מבלי להסביר מדוע ומבלי לעדכן בהודעה רשמית - משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) פרסם במפתיע ב-10 במאי נתונים חדשים על מספר האזרחים שנהרגו ברצועת עזה במתקפות צה"ל, ובאופן מפתיע חתך בחצי את ההערכה לגבי מספר הנשים והילדים עד גיל 18 שנהרגו בהשוואה לנתונים שפרסם בעבר.
2 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים רפיח מחנה מאולתר
פלסטינים עוזבים רפיח מחנה מאולתר
פלסטינים נמלטים מרפיח
(צילום: AFP)
לפי משרד הבריאות ברצועה, 35,091 עזתים נהרגו מאז 7 באוקטובר, ו-78,827 נפצעו. באו"ם ציינו בנתונים החדשים כי מתוך ההרוגים זוהו 24,686. לפי הנתונים החדשים שהציג OCHA, מתוך כלל ההרוגים הוודאיים 7,797 הם ילדים - בעוד חמאס טען שמספרם עומד על 14,500. לפי האו"ם, 4,959 נשים נהרגו במלחמה – ואילו חמאס טען ש-9,500 נהרגו. עוד נטען כי בין ההרוגים 10,006 גברים ו-1,924 מבוגרים. באחוזים, לפי האו"ם, 40% מההרוגים הם גברים, 32% ילדים, 20% נשים ו-8% מבוגרים.
OCHA מדגיש כי הוא מסתמך על נתוני משרד הבריאות הפלסטיני בעזה, שמנוהל על ידי חמאס, וכי הנתונים שלו לא כוללים יותר מ-10,000 בני אדם שדווחו כנעדרים או ככאלו הנמצאים מתחת להריסות.
האו"ם, כך נראה, צמצם במחצית את מספר הנשים והילדים ההרוגים, ביחס לנתונים שפורסמו ב-6 וב-8 במאי. באתר האינטרנט שבו התפרסמו הנתונים החדשים, מופיע "גילוי נאות" בתחתית העמוד, שבו נכתב: "האו"ם לא הצליח עד כה לייצר נתוני נפגעים עצמאיים, מקיפים ומאומתים; המספרים סופקו על ידי משרד הבריאות או משרד התקשורת הממשלתיים בעזה והרשויות הישראליות וממתינים לאימות נוסף. נתונים נוספים שטרם אומתו נמצאים בבחינה".
דובר מזכ"ל האו"ם על השינוי בנתונים
(צילום: האו"ם)
כשדובר מזכ"ל האו"ם פרחאן עזיז חאק נשאל על ידי כתבים מהיכן נובע השינוי בנתונים, הוא השיב: "הבדיקות נעשות בערפל המלחמה. אנחנו מקבלים מספרים ממקורות שונים בשטח, ואז אנחנו מנסים להצליב אותם עם מידע אחר. אחרי ההצלבה אנחנו מעדכנים את המספרים ונמשיך לעשות זאת ככל שהמצב מתקדם".
הכתב הדגיש בפני חאק שמדובר בשינוי משמעותי בנתונים. "המספרים מעודכנים במהלך העימות הרבה פעמים", ניסה להסביר חאק. "ברגע שהעימות יסתיים יהיו לנו את המספרים הכי מדויקים, אבל אנחנו הולכים רק עם מה שאנחנו יכולים לאשר בוודאות, וזה תמיד יהיה הסף הנמוך ביותר של המספרים. אתה יכול להתייחס אליהם כאמינים, מעצם העובדה שאנחנו כל הזמן בודקים אותם. אנחנו נמשיך לבדוק אותם במהלך המלחמה, אבל המספרים חייבים להיבדק כדי שנוכל להיות בטוחים שמה שאנחנו מוציאים החוצה תקף".
משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים מציג גם נתונים לגבי ישראל, לפיהם 1,200 ישראלים נהרגו, מתוכם 1,162 זוהו, בהם לפחות 33 ילדים, ו-5,400 ישראלים נפצעו. בעזה נהרגו 266 ישראלים (הכוונה לחיילי צה"ל), ו-1,610 נפצעו. עוד צוין בדוח המשרד כי 132 חטופים נותרו בעזה.
2 צפייה בגלריה
ילד ילדים בין הריסות אחרי תקיפה הפצצה של ישראל במחנה אל-מראזי במרכז רצועת עזה
ילד ילדים בין הריסות אחרי תקיפה הפצצה של ישראל במחנה אל-מראזי במרכז רצועת עזה
ילדים עזתים בהריסות במרכז הרצועה
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
לפי נתונים נוספים שהציג האו"ם, 12 בתי חולים ברצועת עזה מתפקדים חלקית ו-24 יצאו מכלל שימוש. שבעה בתי חולים שדה מתפקדים, 71% ממרכזי הבריאות לא מתפקדים (63 מתוך 89), 31% מהילדים מתחת לגיל שנתיים בצפון עזה סובלים מתת-תזונה חריפה, 10% מהילדים מתחת לגיל שנתיים ברפיח סובלים מתת-תזונה חריפה. על פי הערכות האו"ם, יותר מ-50 אלף ילדים ברצועת עזה סובלים מתת-תזונה חריפה, ל-625 אלף ילדים אין גישה לחינוך, 73% מבתי הספר נפגעו ישירות או ניזוקו, מתוכם 29% היו בתי ספר של אונר"א.
בישראל טענו מתחילת המלחמה שהקהילה הבינלאומית ניזונה מנתונים מפוברקים שמפיץ חמאס. גורמים מדיניים אף אמרו כי "ארגון OCHA הוא חרפה, קודם כל בחוסר המקצועיות שלו. הם אפילו לא הוציאו הודעה על זה שהם הפחיתו בחצי את המספרים שלהם".
משרד החוץ מסר בתגובה: "ישראל שבה ואומרת שהמספרים המדווחים מעזה ושמצוטטים על ידי סוכנויות האו"ם עוברים מניפולציות על ידי חמאס והם אינם מדויקים, ואינם משקפים את המציאות בשטח. אנו עדיין ממתינים להכרה של OCHA שרקטות של ארגון הטרור הן שפגעו בבית החולים אל-אהלי ב-17 באוקטובר 2023; אנו ממתינים להכרה של OCHA במנהרות טרור ובתשתיות בתי חולים שמנוצלים על ידי חמאס, ולניצול של תשתיות אזרחיות רבות אחרות על ידי ארגון הטרור. כל אלה זוכים להתעלמות עקבית בדוחות של OCHA. דקלום של הודעות תעמולה של חמאס ללא כל תהליך אימות הוכח שוב ושוב כפגום מתודולוגית ולא מקצועי. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית להשתמש ביותר מקורטוב של מלח בעת בחינת דוחות OCHA".