מצרים סרבה לתאם עם ישראל את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה דרך מעבר רפיח בגלל פעולת צה"ל בעיר - כך פורסם אמש (יום שבת) בערוץ הטלוויזיה המקומי "אל-קאהרה אל-אחבאריה", שציטט גורם מצרי בכיר. הוא הגדיר את המבצע "הסלמה ישראלית בלתי מקובלת", וטען שמצרים מטילה על ישראל את האחריות להידרדרות המצב ההומניטרי בעזה.
הדיווח חוזר על פרסום מסוף השבוע ב"ניו יורק טיימס", שלפיו הזרמת חלק מהסיוע מעוכבת על ידי מצרים ברקע המתיחות עם ישראל, המחלוקות סביב המבצע ברפיח והחשש שהוא יגרום לנהירת פליטים פלסטינים לצפון סיני, שם הוכרזה "כוננות מוגברת".
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל בשכונת זייתון ורפיח
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
משאיות במעבר רפיח
משאיות במעבר רפיח
ארכיון. משאיות סיוע במעבר רפיח
(צילום: REUTERS/Mohamed Abd El Ghany)
בכיר בקרן החירום של האו"ם לילדים (UNICEF) הזהיר כי מוצרים חיוניים כמו מזון ותרופות הולכים ואוזלים ברצועה, וההתפתחויות האחרונות במלחמה מאיימות להחמיר את המשבר ההומניטרי החמור ממילא. "מעולם לא הייתי מעורב במצב כה הרסני, מורכב ולא יציב כמו זה", אמר.
לפי צה"ל עזבו את רפיח כ-300 אלף פלסטינים מאז החל פינוי האוכלוסייה מהעיר לפני ימים בודדים, עם תחילת פעולת צה"ל במעבר רפיח ובפאתיה המזרחיים של העיר (בשיא המלחמה שהו בה כ-1.3 מיליון תושבים ועקורים). לפי אונר"א המספרים נמוכים יותר, ועומדים על כ-110 אלף בני אדם שעזבו.
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל בצפון הרצועה, אמש
(צילום: REUTERS/Amir CohenP)
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
במקביל נמשכת הלחימה גם בצפון רצועת עזה. כוחות החלו אתמול בתקיפות נרחבות של מטרות חמאס במרחב ג'באליה לקראת פשיטה צפויה במקום. עוצמת התקיפות כה גבוהה, עד שרשויות מקומיות באזור השפלה כגון רחובות ויבנה נדרשו להרגיע את תושביהן שהתקשרו למוקדים העירוניים ודיווחו על שמיעת הדי פיצוצים.
פורסם לראשונה: 23:55, 11.05.24