חודש וחצי אחרי שב-ynet נחשף סירובו של שר האוצר לקדם רכש טייסות מתקדמות בעיצומה של המלחמה, הוועדה תתכנס - בניגוד לעמדתו: ראש הממשלה בנימין נתניהו נענה לבקשת שר הביטחון יואב גלנט, והחליט לכנס מחר (רביעי) את ועדת השרים להצטיידות, ולאשר רכש טייסות F-35 ו-F-15. הכינוס יגיע אחרי שבצד האמריקני אישרו את העסקה.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
(צילום: עמית שאבי, JACK GUEZ / AFP, שחר יורמן)
הביקורת של גלנט, בשבוע שעבר: מתקדמים לממשל צבאי מסוכן בעזה
(צילום: לע"מ)

שר הביטחון גלנט הזהיר בין השאר, על רקע התנגדות שר האוצר, שאם הרכש לא יאושר עד סוף החודש - הנושא יידחה בשלוש שנים, והעסקה - שנאמדת במיליארדי שקלים - תתייקר בעוד מיליארד שקלים. עם זאת, סמוטריץ' נותר עיקש בעמדתו - ודרש להקים באופן מיידי ועדה ציבורית בנושא. בתחילת החודש טען כי "העיכוב בהקמתה מביא לעיכוב ברכש".
עסקאות רכש המטוסים כבר אושרו ונחתמו לאחר עיכוב של ארבע שנים בשל סבבי הבחירות והיעדר תקציבי מדינה סביב 2018 עד 2020, באופן שפגע בהתעצמות חיל האוויר. עשרות מטוסי הקרב החדשים אמורים בין היתר להחליף את מטוסי ה-F-15 הישנים שהגיעו לישראל בסוף שנות השבעים.
במערכת הביטחון אמרו לפני כשבוע וחצי כי העיכוב של סמוטריץ' פוגע קשות בביטחון המדינה כעת ולשנים קדימה, מאחר שאובדן "סלוטי" הייצור של המטוסים בלוקהיד מרטין ובבואינג יביא בעוד כחודש לעיכוב נוסף של שנתיים לפחות בייצורם ולעלות נוספת של כרבע מיליארד דולר: "האיומים על ישראל גדלו בחודשים אלו כפי שכולנו חווינו, ההרתעה הישראלית באזור נשחקה, הייצור של המטוסים לוקח גם כך שנים. ארצות הברית נותנת לנו מיליארדי דולרים כדי שנקנה בהם אמצעי לחימה אמריקניים לצה"ל - וסמוטריץ' אומר לא לסיוע הזה, ומסיבות פוליטיות".
מנגד, סמוטריץ' אמר כי "ישראל צריכה להקצות הרבה יותר כסף לביטחון, אך לא לביטחון כושל כפי שנבנה בשנים האחרונות לפי התפיסה הישנה של מובילי הקונספציה. לשפוך ים כסף שייבלע באיזה חור שחור של מערכת הביטחון, כשממש לא בטוח שהכסף הזה יקנה לאזרחי ישראל ביטחון אמיתי, זה לא רציני. כבר חודשים שר הביטחון מעכב את הקמת הועדה לבחינת תקציב הביטחון ויעילותו אל מול האיומים החדשים".
2 צפייה בגלריה
מטוס f-15  של חיל האוויר
מטוס f-15  של חיל האוויר
מטוס F-15 של חיל האוויר. סמוטריץ' טען: "לשפוך כסף לחור שחור - זה לא רציני"
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
"לו הועדה הייתה פועלת כפי שדרשנו ראש הממשלה ואני, אפשר היה להתקדם עם רכש בטחוני נרחב שתואם את האיומים הנוכחיים והעתידיים", הוסיף שר האוצר. "הסירוב העיקש לשתף פעולה בנושא רשום על שמו של שר הביטחון גלנט שמעדיף לא לחשב מסלול מחדש ולא לאתגר את התפיסות שהובילו להתרסקות ביטחונית איומה. פניתי למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכוח ותקציב הביטחון בנוסח שסוכם על ידי ראש הממשלה והמל"ל. האוצר ערוך ומוכן להקצות את מלוא הסכום שיידרש על מנת להעמיד צבא איתן ומפוכח".
הביקורת במערכת הביטחון באה יממה אחרי שב-ynet נחשף מסמך חסוי של ועדת החוץ והביטחון, שקובע באופן חד משמעי כי עיכוב רכישת שתי הטייסות החדשות לחיל האוויר מהווה פגיעה ממשית בביטחון המדינה. הנושא הגיע לדיון חסוי בוועדה בעקבות הביקורת של גלנט נגד סמוטריץ' - שטוען מנגד כי אינו מוכן להיות "חותמת גומי" ושאחרי 7 באוקטובר הוא דורש לבחון כל הוצאה חריגה של מערכת הביטחון.
גלנט עצמו הזכיר את הנושא גם במסיבת העיתונאים שכינס בשבוע שעבר, ובה מתח ביקורת חריפה ופומבית בין השאר על ראש הממשלה בנימין נתניהו ואי-ההחלטה שלו בעניין היום שאחרי ברצועת עזה. "הרעיון שאפשר לעצור רכש של טייסות הוא מסוכן ולא אחראי. הסכמתי לוועדה שתבדוק דברים מסוימים, אבל אם מישהו חושב ששישה-שמונה אנשים שבאים מדיסציפלינות שונות יצליחו לעצב תפיסה - אין לזה מקום, זה לא אחראי", אמר גלנט ביום רביעי האחרון.