ארגון המורים העל-יסודיים ישבית את הלימודים ביום רביעי למשך שעתיים עד לשעה 10 בבוקר במסגרת החרפת המאבק במחאה על התניית האוצר להסכם שכר בהסכמת הארגון להעסקת מורים ומנהלים בחוזים אישיים. יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רז ארז הודיע כי הארגון ישבית את הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים לסירוגין עד סוף השנה, וכי אם לא ייחתם הסכם - שנת הלימודים לא תיפתח ב-1 בספטמבר.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' וארז
סמוטריץ' וארז
סמוטריץ' וארז
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
המורים חידשו את העיצומים לפני כחודשיים, ובמסגרתם לא מתקיימים טיולים ופעילויות חוץ בית ספריות, אין מסיבות והמורים נדרשו לא להעביר ציונים למשרד החינוך ולא לשתף עמו פעולה. ארז מאשים את משרד האוצר בכך שחזר בו מההסכמות אליהם הגיעו ערב פתיחת שנת הלימודים ואשר הביאו להסרת איום ההשבתה ובהתניית חתימה על הסכם שכר בהסכמתם להעסקה בחוזים אישיים.
לטענתו, הארגון מסכים להעסקה בחוזים אישיים אך בכפוף לשמירה על זכויותיהם במסגרת ההסכם הקיבוצי משום שחוזה רגיל יפגע בזכויותיהם. "משרד האוצר מעוניין להפריט את מערכת החינוך באמצעות ניסיונות סחיטה", אמר ארז.
באמצעות עו"ד סיגל פעיל פנה ארגון המורים לבית הדין הארצי לעבודה כדי שיורה לממונה על השכר לבטל הנחיותיו לקנוס ולנכות משכר המורים אלפי שקלים בשל העיצומים.
לטענת ארגון המורים, הממונה על השכר באוצר מנסה להלך אימים על המורים באמצעות קביעת "קנסות" שנועדו להעניש את עובדי ההוראה משום שהם מממשים את זכותם החוקתית להתארגן. בהתאם להנחיות הממונה על השכר באוצר ינוכו אלפי שקלים מהמורים החל מהמשכורת הקרובה של חודש במאי המשולמת ב-1 ביוני.
מדובר בסכום של 2,400 שקלים שכבר שולמו למורים על חשבון הסכם השכר וסכומים נוספים בשל העיצומים הננקטים על ידם. עו"ד פעיל ציינה כי הנחיית הממונה על השכר באוצר בלתי חוקית וכי עובדי ההוראה מבצעים את מלוא היקף משרתם ואינם מחסירים ולו דקה אחת.
"בנסיבות אלו, זכאים עובדי ההוראה לשכר מלא ואין שום עילה בדין להפחית משכרם או לקנוס אותם", ציינה עו"ד פעיל והוסיפה, כי גם אילו האוצר היה סבור שעובדי ההוראה מבצעים עבודה חלקית, היה עליו לפנות לבית הדין שיקבע זאת ולא לנקוט בצעדים חד צדדיים.
בעתירה נטען עוד, כי ההנחיה לניכוי צריכה להיות בטלה משום שהמורים קיבלו 2,400 שקלים מכוח הסכם קיבוצי שנחתם בחודש דצמבר וכן גם ההנחיה לנכות בשל העיצומים משום שהם מבצעים את משרתם במלואה. עוד טענו, כי אין קורלציה בין העיצומים לבין גובה הקנס ומדובר בעונש.
המדינה ביקשה בתשובתה לבית הדין לדחות את עתירת ארגון המורים וציינה, כי "בעיצומים בהם נוקטים המורים גורמים לשיבוש קשה בשגרת הלימודים ולפגיעה חמורה לעיתים בלתי הפיכה בציבור התלמידים".
עוד נטען "התלמידים הנפגעים כעת הם אלה שנאלצו להתמודד וחלקם עדיין מתמודדים עם השלכות השיבושים הקשים במערכת החינוך בשנים 2020 בתקופת הקורונה ומתמודדים בחודשים האחרונים עם מציאות מורכבת וקשה מנשוא על רקע אירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל".
המדינה טוענת עוד כי בהתאם להלכה הפסוקה עובד ששובת ממלאכתו אינו זכאי לשכר ושעה שעובדי ההוראה נוקטים בשביתה חלקית, על הממונה על השכר לפעול לתשלום חלקי.
לגבי הטענה שהאוצר מעניש את המורים ציינה המדינה: "כשם שהעיצומים אינם בבחינת 'עונש' למעסיק אף שהם גובים ממנו מחיר כך גם 'מחיר' העיצומים מצד העובדים אינו בבחינת עונש - אלא חלק מכללי המשחק – יישומה של משוואות הכוחות". כן טענה כי לאור המאפיינים הייחודיים של העיצומים, הנחה הממונה לשלם שכר ראוי בדרך של הפחתת שכר לכל עובד בהתאם למשימות אותן הוא נמנע מלבצע. ההחלטה התקבלה בתום לב , סבירה ומידתית ולכן אין להתערב בה.
ניכוי המקדמות ששולמו בעקבות הסכם 2023 משום שלא נחתם הסכם קיבוצי בין הצדדים.