ישראל מרכינה ראש ומתייחדת בזמן המלחמה עם זכר הנופלים: בשעה 11:00 נשמעה ברחבי הארץ צפירת דומייה בת שתי דקות לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. מיד לאחר הצפירה נערך הטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בבית העלמין בהר הרצל במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ונכבדים אחרים. ynet מעביר את טקסי יום הזיכרון בשידור ישיר.
טקסי יום הזיכרון נערכים בסימן שבעה חודשים לטבח 7 באוקטובר גם ב-53 בתי עלמין צבאיים נוספים ברחבי הארץ ובאתרי ההנצחה. מעל בית העלמין הצבאי והיכל הזיכרון בהר הרצל חלף מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר. ברחבת הכותל המערבי בירושלים נערך במקביל טקס זיכרון שכלל הקראת פרקי תהילים ואמירת קדיש במעמד משפחות שכולות.
דברי ראש הממשלה נתניהו בטקס
(צילום: דוברות משרד הביטחון)

8 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהר הרצל
(צילום: דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון הר הרצל ירושלים
טקס יום הזיכרון הר הרצל ירושלים
טקס יום הזיכרון בהר הרצל
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
"אני מתגעגעת אליך כמו פרח שצמא למים", ציטט ראש הממשלה נתניהו בפתח נאומו את אשירה גרינברג, אלמנתו של מפקד גדוד 13 בחטיבת גולני סגן-אלוף תומר גרינברג ז"ל, שנפל במלחמת חרבות ברזל בעזה. נתניהו המשיך: "כל מי שלחם על הגנת המדינה, כל מי שחצה את הגבול לשטח אויב, מכיר את האור הזה, אור הבית שנוסך בנו את הדבקות במטרה. זה האור של 25 אלף חללי מערכות ישראל שמאיר את דרכנו".

נתניהו אמר עוד: "בתחילת המלחמה הנוכחית שהחלה בטבח הנורא ידענו אינספור מעשי הקרבה, סיפורי גבורה וגילויי ערבות הדדית שייזכרו לדורות ביחידות צה"ל. כיתות הכוננות, משטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי, כוחות הכבאות, ההצלה והרפואה ואזרחים מן השורה - כולם נחלצו בעוז כוחם להגן על הבית של כולנו. הבית הלאומי עומד, המדינה עומדת והיא עומדת בזכותם.
"בו בזמן הצער נורא וקורע לבבות. יקירינו שנפלו במערכה ובכל מערכות ישראל, מערכות התקומה, מייצגים ערכי נצח, אהבת האדם והעם, אהבת המדינה, נכונות הקרבה, אמונה בצדקת הדרך. המלחמה נסובה בדיוק על כך, זה או אנחנו, ישראל, או הם - מפלצות החמאס. או קיום חירות, ביטחון ושגשוג, או כיליון, טבח, אונס ושעבוד. אנחנו נחושים לנצח במאבק הזה, גבינו ונגבה מחיר יקר מהאויב על מעשיו. נממש את יעדי הניצחון ובמרכזם השבת כל חטופינו מעזה, ניצחון שבעזרת השם יבטיח את קיומנו ועתידנו. המחיר שאנחנו משלמים והמחיר ששילמו הדורות לפנינו כבד מאוד".
8 צפייה בגלריה
טקס ממלכתי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל, ירושלים
טקס ממלכתי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל, ירושלים
ראש הממשלה נתניהו בטקס בהר הרצל
(צילום: שלו שלום)
נתניהו, שענד על דש חליפתו את סיכת החטופים, הוסיף בנאומו: "האם ייתכן מזור לכאב במישור הלאומי? התשובה לכך היא 'כן'. היא טמונה בייעוד שלמענו נפלו גיבורינו - הבטחת קיומה של מדינת ישראל, הבטחת 'נצח ישראל'. עם כל הכאב והצער, שינינו את גורל הקמת מדינתנו קודם לכן. במשך דורות ארוכים לא יכולנו להתנגד, אבל היום חרב דוד בידינו ואנו משיבים מלחמה שערה לאויבינו. אחדות העם והחיבוק של העם הם מקור כוחנו. מלחמת העצמאות שלנו טרם הסתיימה, היא נמשכת בימים אלו.
"הכאב קיים בכל מקום, אבל כך גם האור. את לפידי הקיום הלאומי שלנו, שמפיץ אור גדול, לא ניתן לכבות. אנחנו מחזיקים אותו יחד כפי שחיילינו ומפקדינו עומדים במערכה הגורלית הזאת, כי רק יחד ננצח. אני מבקר את הפצועים הקשים בבתי החולים, אני נפעם עד עומק נשמתי מתעצומות הנפש שהם מגלים. לוחם ששתי רגליו נקטעו במעלה הירך אמר לי 'חשוב לנו לדעת שהולכים לנצח אותם, לא לוותר להם, תמשיכו עד הסוף, עד הניצחון'. יחד נזכור את נופלינו, יחד נילחם, ובעזרת השם יחד ננצח".
8 צפייה בגלריה
יום הזיכרון בהר הרצל
יום הזיכרון בהר הרצל
יום הזיכרון בהר הרצל
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
8 צפייה בגלריה
עומדים בצפירה ביום הזיכרון בירושלים
עומדים בצפירה ביום הזיכרון בירושלים
עומדים בצפירה בירושלים
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
8 צפייה בגלריה
עומדים בצפירה ביום הזיכרון בירושלים
עומדים בצפירה ביום הזיכרון בירושלים
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
8 צפייה בגלריה
עומדים בצפירה ביום הזיכרון בירושלים
עומדים בצפירה ביום הזיכרון בירושלים
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
דבריו של רונן בר בטקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל במטה השב"כ
(צילום: תקשורת שב"כ)

