הנרטיב של גבורה ותקומה משותף לבתים רבים בישראל, תחושה זו מתעצמת כיום, נוכח האובדן הגדול והמלחמה הקיומית בארצנו. תחושה זו מועצמת גם אצל משפחתי שחוותה אובדן קשה מנשוא ב-7.10, על אף ואולי בגלל שהתחנכנו על ברכי הציונות ואהבת הארץ לאחר תופת השואה והפוגרומים מהם שרדו סביי.
4 צפייה בגלריה
קאריןו ושגב שוורץ
קאריןו ושגב שוורץ
קארין ושגב שוורץ
שילוב הנופים, והאנשים החיים בעמק הביאו את סביי להקים בעמק חרוד את ביתם. שילוב זה הביא גם אותי לספר את סיפור גבורתם של סבי ואחי הקטן שגב, על ההתיישבות והבחירה בחיים אחרי תופת השואה והשבת השחורה.
משך עשרות שנים נהרגו ישראלים בפיגועים או במאבק להגנת מדינת ישראל - אבל בגאווה ועם נשק ביד. התרחיש הנורא של מחבלים חמושים עוברים מבית לבית דרך קיבוצים וערים ישראליות, רוצחים קשישים וילדים, נלחמים ברחובות ערי ישראל, לא חוו הישראלים מאז מלחמת השחרור של 1949-1948 עוד הרבה זמן לפני שהצלקת הזו של אמון הישראלים במדינה היהודית ובצבאה תתרפא שוב.
סיפורו של אחד מקורבנות רוצחי חמאס קשור גם לזיכרונות ממחנות ההשמדה ורודולף שוורץ הצ'כוסלובקי מנירסק בסומאבה. רודולף (שמואל) היה אחד הבודדים מבני משפחה גדולה ששרדו את ההשמדה הנאצית. הוא עבר בגטו טרזין, בספטמבר 1944 הועבר לאושוויץ בז'זינקה, ומשם לקאופרינג, מחנה עזר של מחנה הריכוז דכאו, מחנה עבודה לעבדים עם שיעור תמותה נוראי. מאוחר יותר הגיע למחנה דכאו עצמו, משם הצליח להימלט ולהציל את עצמו. בשנת 1946, לפני הקמת מדינת ישראל, יצא רודולף לארץ ישראל.

4 צפייה בגלריה
סבא רודולף (שמואל) שוורץ
סבא רודולף (שמואל) שוורץ
סבא רודולף (שמואל) שוורץ
שגב היה נכדו הצעיר ביותר של שמואל, בנם של אהוד ושרה. הוא נפל בקרב גיבורים במוצב סופה בבוקר השבעה באוקטובר. בעוד שגב וחבריו מתבצרים שעות ארוכות ומנהלים קרב גיבורים בידיים כמעט חשופות, שגב ספג בגופו רימון והציל את 30 החיילים שהיו עימו. לאחר נופלו של שגב על הגנת המולדת הגיע הנשיא יצחק (בוז'י) הרצוג לנחם את משפחתי.

עלינו לקרוע מעלינו את תפיסות העולם המנציחות פילוג

קל היה לראות את הקשר והסימבוליות בין עיתוי ביקורו של הנשיא לבין נאום אביו שיצא כנגד ההחלטה שהשוותה את הציונות לגזענות. על במת האו"ם עמד הנשיא לשעבר ושגריר ישראל באו"ם, חיים הרצוג ז"ל וקרע את נוסח ההחלטה, בעודו מכריז "עבור העם היהודי, זו לא יותר מפיסת נייר וכך גם נתייחס אליה".
כך ציינתי גם אני בפני כבוד הנשיא - עלינו לקרוע מעלינו את תפיסות העולם המנציחות פילוג, בדיוק כפי שקרע אביו את נוסח הצהרת האו"ם לעיני כל העולם. ובדיוק כפי שהיה שגב שלנו שהיה אדם של טבע, מרחבים ואנשים. אך בעיקר של חיבורים.
4 צפייה בגלריה
משפחת שגב בביקור הנשיא
משפחת שגב בביקור הנשיא
משפחת שגב בביקור הנשיא
(צילום: באדיבות המשפחה)
אדם שידע לחבר בין אנשים, מכל גוני האוכלוסייה בקלילות ובטבעיות שאופיינית לו. שגב הצליח להעלות חיוך בכל אדם שהיה לצידו, הוא היה הדבק של כל קבוצה, כל חבר החשיב אותו ברמה של אח, "שגב הוא אח שלי, הוא לימד אותי מהי חברות אמיתית" מציינים חבריו למחלקה ובעמק.
במפגשים חברתיים ברגעים של לחץ שגב נהג להרגיע את כולם באמירה שלו "בוא נוריד ת'פאניקה" וכך למעשה השרה אווירה של רוגע בהתארגנות לכל טיול או מסע משותף של החברים. יפה תואר, בעל עיניים טובות ,ערכי, לב ענק מלא חמלה והכלה לחלש, לשונה ולכל אדם באשר הוא אדם.
המצפב שהוקם לזכרו של שגב בעמקקארין שוורץ
שגבי אהב את הים, טיולים בחיק הטבע לאור זריחות ושקיעה, אהב להאזין למוזיקה טובה ואיכותית, נהג לשבת עם חבריו למרגלות הגלבוע, באותו המקום יזמו חבריו הקמת מצפה ומנקודה זו נשקף עמק חרוד ועמק בית שאן, כפי שגדלנו אנו על התפר בין שני העמקים, בין שני סגנונות שונים של אורח חיים.
4 צפייה בגלריה
המצפב שהוקם לזכרו של שגב בעמק
המצפב שהוקם לזכרו של שגב בעמק
המצפה שהוקם לזכרו של שגב בעמק
אהבה היא תמצית צוואתו של שגב - לראות כל אדם באשר הוא. נבקש להמשיך את צוואתו של שגב ולהנציח את החיבורים, ואת המעשים המאחדים עם המון אהבה, בפשטות, קרוב לטבע, בחיוך ובשלום.