אגם ברגר ובר קופרשטיין מוחזקים כבר 219 ימים בשבי חמאס ברצועת עזה, ובני משפחותיהם מוחים נגד החגיגות הצפויות מחר (שני) לרגל יום העצמאות בעיר מגוריהם חולון. אחת הבמות המתוכננות, זו שבמדיטק, גם נמצאת בסמוך לבית הוריה של ברגר - ויופיעו בה להקות מקומיות, בית הבובות של גבי, מאי היגאני וקווין רובין.
3 צפייה בגלריה
אגם ברגר
אגם ברגר
אגם ברגר, לפני ואחרי שנחטפה
בחגיגות יום העצמאות בחולון צפויים לשיר זמרים על כמה במות בידור ברחבי העיר, ומירב ברגר, אמה של אגם, תצפיתנית שנחטפה מבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר, מוחה נגד קיום החגיגות. לדבריה, "נושא מיקום הבמה אינו המהות, אלא הדרך שבה בוחר ראש העיר, בחוסר ערכיות ומנהיגות, לחגוג את חגיגות יום העצמאות כסדרם בעיר שלו, שיש בה 32 נרצחים ושני חטופים מאירועי 7 באוקטובר".
״לחולון יגיע אושר כהן כדי להרעיד את היכל טוטו חולון, וגם הזמר דודו אהרון יופיע ותהיה חאפלה יוונית - ללא שום אזכור לחטופים", הוסיפה ברגר. "אני מאמינה שרובם המוחלט שיגיעו 'לחגוג' את עצמאות המדינה הנוכחית לא יודע דבר על הדרך שלנו כמדינה לעצמאות, אז מה חוגגים? כנראה שאת ימיה הספורים של המדינה, ולא את העצמאות".
ברגר הדגישה כי היא לא קוראת לביטול החגיגות, אלא מבקשת לציין אותן אחרת השנה. "צריך חשיבה שונה לציון העצמאות בשעה שקיומנו בסכנה קיומית אמיתית. משהו בסימן אחדות, תפילה וזעקה", אמרה. "זה מרגיש הזוי ולא ראוי. רק לפני שלושה ימים נפל חייל תושב חולון מפצמ״ר בצפון ואנחנו בעיצומה של לחימה. לא ייאמן איך אנחנו ממשיכים לא ללמוד כלום, לחטוא ולהחטיא. עד מתי? עד מתי? מה עוד?״.
3 צפייה בגלריה
בר קופרשטיין
בר קופרשטיין
בר קופרשטיין. "ראוי שיחשבו עליו ועל כל החטופים״
(צילום: באדיבות המשפחה)
פעילים בחולון אף יזמו עצומה שקוראת לראש העיר שי קינן לצמצם את חגיגות העצמאות. ״אנו, תושבי העיר חולון, מבקשים מראש העיר לצמצם כמה שניתן ולקיים אירוע צנוע ליום העצמאות ה-76 למדינת ישראל, תוך התחשבות ברגשות המשפחות של החטופים תושבי העיר, התחשבות במשפחות הנופלים שנרצחו ב-7 באוקטובר והתחשבות במשפחות השכולות ששכלו את בניהם ובנותיהן במלחמה. הלחימה גובה לצערנו חיי חיילים יקרים מדי יום, ומאות אלפי מפונים מהצפון ומהדרום לא יכולים לחגוג בבתיהם".
עוד הוסיפו יוזמי ההצעה: "כמו כן, חובה להתחשב במשפחת ברגר, הוריה של אגם, שגרים ממש מעל הבמה המרכזית במדיטק. לא ייתכן ולא הגיוני שלא נגלה התחשבות כלפיהם". הם קראו לראש העיר: "בשם תושבי העיר, גלה רגישות והתחשבות כדי שבשנה זו ננהג בצניעות ובהתחשבות באחר״.
אורה רובינשטיין, דודתו של החטוף בר קופרשטיין שנחטף ממסיבת הנובה שם עבד כמאבטח, מסרה: "אנחנו ממש ממש מתנגדים להופעות ובמות הבידור. זה לא המקום ולא הזמן לחגוג בבמות בידור קולניות. 12 מתושבי חולון נרצחו בנובה ועוד חיילים נפלו בלחימה בעזה. העם איתנו, זה לא הזמן לחגוג, ולצערי ההנהגה של ממשלת ישראל וההנהגה העירונית לא מקשיבות לרחשי העם. אנחנו עדיין מצפים שיבטלו את במות הבידור. הגיע הזמן שראש העיר החדש יתמוך פומבית במאבק של משפחות החטופים ולתמוך בעסקה. בר הוא מדהים, בעל תושייה ואוהב את המדינה - וראוי שיחשבו עליו ועל כל החטופים״.
3 צפייה בגלריה
שי קינן
שי קינן
"עלינו לזקוף קומה ולחגוג בגאווה את עצמאותנו". ראש העיר חולון שי קינן
ראש העיר חולון, שי קינן, מסר בתגובה: ״גם בימים הקשים שאנו עוברים, עלינו לזקוף קומה ולחגוג בגאווה את עצמאותנו. הימים אינם ימים רגילים ולכן נעשו מספר התאמות, ביניהן ההחלטה לוותר על מופע הזיקוקים. לצד זאת, חולון תחגוג את יום העצמאות במופעים של אומנים מקומיים לצד אומנים מבחוץ, כדי לחזק את הרוח החולונית והישראלית ולחגוג את תקומתו של העם היהודי במדינתו. אני מייחל לשובם של 132 החטופים, ביניהם אגם ברגר ובר קופרשטיין תושבי העיר, ולימים שקטים ובטוחים יותר".
בבמה המרכזית בחניון היכל הטוטו בחולון יופיעו עילי בוטנר וילדי החוץ, אושר כהן, מיקה משה וסטטיק. בבמה נוספת יופיעו דודו אהרון ועוד שורת זמרים. אירוע נוסף הוא טברנה יוונית ב"במת ילדודס". בעיריית חולון מדגישים כי למרות החגיגות, השנה לא יהיו זיקוקים.

