משרד החוץ של מצרים עדכן היום (א') על כוונתו לתמוך בתביעת דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. לטענת קהיר, ההכרזה מגיעה לנוכח "הסלמת התקיפות הישראליות נגד אזרחי עזה". המתיחות בין ישראל למצרים מגיעה כעת לשיא, בצל המבצע ברפיח שלו הביעה קהיר התנגדות פומבית בחודשים האחרונים.
ממשרד החוץ המצרי נמסר כי המדינה אף "חידשה את קריאתה למועצת הביטחון לנקוט פעולה מיידית להפסקת האש ברצועת עזה והפעולות הצבאיות ברפיח". עוד נכתב כי "התקיפות הישראליות בעזה יצרו תנאים בלתי אפשריים למחיה, וישראל פגעה בצורה ישירה באזרחים והרסה תשתיות".
תיעוד: כניסת הכוחות למעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)

מאז תחילת המבצע ברפיח, המתיחות בין מצרים לישראל עלתה מדרגה, וזאת עקב המחלוקות הקשות סביב המבצע והחשש שהוא יגרום לנהירת פליטים פלסטינים לצפון סיני, שם הוכרזה "כוננות מוגברת" לאחר כניסת כוחות צה"ל לפאתי רפיח. כ-300 אלף פלסטינים כבר עזבו את רפיח מאז החל פינוי האוכלוסייה מהעיר. צה"ל גם השתלט על הצד העזתי של מעבר רפיח, ומאז הוא סגור למעבר של סיוע הומניטרי. בקהיר ראו בכך פגיעה בריבונות וסירבו להעביר את הסחורות לכרם שלום.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
רה"מ נתניהו ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. עליית מדרגה במתיחות
(צילום: דנה קופל, REUTERS/Mohammed Salem, Christophe Ena / POOL / AFP)
בוושינגטון ובירושלים מאמינים כי מדובר בחלק ממכבש הלחצים שמנסה מצרים להפעיל על ישראל, כך שזו תחליט על נסיגת כוחותיה מרפיח. גורם המעורה בפרטים אמר כי ראש ה-CIA ביל ברנס, יחד עם בכירים אמריקנים נוספים, ניסה לשכנע את קהיר לאפשר את כניסת המשאיות דרך כרם שלום - אך בקשות אלה נענו בסירוב מצרי. "מצרים אמרה שלא תאפשר להזרים סיוע לכרם שלום בזמן שישראל סוגרת את מעבר רפיח, זה עניין של ריבונות לאומית", הסביר בכיר באו"ם ל"ניו יורק טיימס".
בארגון חמאס בירכו על ההודעה של מצרים ומסרו: "אנו מעריכים את הודעתה של מצרים על כוונתה להצטרף לתביעה שהגישה דרום אפריקה בפני בית הדין הבינלאומי. אנו גם מעריכים את הגינוי של מצרים להפרות ופשעי הכיבוש נגד עמנו חסר ההגנה. אנו קוראים למדינות הערביות והאסלאמיות ולכל מדינות העולם לנקוט בצעדים דומים לתמיכה בעניין הפלסטיני".
בשעות האחרונות עדכן דובר צה"ל כי כוחות אוגדה 162 בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ ממשיכים בפעילות הממוקדת במזרח רפיח ובמעבר רפיח מצידו העזתי. במהלך הפעילות, לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי איתרו והשמידו מספר פירי מנהרות ומשגרי רקטות שהיו מוכנים לשיגור לשטח הארץ. בנוסף, לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 זיהו עשרה מחבלים מארגון הטרור חמאס יוצאים מתשתית טרור ונושאים אמצעי לחימה. כלי טיס של חיל האוויר ולוחמי צוות הקרב תקפו את המחבלים וחיסלו אותם.
2 צפייה בגלריה
הדיון בהאג
הדיון בהאג
הצוות הישראלי בדיון בהאג
(צילום: EPA / Remko de Waal)
בפברואר דחה בית הדין בהאג את בקשת דרום אפריקה להטיל סעדים זמניים נוספים נגד ישראל שימנעו פעולה ברפיח. בית הדין ציין כי "המצב החמור מחייב יישום מיידי ואפקטיבי של הסעדים הזמניים שכבר ניתנו. הוא אינו מצריך סעדים זמניים נוספים". עוד הוסיף בית הדין בהאג כי "על ישראל לקיים באופן מלא את התחייבויותיה בהתאם לאמנת רצח העם, ולהבטיח את שלומם וביטחונם של הפלסטינים ברצועת עזה".
חודש לפני כן פרסם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שישה צווים שהוטלו על ישראל, הקוראים לה בין היתר לאפשר את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, למנוע הסתה לרצח עם ולהעניש את מי שקורא לבצע אותו. צו נוסף קובע שישראל תגיש לבית הדין בתוך חודש דוח מעקב על יישום הצווים. לפני כן קבע בית הדין כי בסמכותו לדון בסוגיה האם נעשה רצח עם בעזה, וציין שיש צדק מסוים בדרישה של דרום אפריקה להגן על אזרחי עזה. גם טורקיה הצטרפה לתביעה בבית הדין הבינלאומי.
השתתפו בהכנת הכתבה: עינב חלבי