ה"וושינגטון פוסט" דיווח אמש (יום שבת) מפי ארבעה גורמים המעורים בסוגיה כי ממשל ביידן הציע לישראל "סיוע רב ערך" הכולל "מודיעין רגיש שיסייע לצה"ל לאתר את מיקומם של מנהיגי חמאס ומנהרות טרור שטרם נחשפו" בתמורה לאיפוק מצידה ברפיח.
3 צפייה בגלריה
רפיח עזה
רפיח עזה
(צילום: Brendan SMIALOWSKI/AFP/EPA)
לפי הדיווח, גורמים בארה"ב, בהם הסוכנות האמריקנית לפיתוח בין-לאומי, ציינו בפני ישראל כי יידרשו כמה חודשים כדי לפנות את האוכלוסייה מרפיח בבטחה ובתנאים ראויים. בנוסף, הם הציעו לסייע לישראל גם בבניית ערי אוהלים ומערכות לאספקת מזון, מים ותרופות, כך ש"לפלסטינים שיפונו מרפיח יהיה מקום ראוי למגורים". ארגוני סיוע הוסיפו כי פינוי בטוח של התושבים מרפיח הוא "כמעט בלתי אפשרי בהתחשב בתנאים בשאר חלקי עזה".
ההצעה, כך לפי הוושינגטון פוסט, הועברה לירושלים בשבועות האחרונים בזמן שבכירים ישראלים ואמריקנים דנו בהיקף המבצע המתוכנן - בתקווה כי היא תשכנע את ישראל לבצע פעולה מצומצמת וממוקדת יותר.
לפי צה"ל עזבו את רפיח כ-300 אלף פלסטינים מאז החל פינוי האוכלוסייה מהעיר לפני ימים בודדים, עם תחילת פעולת צה"ל במעבר רפיח ובפאתיה המזרחיים של העיר (בשיא המלחמה שהו בה כ-1.3 מיליון תושבים ועקורים). לפי אונר"א המספרים נמוכים יותר, ועומדים על כ-110 אלף בני אדם שעזבו.
דובר צה"ל עדכן אתמול כי בהמשך לפעילות צה"ל במרחב מזרח רפיח ובהתאם לאישור הדרג המדיני, ולנוכח פעילות טרור וירי של חמאס מהמרחב, צה"ל קרא לאוכלוסייה מאזורים נוספים בשכונות המזרחיות של רפיח להתפנות באופן זמני אל המרחב ההומניטרי המורחב באל-מוואסי. לפי דובר צה"ל, פעולות הפינוי מתבצעות באמצעות הטלת כרוזים, הודעות SMS, שיחות טלפון ושידורי מדיה בערבית.
3 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים את רפיח
פלסטינים עוזבים את רפיח
פלסטינים עוזבים את רפיח
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
רפיח, עזה
רפיח, עזה
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
ההבנה בישראל היא שארה"ב לא מתנגדת לפעולה ברפיח, אך מצפה לפינוי אפקטיבי של תושבי העיר. בעיר עזה שבצפון הרצועה, לשם השוואה, לקח בערך חודש לפנות את כל התושבים - כשמערב עזה התפנתה רק כשישראל הציבה עמדות בידוק. בישראל מקווים שהמזכר הנשיאותי שקובע שהיא עומדת בחוק הבינלאומי יהיה הסולם של ארה"ב לרדת מהעץ בעניין עיכוב משולחי הנשק.
שלשום אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, כי "יש דברים שנעלמו בכל הרטוריקה בימים האחרונים - הנשיא אמר שנעשה הכול כדי לעזור לישראל להגן על עצמם, והם מגנים על עצמם מפני איום חמאס. מעולם לא אמרנו להם שהם לא יכולים לחסל את גדודי חמאס ברפיח. מעולם לא אמרנו להם שהם לא יכולים לפעול ברפיח. מה שאמרנו להם זה שמשנה הדרך של איך הם עושים את זה. אמרנו שלא נתמוך בפלישה לרפיח עם כוחות גדולים בצורה חסרת הבחנה. אני חושב שזה ברור לחלוטין מדוע לא נתמוך בתמרון כזה נגד חמאס, אבל לחסל את איום חמאס - לחלוטין . יש לישראל את מלוא הזכות לעשות זאת".