בישראל חוששים כי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ייענה לבקשת דרום אפריקה ויוציא בימים הקרובים צו לעצירת הלחימה ברפיח. בישראל יש פעילות אינטנסיבית מאחורי הקלעים כדי להגביר את כניסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, שירדה דרמטית בגלל שמצרים מסרבת לאפשר העברת סיוע דרך מעבר רפיח - במחאה על כך שישראל תפסה את הצד המזרחי של המעבר.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
"שפל ביחסים". נתניהו וא-סיסי
(צילום: דנה קופל, REUTERS/Mohammed Salem, Christophe Ena / POOL / AFP)
בישראל מאשימים את מצרים שהיא מפרה סיכומים קודמים בין המדינות, ושהמצרים משחקים כאן משחק כפול. עם זאת, בירושלים סבורים כי הפנייה של קהיר לבית הדין לא צפוייה להשפיע על החלטתו.
בכיר ישראלי אמר כי ההודעה המצרית לבית הדין משקפת את השפל שאליהם נקלעו היחסים בין המדינות. "זאת לא ההודעה המצרית להאג שמטרידה אותנו, אלא זה שהיא חלק משלם בעייתי שיש לו השלכות על היחסים בין המדינות", הסביר. בכיר ישראלי נוסף אמר כי "זה דבר שלא היה בעבר ביחסים עם מצרים. זה צעד קשה. מצרים תמשיך ללחוץ מדינית ומראה לנו שאין לה סבלנות או יכולת להמשיך הלאה. זה עצוב מאוד ומדאיג מאוד".
כניסת צה"ל למעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)

בירושלים זועמים על כך שמצרים לא רק פנתה להאג, אלא בה בעת סגרה את מעבר רפיח לסיוע הומניטרי כדי להעביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל, למרות שלא היא זו שעצרה את הסיוע. כעת, ירושלים מקיימת מגעים מול קהיר בצינורות בכירים כדי לשכנע אותה לפתוח את מעבר רפיח.
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים שיחת ועידה טלפונית דחופה כדי לשוחח על הדיון בבית הדין ועל ההודעה המצרית. במשרד החוץ בישראל גינו בחריפות את הפנייה של דרום אפריקה לבית הדין בעניין הוצאת צווים לעצירת הלחימה - שאליה כאמור הצטרפה מצרים - ומסרו: "דרום אפריקה ממשיכה לפעול כזרוע החוקית של ארגון הטרור חמאס בניסיון לערער את זכותה וחובתה הטבועה של ישראל להגן על אזרחיה מפני התקפות חמאס, ולשחרר את כל בני הערובה".
לפי משרד החוץ, "הבקשות החוזרות ונשנות לצעדים זמניים של דרום אפריקה, המבוססות על טענות שווא והשמטות עובדתיות מכוונות כדי לסייע לחמאס, הן עוד ניסיון לנצל בציניות את בית הדין הבינלאומי בהאג. ישראל פועלת ותמשיך לפעול בהתאם לחוק הבינלאומי. הפעילות הנוכחית של צה"ל נגד כוחות חמאס באזור רפיח מתבצעת תוך יישום צעדים למזעור הפגיעה באזרחים ובמתקנים אזרחיים, ובהתאם להתחייבויות ההומניטריות של ישראל, למרות ירי חוזר של חמאס לעבר מעברים הומניטריים וניצול ציני של אזרחים. חמאס שוב הצליח להסתמך על היועץ המשפטי של דרום אפריקה שיעלה טענות בדיוניות כדי לתמרן את הקהילה הבינלאומית. אנו קוראים לבית הדין לדחות על הסף את הבקשה החדשה של נציגי חמאס".