לחגוג או לא לחגוג?

ראש העיר אור יהודה, ליאת שוחט, התייחסה הבוקר בריאיון לאלכסנדרה לוקש ב-ynet לכך שגם אצלה בעיר יתקיימו חגיגות כרגיל, והוסיפה: "לא הייתה התלבטות בכלל, זו החובה שלנו בתקופה הזו. אנחנו צריכים להרים את הדגל גבוה, לחגוג עצמאות כמו שעשינו 75 שנים, גם בתקופות קשות מאוד של מלחמות".
יום עצמאות כרגיל? ראשי העיר מדברים
(צילום: ירון ברנר)

לדבריה, "אני לא שופטת את מי שחושב אחרת - רק אומרת שאת כל האירוע אנחנו מקיימים סביב 7 באוקטובר, גם התקומה והגבורה וגם הזיכרון. אמו של אלמוג מאיר ג'אן החטוף תהיה הנואמת המרכזית בערב יום העצמאות. אנחנו נחגוג כשהם בלב שלנו ואנחנו מייחלים לשובם".
עם זאת, שוחט הודתה כי האם לא תיקח חלק בחגיגה עצמה, אלא בטקס הצדעה לחיילים מצטיינים ולאנשי ולנשות המילואים. "היא אמרה לי בפירוש שקשה לה עם ההחלטה שלי, אבל כן מצאנו את הדרך המשותפת", הוסיפה.
מנגד, ראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן אמר: "התייעצתי עם התושבים, והשיח היה מאוד ברור - תושבי ותושבות העיר לא רוצים יום עצמאות כמו 75 ימים קודמים. יש עננה עצובה וכבדה בתוך הנשמה של כולנו שלא מאפשרת לנו לחגוג אירועים ציבוריים. יש חתונות, יש ימי הולדת, חוגגים, רוקדים ומשתוללים, כל אחד בבועה הפרטית שלו. אבל כציבור, כעיר, תושבי רמת גן העדיפו שלא להמשיך כאילו עולם כמנהגו נוהג". בכל זאת, ראש העיר רמת גן החליט להקים במה מרכזית לילדים, שלדבריו "עבדו כל השנה ומחכים ליום העצמאות כדי להופיע".