שר הביטחון יואב גלנט הגיב היום (שלישי) לראשונה לבקשת קארים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, להוציא צווי מעצר לשר עצמו ולראש הממשלה בנימין נתניהו בגין פשעי מלחמה: "מדינת ישראל לא מכירה בסמכותו של בית הדין בהאג", אמר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: דנה קופל, שחר יורמן, AFP)
בבקשתו, שבה נכללו גם בכירי חמאס, השווה למעשה התובע בין גלנט ונתניהו למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה וראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף. עוד אמר השר כי "ההקבלה בין ארגון הטרור למדינת ישראל היא בזויה ומעוררת שאט נפש".
אם אכן המדינה לא תכיר בסמכותו של בית הדין - אמרה שמרמזת על כוונתו של השר להחרים את הדיון בתהליך - הדבר עשוי דווקא לזרז את הסיכוי להוצאת הצווים. עם זאת, לא ברור לאיזו סמכות הוא מתכוון, שכן הדיונים בבקשה מתנהלים שלא בנוכחות הצדדים.
נציין כי בינתיים בקשתו של התובע הועברה לשופטים, שיכריעו אם להוציא את צווי המעצר ונגד מי - אך גם אם יוחלט להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט, אין זה אומר שהשניים ייעצרו, אלא רק אם יגיעו לאחת מ-123 המדינות (מלבד הפלסטינים) שחתומות על אמנת רומא. ארה"ב למשל, אינה כפופה, אך רבות ממדינות המערב כמו בריטניה, צרפת וקנדה דווקא כן.
השר גלנט הוסיף בתגובתו כי "מדינת ישראל נלחמת החל משבעה באוקטובר באויב רצחני וצמא דם, אשר ביצע מעשי זוועה כנגד נשים, ילדים וגברים ישראלים, וכעת משתמש בעמו שלו כמגן אנושי. צה״ל נלחם בהתאם לכללי הדין הבינלאומי, תוך נקיטת מאמצים הומניטריים ייחודיים שכמותם לא ננקטו באף סכסוך מזוין. מדינת ישראל גאה בטוהר הנשק של חיילי צה"ל ומפקדיו.
"כשר הביטחון, אני מגבה ומחזק את חיילי צה"ל הלוחמים להגנת עם ישראל ומגשימים את הזכות ואת המחויבות העמוקה להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. הניסיון של תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי קארים חאן להפוך את היוצרות לא יצלח - ההקבלה של התובע בין ארגון הטרור חמאס למדינת ישראל היא בזויה ומעוררת שאט נפש. מדינת ישראל אינה צד לבית הדין ולא מכירה בסמכותו. הניסיון של התובע למנוע ממדינת ישראל את הזכות להגן על עצמה ולשחרר את החטופים חייב להידחות על הסף".