ראש השב"כ רונן בר אמר בטקס יום הזיכרון שנערך במטה הארגון: "זה יום קשה לכל משפחה שכולה, זה יום קשה לכל אזרח, זה יום קשה לכל עובד שב"כ, זה גם יום קשה לי באופן אישי. השנה, לצערנו, נוספו תמונות רבות של אזרחים שנטבחו ושל לוחמות ולוחמים שנהרגו. לוחמים שלנו, של צה"ל, של המשטרה, של כוחות ההצלה ושל כיתות הכוננות. יחד נלחמנו, יחד נפלנו, יחד נקום.
"זה יום זיכרון עם תחושת מועקה מאוד-מאוד גדולה - במדינה, בשב"כ ושוב גם לי באופן אישי. את חלקו של שב"כ למול מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר אנחנו מתחקרים לעומק. תחקיר כואב ומשמעותי. אנחנו נלמד מזה ונתקן את מה שנדרש. זאת חובתנו לעם ישראל וזאת חובתנו לנופלים. ללא אמון הציבור במוסדות המדינה ובנו - אין לנו זכות קיום. החלק של שב"כ במלחמה עדיין לא נגמר - לא ננוח עד שנשיב את כל 128 החטופים הביתה ואת הארבעה שהיו שם לפני כן. אלה החיים ואלה שאינם בין החיים. את כולם. כי זה ההבדל האמיתי בנינו לבינם - אנחנו נקריב את חיינו למען האזרחים, הם יקריבו את חיי האזרחים למענם".

גלנט: "המלחמה תעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות"

