משחק הכיסאות של פוטין: דווקא כשרוסיה פותחת בחזית חדשה-ישנה מצפון לעיר השנייה בגודלה באוקראינה, ולדימיר פוטין טורף את הקלפים בממשלתו. את מקורבו סרגיי שויגו, שר ההגנה מאז 2012 שהוביל את פלישת הבזק הכושלת לאוקראינה, הוא הודיע שיחליף במקורב אחר - אנדריי בלוסוב, כלכלן וסגן ראש הממשלה.
במסגרת הקמת הממשלה החדשה, לאחר השבעתו בשבוע שעבר לכהונה חמישית בקרמלין, הודיע פוטין על שורת מינויים לתפקידים הבכירים במדינה. המינוי הדרמטי ביותר הוא זה של הכלכלן בלוסוב בן ה-65, שיהפוך לשר ההגנה במקומו של שויגו. פוטין לא מדיח את שויגו מהממשל, אלא החליט למנות אותו לתפקיד הבכיר של ראש "המועצה לביטחון" במקום ניקולאי פטרושב, מקורבו שכיהן בתפקיד מאז 2008 ולמעשה הודח כעת על-ידי הנשיא.
3 צפייה בגלריה
פוטין עם שר ההגנה שהודח, סרגיי שויגו
פוטין עם שר ההגנה שהודח, סרגיי שויגו
פוטין עם שר ההגנה שהודח, סרגיי שויגו
(צילום: AFP)
בהתייחסו למינויו של בלוסוב לתפקיד שר ההגנה מסר הקרמלין: "הנשיא פוטין החליט שבראש משרד ההגנה צריך לעמוד אזרח. המשרד חייב להיות פתוח לחדשנות ורעיונות מתקדמים".
כל האירועים הללו התרחשו ברוסיה בזמן שכוחות רוסיים ממשיכים כל העת בקרבות צפונית-מזרחית לעיר חרקוב. "המצב בחזית הופך מסובך יותר", אמר בדאגה הרמטכ"ל האוקראיני, הגנרל אולקסנדר סירסקי. בערוץ הטלגרם שלו הוא טען: "האויב תוקף את הכוחות שלנו במספר קווים ישרים, במטרה להיכנס עמוק לתוך שטח מדינתנו. המצב באזור חרקוב הסתבך מאוד. נכון לעכשיו יש קרבות באזורי הגבול".
3 צפייה בגלריה
אוקראינה כוחות אוקראיניים חיילים נלחמים ב אזור חרקוב
אוקראינה כוחות אוקראיניים חיילים נלחמים ב אזור חרקוב
כוחות אוקראיניים חיילים באזור חרקוב
(צילום: Anatolii STEPANOV / AFP)
ואכן, הדיווחים בימים האחרונים, מיד לאחר שרוסיה ציינה את "יום הניצחון" על גרמניה הנאצית ב-9 במאי, מלמדים שבערך 50 אלף חיילים חצו את הגבול הרוסי-אוקראיני בסוף השבוע. הכוחות נכנסו צפונית-מזרחית לעיר חרקוב, השנייה בגודלה באוקראינה, והחלו להתקדם דרומה בכמה צירים מקבילים, תוך שהם מצליחים לכבוש כמה וכמה כפרים בתוך השטח האוקראיני - כפרים שהיו ברובם ריקים מתושבים, באזורים שבהם הצבא האוקראיני נפרס בדלילות.
הגנרל סירסקי הוסיף: "כוחות ההגנה האוקראיניים מנסים לעשות הכל על מנת למנוע את התחזקות האויב". הוא ציין מספר אזורים במחוז חרקוב שבהם מתרחשים קרבות קשים, והוסיף שבאזורים מסוימים הצבא הרוסי זוכה להצלחה חלקית, אך באחרים כוחות ההגנה האוקראיניים מצליחים להגן על עמדותיהם. בנוסף, נמשכים קרבות גם במחוז דונייצק, שם מנסים הרוסים, בין השאר, להתקדם מערבה ולכבוש את העיר צ'אסיב ייאר, השוכנת ממערב לבחמוט.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
פוטין ב"יום הניצחון" בשבוע שעבר
(צילום: Maksim BLINOV / POOL / AFP)
במקביל, בסוף השבוע הודיע משרד ההגנה הרוסי כי רוסיה כבשה חמישה כפרים בגזרת חרקוב, ונראה שהצבא הרוסי מנסה למוטט את קווי ההגנה האוקראיניים באזור. לא ברור עדיין אם מטרתם של הרוסים היא להמשיך ולהתקדם לכיוון העיר חרקיב עצמה או לכתרה, או לנסות ולנצל את העובדה שהצבא האוקראיני סובל ממחסור חמור בכוח אדם, למשוך כוחות אוקראינים לגזרת חרקיב ואז לתקוף בגזרה אחרת.