לאחר שסטודנטים מתא חד"ש באוניברסיטת תל אביב עתרו לבג"צ בבקשה שהמשטרה תאפשר להם לקיים הפגנה לציון יום הנכבה, לבקשתם צירף בשבוע שעבר נשיא האוניברסיטה, פרופ' אריאל פורת, מכתב שמסר למפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, שבו ביקש לאפשר לסטודנטים לקיים את ההפגנה, בנימוק לפיו שלילת החירות להפגין היא קיצונית, עלולה להיות בלתי מידתית, ותשליך על האפשרות להפגין בעתיד. המשטרה אסרה על קיום ההפגנה, שתוכננה להתקיים בכיכר אנטין הסמוכה למוסד האקדמי, עקב חשש לשלום הציבור.
ההפגנה באוניברסיטה בשנה שעברה
(צילום: עידו ארז)

העתירה נגד המשטרה הוגשה באמצעות האגודה לזכויות האזרח, בבקשה להורות לאפשר את קיום העצרת של תא הסטודנטים. לטענת האגודה, למרות שלא מדובר בהפגנה הדורשת רישיון, הפעילות והפעילים בתא הסטודנטים ביקשו לתאם את עריכת העצרת עם המשטרה, אך מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל נוקטת המשטרה ב"שיטה" של עיכובים במתן מענה לבקשות מארגני הפגנות ואירועים ציבוריים שנויים במחלוקת עד לרגע האחרון, רק על מנת לדחות את הבקשה סמוך מאוד למועד שנקבע - בית הדין צפוי למסור את החלטתו ביום רביעי בשעה 09:00 בבוקר, בעוד שההפגנה תוכננה לשעה 12:00.
במכתבו לניצב עמר, פרופ' פורת כתב כי "אנחנו מצויים בעיצומה של מלחמה קשה שבה חירויות יסוד ובכלל זה חירות הביטוי וההפגנה אכן עלולות להיות מוגבלות, עקב החשש שמימושן יפגע בביטחון הציבור. עם זאת, גם בימי מלחמה הדמוקרטיה וחירויות היסוד אינן מושעות - אדרבא, במובנים מסוימים שמירה על ערכי הדמוקרטיה חשובה עוד יותר, שכן הסיכון לפגיעה לא מידתית בזכויות אדם ואזרח הוא גבוה יותר".
פרופ' פורת ציין בנוסף כי למיטב ידיעתו, מדובר בפעם הראשונה שבה סורבה בקשה לקיום הפגנה על ידי סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. "איני יודע אילו שיקולים עמדו בבסיס ההחלטה, וברור לי שהאחריות לביטחון הציבור מוטלת בסופו של דבר על המשטרה, אך למרות זאת אני פונה אליך על מנת שתשקול מחדש את ההחלטה, תוך מתן משקל ראוי לחירות הביטוי וההפגנה, במיוחד כאשר מי שמבקש לממש אותה הם בני קבוצת מיעוט".
1 צפייה בגלריה
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
הפגנה לציון יום הנכבה באוניברסיטת ת"א, בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי)
תנועת "אם תרצו" הודיעה כי תקיים הפגנה באותה שעה כדי "למנוע את ביזוי הנופלים והאשמת חיילי צה"ל בהשמדה ופשעי מלחמה בכניסה לאוניברסיטה", ומתחה ביקורת על תמיכתו של פרופ' פורת בקיום העצרת: "לא ניתן יד לביזוי הנופלים. דם אחינו ואחיותינו שנפלו על הגנת העם והארץ זועק מן האדמה. הם לא לחמו מלחמת השמדה, אלא מלחמת קיום. אנו מתביישים שנשיא האוניברסיטה התייצב לצד תא חד"ש וביקש מהמשטרה לאפשר לקיים טקס ביזיוני שכזה. פה זה לא אוניברסיטת קולומביה, אנחנו לא נשתוק".
מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: "תלמידינו מתא חד"ש ביקשו בשבוע שעבר להפגין הפגנה שקטה מחוץ לקמפוס ביום ד' הקרוב, כפי שהם עושים מדי שנה. בפנייתו למשטרה, נשיא האוניברסיטה הדגיש כי זכות ההפגנה נתונה לכל אזרח, יהודי או ערבי, ימין או שמאל, וביקש ממפקד המחוז לשקול את הבקשה ברצינות הראויה, ובמידת הצורך, להטיל על ההפגנה מגבלות שיאפשרו את השמירה על שלום הציבור. לדבריו של פרופ' פורת, זה החוק במדינת ישראל הדמוקרטית, וטוב שכך".