תשעה מראשי ארגון הימין החשודים בניסיון לקנוניה להפלת הממשלה הגרמנית תוך ניסיון הפיכה צבאית והשתלטות על הפרלמנט בנשק חם ואלימות, בפרשה שזעזעה את גרמניה בסוף 2022, עומדים היום (ג') לדין בבית משפט בפרנקפורט. משפטם נערך בבניין זמני שהוקם במיוחד לשם המשפט כדי שיוכל להכיל את הנאשמים, עורכי דינם ומאות אנשי התקשורת שהגיעו לסקר את הדיונים.
3 צפייה בגלריה
גרמניה היינריך ה 13 משפט ניסיון הפיכה צבאית פרנקפורט
גרמניה היינריך ה 13 משפט ניסיון הפיכה צבאית פרנקפורט
הנאשם היינריך ה-13, שתוכנן להיות מנהיג המשטר החדש, הבוקר בבית המשפט בפרנקפורט
(צילום: Boris Roessler / POOL / AFP)
המשפט, שבו אמורים להעיד כ-260 עדים, צפוי להימשך עד עמוק לתוך השנה הבאה, ופסקי הדין בו אמורים להינתן לקראת הבחירות הפדרליות במדינה. במקביל למשפט הזה מתקיימים שני משפטים אחרים, שבהם מעורבים יותר מ-20 נאשמים נוספים, אחד שכבר החל בשטוטגרט ואחר שאמור להתחיל בחודש הבא במינכן. במשפט במינכן עומדים לדין הנאשמים בזרוע הצבאית של הארגון, שהיו אמורים להוציא לפועל את תוכניות המנהיגים.
המשפט שמתחיל היום נחשב לזה עם הפרופיל התקשורתי הגבוה ביותר, והנאשמים בו הם המרכזיים ביותר בפרשה. אחד מהם הוא היינריך ה-13 פרינס רויס בן ה-72, נצר למשפחה אריסטוקרטית והאדם שמתכנני ההפיכה תכננו להציב כמנהיג גרמניה אם הייתה מצליחה. עוד עומדת לדין בירגיט מלסק ווינקלמן, שופטת וחברת פרלמנט לשעבר ממפלגת הימין "אלטרנטיבה לגרמניה", שחשודה כי הייתה אחראית על הגף המשפטי של התנועה וכי אפשרה לחברי התנועה גישה לפרלמנט כדי שיוכלו לרגל שם לפני הפריצה לבניין. כמו כן עומדים בו לדין קצינים לשעבר בצבא הגרמני.
הנאשמים מואשמים שביולי 2021 הם קשרו קשר והקימו ארגון טרור שנועד להפיל את המשטר הדמוקרטי הנוכחי בגרמניה. כולם מתוארים כמאמינים אדוקים בתיאוריות קונספירציה, ובהן זו שלפיה גרמניה נשלטת על-ידי "דיפ סטייט". "אזרחי הרייך", כפי שהם נקראים, אינם מאמינים בחוקה הגרמנית של אחרי מלחמת העולם השנייה.
3 צפייה בגלריה
גרמניה פרנקפורט משפט ניסיון הפיכה אבטחה בית משפט שופטת לשעבר בירגיט מלסק ווינקמן
גרמניה פרנקפורט משפט ניסיון הפיכה אבטחה בית משפט שופטת לשעבר בירגיט מלסק ווינקמן
חברת הפרלמנט לשעבר בירגיט מלסק ווינקמן, שגם הייתה שופטת, מגיעה למשפטה, כשמסביב אבטחה כבדה
(צילום: Kirill KUDRYAVTSEV / AFP)
לפי התביעה, הנאשמים תכננו לפרוץ לפרלמנט עם כלי נשק ולקחת מחוקקים בשבי, מתוך כוונה להשתלט על הבניין ולפתוח במשא ומתן עם רוסיה לכינון משטר חדש בגרמניה. לפי התביעה, רויס יצר קשר עם גורמים רוסיים ב-2022 בנוגע לשיתוף פעולה במהלך ניסיון ההפיכה ואחריו, אבל לא ברור אם קיבל תשובה מהרוסים. בין העומדים למשפט היום נמצאת גם אישה רוסייה החשודה כי סייעה לארגון טרור, לאחר שמיסדה קשר בין הקבוצה לקונסוליה הרוסית בלייפציג.
מלבד השתלטות על בניין הפרלמנט בברלין תכננו הנאשמים השתלטות אלימה, תוך לקיחה בחשבון של סיכון והקרבת חיי אדם, על מוקדי שלטון אחרים ברחבי גרמניה. במבצע זה היו אמורות להשתתף 286 יחידות צבאיות שישתלטו על מוקדי כוח מחוזיים עד להגעה להסדר עם רוסיה והחלה של מבנה שלטוני חדש בגרמניה. לפי כתב האישום, לנאשמים היה מצבור של כ-400 כלי נשק, עוד 400 כלי דקירה, תחמושת, אמצעים לראיית לילה, אזיקים ואפודים, והם נהנו מתקציב של חצי מיליון אירו לביצוע תוכניתם.
3 צפייה בגלריה
מעצרו של היינריך ה-13 בדצמבר 2022. התוכנית: פריצה לפרלמנט ובני ערובה
מעצרו של היינריך ה-13 בדצמבר 2022. התוכנית: פריצה לפרלמנט ובני ערובה
מעצרו של היינריך ה-13 בדצמבר 2022. התוכנית: פריצה לפרלמנט ובני ערובה
(צילום: AFP)
הנאשמים נעצרו בדצמבר 2022 לאחר אזהרות חמורות של שירותי הביטחון הגרמניים בנוגע לסכנה שמציב הימין הקיצוני לדמוקרטיה הגרמנית, אזהרות שהגיעו על רקע רצח פוליטיקאי גרמני, התקפה על בית כנסת ביום כיפור וניסיון פריצה לפרלמנט במהלך הפגנות נגד תקנות הקורונה.
המשפט שהחל היום מושך תשומת לב רבה בגרמניה לא רק בגלל ההאשמות החמורות נגד הנאשמים, אלא גם בגלל המטען הגזעני שהוא נושא, בשנה של בחירות שבהן הימין הקיצוני אמור להשיג תוצאות מצוינות בשלוש מדינות במזרח גרמניה. הוא מתקיים גם על רקע הפגישות החשאיות של אנשי הימין הקיצוני, בהם חברים ב"אלטרנטיבה לגרמניה", שבהן נדונו אפשרויות לטיפול במהגרים. לפי השב"כ הגרמני, כ-25,000 גרמנים חברים בתנועת "אזרחי הרייך", והם נחשבים לבעלי דעות אנטישמיות מוצהרות וחיבה מיוחדת לאיסוף של כלי נשק לשעת צורך.