צה"ל החל היום (שבת) בפינוי נרחב של תושבים מאזור ג'באליה שבצפון רצועת עזה לקראת היערכות לפשיטה מחודשת שם, בעקבות ניסיונות חמאס לחזור לפעול מהאזור. בג'באליה חיים כעת בין 100 אלף ל-150 אלף תושבים. במקביל, נמשכת הפשיטה בשכונת זייתון בדרום העיר עזה, גם אליה חזר צה"ל - כבר בפעם השלישית. הפשיטה שם מתמקדת באיתור אמל"ח רב, בעיקר בבתי ספר, ובמציאת מנהרות לחימה נוספות, שטרם הושמדו.
פעילות כוחות צה"ל במרחב זייתון, אתמול
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
 פעילות כוחות צה"ל ברצועה
 פעילות כוחות צה"ל ברצועה
כוחות צה"ל בג'באליה, בחודש שעבר. כעת נאלצים לחזור
(צילום: דובר צה"ל)
נתיב הפינוי מג'באליה
(צילום: דובר צה"ל)

ההחלטה לחזור ולפשוט על ג'באליה, זייתון ומקומות נוספים בצפון הרצועה שבהם צה"ל כבר תמרן בחודשים האחרונים, מגיעה במקביל לפעולה הממוקדת מזרחית לרפיח שנמשכת. הפינוי המגודר מהשכונות הנוספות שעליו הודיע מוקדם יותר דובר צה"ל בערבית נובע מאיתור מודיעיני של תשתיות חמאס באזור.
עם זאת, בצה"ל מסבירים כעת, כשהפעולה ברפיח עוד מוגדרת "מוגבלת" על אף ההחלטה בקבינט להעמיקה, יש משמעות קריטית לקבלת החלטה בסוגיית "היום שאחרי" - ומפרטים מה משמעות הקיפאון שיוצר הדרג המדיני סביב הנושא. "גם כשנסיים בכל רפיח, אם תהיה בה פעולה, ואחרי הפשיטה הזו, חמאס יישאר שם, כולל עם תשתיות", אומרים בצה"ל.
"ברצועת עזה יש שטח אדיר ו-2.2 מיליון תושבים. כדי להשפיע על חמאס צריך חלופה אליו, בין אם מדובר בשלטון צבאי בעל משמעויות כלכליות אדירות ועד למישהו אחר שיחליף אותו. אין פתרונות קסם. הכי חשוב זה להחליט - ואי-החלטה גוררת למציאות הנוכחית".
2 צפייה בגלריה
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
כוחות צה"ל במעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)
אינפו
עד כה, כ-300 אלף פלסטינים כבר עזבו את רפיח מאז החל פינוי האוכלוסייה מהעיר לפני ימים בודדים, כך לפי נתוני צה"ל. יום לאחר שהחל פינוי האוכלוסייה מרפיח, כחלק ממה שהוגדר כ"מבצע מוגבל" בעיר, כוחות צה"ל השתלטו על צידו העזתי של מעבר רפיח.
דובר צה"ל עדכן היום כי בהמשך לפעילות צה"ל במרחב מזרח רפיח ובהתאם לאישור הדרג המדיני, ולאור פעילות טרור וירי של חמאס מהמרחב, צה"ל קרא לאוכלוסייה מאזורים נוספים בשכונות המזרחיות של רפיח להתפנות באופן זמני אל המרחב ההומניטרי המורחב באל-מוואסי. לפי דובר צה"ל, פעולות הפינוי מתבצעות באמצעות הטלת כרוזים, הודעות SMS, שיחות טלפון ושידורי מדיה בערבית.
אתמול, ביום של קרבות עזים ברפיח, כבשו טנקים ישראליים את הכביש הראשי שמפריד בין החצי המזרחי והחצי המערבי של העיר, כך שהם מקיפים למעשה את כל צידה המזרחי של העיר בדרום רצועת עזה. טנקים כבר איגפו עם תחילת המבצע את מזרח רפיח מדרום, והשתלטו על מעבר רפיח שבין העיר למצרים.