ – הירידה החדה ביותר מאז נובמבר 2014. דו"ח נפרד חשף כי ההשקעות בנדל"ן בארבעת החודשים הראשונים של השנה צנחו ב-9.8% לעומת שנה קודם לכן. "מלאי שיא של נכסים ובעיות נזילות בחברות הנדל"ן מאיימים על היציבות הפיננסית ועל ההתאוששות הכלכלית הפגיעה", סיכם רוקי פאן, כלכלן ב-Guolian Securities.