פעילי תנועת "צו 9" חסמו היום (שני) עשרות משאיות סיוע הומניטרי במעבר תרקומיא, סמוך לחברון. במהלך החסימה המפגינים השליכו את הסיוע ההומניטרי מהמשאיות, שהיו אמורות להגיע לרצועת עזה, ושלושה מוחים נעצרו. לפחות תשע משאיות הושחתו ונבזזו, ובשעות הערב אף הוצתה אחת מהן. המשטרה מסרה כי פתחה בחקירה בעקבות הפרות הסדר.
חסימת המשאיות והשלכת הסיוע במחסום תרקומיא
(צילום: ספיר סלוצקר עמראן ונטע חממי טביב)

תנועת "צו 9" טענה כי לא מדובר באנשים מטעמה שהשליכו את הסיוע והשחיתו את המשאיות, ומסרה כי אנשיה רק חסמו את הכביש. "מאז הקמת התנועה שותפים עימנו חברים מימין ומשמאל, חילונים ודתיים, תושבי העיר והקיבוץ ובראשם בני משפחות חטופים, משפחות שכולות ולוחמים בעבר ובהווה", מסרה התנועה. "הכאב והדאגה לילדים ולילדות שלנו שנאנקים בשבי המרצחים חודשים ארוכים ולמול זה החלטות איומות של הקבינט - להמשיך ולפנק את סינוואר ומחבלי הנוחבה בניגוד להצהרותיהם מראשית המלחמה הובילו אותנו לקום ולעשות מעשה".
התנועה הוסיפה כי "למען החיילים ובשביל החטופים, חסימת המשאיות היא צעד אפקטיבי ופרקטי בו צעקנו שום סיוע לא עובר עד שאחרון החטופים חוזר. עם הכאב והכעס שהצטברו בעם כולו מול המכונה המשומנת האדירה שהוקמה כאן בשקט כדי להבריח משאיות מבלי שאזרחי ישראל ידעו על כך דבר, בוצעו היום מעשים שאינם עולים בקנה אחד עם ערכי התנועה שלנו. בנחישות רבה ותוך שמירה על החוק ועל כבודם של אנשי כוחות הביטחון היקרים נמשיך להיאבק עד שובם של החטופים שלנו הביתה".
1 צפייה בגלריה
שריפת משאיות סיוע בדרכן לעזה בתרקומיה שבסמוך לחברון
שריפת משאיות סיוע בדרכן לעזה בתרקומיה שבסמוך לחברון
אחת מהמשאיות הוצתה
סגן דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, ודנט פאטל, התייחס לחסימת משאיות הסיוע ההומניטרי, ואמר בתדרוך לעיתונאים הערב כי "שוחחנו עם ישראל על התקרית". לדבריו, "דעתנו ברורה: לא צריכה להיות כל הפרעה לשיירות הסיוע - ואנחנו מצפים שממשלת ישראל תנקוט בצעדי הענישה הראויים נגד המעורבים".
ספיר סלוצקר עמראן פעילה לזכויות אדם שהייתה במקום, אמרה כי "משאיות הסיוע היו בדרכן לגבול עם עזה, בפעם הראשונה דרך מעבר תרקומיא. קבוצה של מתנחלים מארגון צו 9 ותומכיהם קיבלו את המידע הזה והגיעו לחסום את המעבר עם הרכבים הפרטיים שלהם". לדבריה, "הם טיפסו על המשאיות ושפכו אלפי שקים של אורז, סוכר ומנות חמות.
"בכל אותו זמן היו מעט מאוד כוחות מג"ב ומשטרה במקום, שלא עשו דבר כדי לעצור את ההרס אלא עמדו בצד, גם כאשר פעילות חברתיות ביקשו את עזרתן ואוימו בסכינים", הוסיפה. "למרות שכל האירוע התחיל כבר בשעה עשר בבוקר, במשטרה לא קראו לכוחות נוספים ולא ניסו לחסום את הגעתם של העבריינים, כולל קטינים ומתנחלים חמושים".
ארגון קול רבני לזכויות אדם מסר כי הפגיעה במשלוחי הסיוע ההומניטרי לעזה היא "מעשה מרושע ואווילי של מי שמנסים להעמיק את בור התחתית בו מצויים הפלסטינים והישראלים גם יחד, תוך רמיסת כל ערך יהודי ואנושי". לדברי הארגון, "חובתה המוסרית והמדינית של ישראל לספק ולאפשר סיוע הומניטרי לעזה, והגיע הזמן שכוחות האכיפה יונחו לנקוט יד קשה נגד מי שמנסה לחבל בדבר הכול כך אלמנטרי הזה".