ביום שני הבא תידרש הממשלה להגיש לבג"ץ תצהיר בנושא חוק הגיוס, דבר שמכניס את המערכת הפוליטית כולה לדריכות שיא. בינתיים פרסמה מזכירות הממשלה את סדר היום של ישיבת הממשלה, ונושא הגיוס אינו חלק ממנה.
1 צפייה בגלריה
המערכת הפוליטית בדריכות. חרדים בלשכת הגיוס
המערכת הפוליטית בדריכות. חרדים בלשכת הגיוס
המערכת הפוליטית בדריכות. חרדים בלשכת הגיוס
(צילום: מוטי קמחי)
שעה ששר הביטחון יואב גלנט עדיין מתבצר בעמדותיו, והשר בני גנץ מתריע מפני העברת החוק שיפרק את החברה הישראלית מבפנים, בחדרים הסגורים עדיין עומדות המחלוקות המרכזיות שעל הפרק: הגדולה שבהן נוגעת לשאלה איך יחוקק החוק. האם יוגדרו העקרונות בהחלטת ממשלה או באמצעות חקיקה של הכנסת? ההבדל הוא מהותי. בעוד שהחלטת ממשלה היא גמישה וניתנת לשינוי בקלות יחסית, חקיקה של הכנסת נחשבת נוקשה יותר, וכדי לשנות את החוק דרושים פרוצדורה פרלמנטרית ורוב בכנסת.
הסוגיה השנייה נוגעת למכסות החרדים שיגויסו. בזמן שבמחנה הממלכתי דורשים להכניס בחוק מכסות של פטורים ידועים מראש, ובכך להחיל גיוס גורף לכל היתר, במפלגות החרדיות מבקשים שהדבר ייעשה באמצעות יעדי גיוס הדרגתיים.
כך או כך, השבוע אמורה הייתה לעלות לדיון בישיבת הממשלה סוגיית חוק הגיוס, אולם גורמים בכירים אומרים כי לאור הרגישות והעובדה שאין פתרון מוסכם, הדבר יידחה. לדבריהם, גם התזמון הרגיש - הקִרבה ליום הזיכרון - תורם לרצון לדחות את הדיון.
בשבוע הבא יחזור לפעילות מושב הכנסת בסימן חוק הגיוס הנפיץ, שעל פי ההערכות של בכירים יכול להגיע עד כדי פירוק הממשלה. כאמור, עד ל-20 במאי צריכה הממשלה להגיש את התצהיר המשלים, שבו היא אמורה לציין את העקרונות של מתווה הגיוס כפי שהיא מגבשת אותו.