מוקדם יותר נערך בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל טקס מעמד הקראת שמות החללים. "אני, אלוף במילואים יואב גלנט, שר הביטחון של מדינת ישראל , מתחייב כאן, במקום הקדוש הזה לזכור ולהזכיר את כל חללינו", אמר שר הביטחון. גלנט הוסיף: "25,040 שמות - זהו מחיר הדמים הכבד מנשוא שאותו נאלצנו לשלם. כל שם, כאן בהיכל הזיכרון, בשורות הלבנים הדוממות, זועק חלומות ותקוות שהתנפצו, אהבות וחברויות שנגדעו ביעף, וכאב אין קץ – על שהיה ואיננו עוד".
שר הביטחון אמר עוד: "השנה התווספו אל כותל הזיכרון לבנים רבות, רבות מדי – במלחמה שנפתחה עלינו מדרום ומצפון, איבדנו למעלה מ- 1,500 מטובי בנינו ובנותינו, מתוכם 716 אנשי מערכת הביטחון. מיד כאשר פרצה מתקפת הטרור הרצחנית כנגד אזרחי ישראל, הסתערו באומץ רב , לוחמי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, מגויסים ומתנדבים, כשהם נחושים לבצע את משימתם - להגן על מדינת ישראל. זו מלחמת אין ברירה, מלחמה שתעצב את חיינו בעשרות השנים הבאות". בשעה 13:00 יתקיים בהר הרצל הטקס הממלכתי לחללי פעולות האיבה במעמד נשיא המדינה וראש הממשלה.
8 צפייה בגלריה
ההכנות בהר הרצל לטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל
ההכנות בהר הרצל לטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל
בית העלמין הצבאי בהר הרצל
(צילום: שלו שלום)
לוח זמנים ליום הזיכרון ויום העצמאות
נאומיהם של נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל הרצי הלוי הטקס הממלכתי של יום הזיכרון בכותל המערבי בירושלים
(צילום: ניברן)

הרמטכ"ל הלוי אמר אמש בנאומו בטקס שפתח את אירועי יום הזיכרון ברחבת הכותל המערבי: "כמפקד צבא ההגנה לישראל במלחמה, אני נושא באחריות לכך שצה"ל כשל במשימתו להגן על אזרחי מדינת ישראל בשבעה באוקטובר. את משקלה על כתפיי אני חש בכל יום, ובליבי אני מבין היטב את משמעותה. אני מרכין ראש לזכרם של האזרחים שלא הספקנו להציל, של עמיתינו חברי כיתות הכוננות וכוחות הביטחון, ושל חללי צה"ל, גברים ונשים במילואים ובסדיר, שנפלו בקרבות מאז פרוץ המלחמה ועד היום".
נשיא המדינה הרצוג הגיע לטקס בכותל עם קרע בבגד לאות אבל על טבח 7 באוקטובר והחללים במלחמה. הרצוג פתח את נאומו בקריאה מיוחדת אל החטופות והחטופים ואל משפחותיהם: "אני פונה מכאן, ברגע הקדוש הזה, אל אחיותינו ואחינו החטופים, ואל משפחותיהם - לכל אורך הימים הלאומיים האלה, אנחנו לא שוכחים לרגע שאין גדולה ממצוות פדיון שבויים. כל העם איתכם. אנחנו חייבים לגלות אומץ ולבחור בחיים. לא לנוח ולא לשקוט עד שישובו כולם הביתה".
בלוס אנג'לס נערך אירוע לציון יום הזיכרון בהובלת הקונסוליה הישראלית וארגון "החברים של צה"ל, וישתתפו בו 1,800 בני אדם. הקונסול הכללי, ישראל בכר, נשא דברים: ״בתי הקברות בישראל ואמריקה, שבהם קבורים יקירכם, הם שדות של גבורה וקדושה שעליהם נבנתה מדינת ישראל. יום הזיכרון הוא ה-יום בה"א הידיעה של הכרת הטוב. מאזורי הקרבות בישראל ומכאן אנו אומרים לאויבינו: לא נכנע, אנחנו לא יכולים להיכנע מכיוון שאנו מוקירים את עצמאותנו".
לקראת ציון יום הזיכרון, עדכן משרד הביטחון את מניין חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד היום, שעומד כעת על 25,040. הנתון הזה כולל את חמשת חיילי צה"ל שנפלו רק בסוף השבוע בקרבות ברצועת עזה, וחייל נוסף שנהרג בתאונת דרכים. מיום הזיכרון אשתקד ועד היום נוספו 766 חללים למניין הנופלים, ו-61 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל. 716 חללי מערכות ישראל נפלו מ-7 באוקטובר, בהם 642 חללי צה"ל, הכוללים 39 חברי כיתות כוננות, 68 חללי משטרת ישראל ושישה חללי שב"כ.
פורסם לראשונה: 10:53, 13.05.24