מיזם "אמץ נופל", שנולד לפני כארבע שנים בבית ספר היסודי "דוגמא עוזיאל" בירושלים על ידי כמה מורות - ובהן גם אפרת אשכנזי-הרשקוביץ, אחותו של מנהל בית הספר פלך בעיר יוסי הרשקוביץ (44) שנפל בעזה בנובמבר - מקודם השנה ב-26 בתי ספר. בשנה שעברה יוסי שמע מאחותו על המיזם, והתכוון לאמץ אותו בבית הספר שניהל.
2 צפייה בגלריה
רס״ם (מיל׳) יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ
רס״ם (מיל׳) יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ
התכוון לאמץ את המיזם לפני שנפל. רס"ם במיל' יוסי הרשקוביץ ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
המיזם כאמור הוקם בעיר לפני ארבע שנים על ידי המורות רויטל כהן קלפוס, אפרת אשכנזי-הרשקוביץ ורונן מזרחי, לשעבר מנהל בית הספר היסודי "דוגמא עוזיאל". שלושתם מובילים את המיזם השנה ברמה העירונית. במסגרת המיזם יוצאים תלמידים ותלמידות בכיתות ו' למסע בעקבות החייל או החיילת שנפלו במלחמות ישראל במהלך השנים, ולהם קשר לבית הספר, לשכונה ולקהילה. "יוסי שאל אותנו למה המיזם לא מתרחב לעוד מסגרות חינוכיות בעיר. בהמשך הוא עזר לנו לקדם את זה, ושבועיים לפני שנהרג קבענו פגישה בנושא. לאחר מותו ידעתי שזו הצוואה שלו", סיפרה אפרת.
יוסי נפל במלחמה ב-10 בנובמבר, בצפון רצועת עזה. השנה, לאחר מותו, מקודם המיזם לא רק בבית הספר פלך שאותו ניהל, אלא כאמור גם בעוד 25 בתי ספר ברחבי העיר. אפרת הסבירה כי "פנינו לעיריית ירושלים ולמִנהל חינוך ירושלים, והם נרתמו מיד לסייע בנדיבות. כך הצלחנו להגיע ל-26 בתי ספר בעיר שהצטרפו, וזה מדהים. הצלחנו להצמיח 26 זיכרונות של נופלים ירושלמים". לדבריה, "הכוונה שלנו היא להמשיך ולהתרחב. כך למשל, בזכות המיזם הגענו לבוגר בית ספר שנפל במלחמת יום כיפור. אח שלו התרגש מאוד ולא האמין שזוכרים את אחיו אחרי 50 שנה".
תלמידים פוגשים את משפחתו של סמל רון קוקיא ז"ל
(צילום: חברת אפקט)

2 צפייה בגלריה
אפרת מחבקת בפעם האחרונה את אחיה יוסי ז"ל
אפרת מחבקת בפעם האחרונה את אחיה יוסי ז"ל
"עזר לנו לקדם את המיזם". החיבוק האחרון של אפרת ויוסי
חברי הנבחרת של המיזם, המונים בין ארבעה לשישה ילדים, עברו הכנה ומפגשים עם בני משפחתו וחבריו של הנופל. המפגשים תועדו בסרט, ויוצגו בפני קהילת בית הספר. דמות הנופל או הנופלת תלווה את טקס יום הזיכרון, כך שילדי בית הספר ייחשפו למי שהם היו, מה השאירו אחריהם ומה ניתן ללמוד מהם. התלמידים נחשפו לסיפור חייהם, לתכונותיהם הטובות ולערכים שבהם האמינו. משפחת הנופל וחבריו יוזמנו למפגש מסכם בבית הספר. לרגל יום הזיכרון תוענק גם מזכרת מבית הספר למשפחה.
ראש העיר ירושלים משה ליאון מסר: "מיזם 'אמץ נופל' לזכרו של יוסי הרשקוביץ ז"ל מעניק לילדי ירושלים הזדמנות להכיר את הגיבורים והגיבורות שגדלו בסביבתם ולמדו בבית ספרם, ובמהלך שירותם הצבאי חירפו את נפשם למען ההגנה על המולדת בכלל מלחמות ישראל. מדובר בתוכנית ערכית, ייחודית ומרגשת במוסדות הלימוד בעיר שמאפשרת לתלמידים ולתלמידות להתחבר ליום הזיכרון בצורה עמוקה ואישית, ללמוד ממידותיהם הטובות של הנופלים והנופלות, לשמוע על סיפורי הגבורה שלהם ולהנחיל את מורשתם לדורות הבאים. יהי זכרם ברוך".