האמריקנים מנסים להוריד את גובה הלהבות, לאחר הזעם בישראל על האיום של הנשיא ביידן לא להעביר חימושים במקרה של מבצע גדול ברפיח. בתדרוך לכתבים של דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הוא הבהיר: "מעולם לא אמרנו לישראלים שהם לא יכולים לחסל את גדודי חמאס ברפיח, מעולם לא אמרנו להם שהם לא יכולים לפעול ברפיח".
תקיפות ברפיח

2 צפייה בגלריה
  פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח
  פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח
לוחמי גבעתי ברפיח
( צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
רפיח, עזה
רפיח, עזה
רפיח, במבט מלמעלה
(צילום: REUTERS/Hussam Al Masri)
"מה שראינו ב-24 השעות האחרונות ברפיח מצביע על מבצע קרקעי רחב ואנו עוקבים אחרי זה בדאגה", אמר קירבי בתחילת דבריו. הוא הפציר בישראל לפתוח את מעבר רפיח: "כל יום שהמעבר לא נגיש להעברת סיוע הומניטרי יוביל לעוד סבל, וזה מקור לדאגה עבורנו. אנו מפצירים בישראלים לפתוח את המעבר לסיוע הומניטרי בדחיפות".
לצד זאת אמר קירבי: "יש דברים שנעלמו בכל הרטוריקה בימים האחרונים. הנשיא ביידן אמר שארצות הברית תעשה הכול כדי לעזור לישראל להגן על עצמה. מעולם לא אמרנו לישראלים שהם לא יכולים לחסל את גדודי חמאס ברפיח. מה שאמרנו להם היא שהדרך איך הם עושים את זה משנה, ואמרנו שלא נתמוך בפלישה לרפיח עם כוחות גדולים. אני חושב שזה ברור לחלוטין מדוע לא נתמוך בתמרון כזה נגד חמאס. אבל לחסל את איום חמאס - לחלוטין".
"אם הישראלים יפלשו לרפיח במבצע קרקעי רחב נצטרף לקבל החלטה לגבי רמת הסיוע וסוג הסיוע", הוסיף קירבי. "היינו ברורים במה נתמוך ובמה לא נתמוך. אנו מתייחסים למחויבויות שלנו ברצינות וכך נוהגים כלפי כל בן ברית שמקבל מאיתנו סיוע. מוודאים שהם מבינים את הציפיות שלנו איך הם ישתמשו בנשק בשדה הקרב. נמשיך לעבוד עם הקונגרס על התהליך הזה".
נתניהו בריאיון לד"ר פיל
(צילום: Merit+ )

לאחר סיום סבב השיחות בקהיר, והצהרת חמאס כי "יבחן אסטרטגיה חדשה" בניהול המשא ומתן, אמר קירבי: "אין לנו עסקה כמובן וזה מצער מאוד בהתחשב באנרגיה הרבה שהושקעה בניסיון להגיע לשם. הפגישות הפיזיות הסתיימו ואף אחד לא יושב מעבר לשולחן היום. זה מצער מאוד. אבל אנו עובדים חזק כדי לשמור על שני הצדדים מעורבים בשיחות מתמשכות - גם אם וירטואלית. אנחנו עדיין מאמינים שעסקה אפשרית. אנחנו עדיין מאמינים שהפערים הקיימים ניתנים לגישור. זה מחייב מנהיגות, אומץ מוסרי ויכולת מתמשכת להתגמש ברוח טובה. אנחנו לא מוותרים על זה".
דובר המועצה לביטחון לאומי התייחס גם לתחקיר CNN על התעללות לכאורה בעצירים פלסטינים במתקן המעצר בשדה תימן: "ראינו את הדיווחים, זה מדאיג מאוד ומטריד. אנו פונים לעמיתנו הישראלים כדי לברר פרטים על ההאשמות האלה".